چک لیست سئو

چک لیست سئو

این چک لیست سئو بی شک مختصری از موضوعات کلی آموزش سئو است. مواردی که در سئو باید انجام دهید ساده است اما باید همه قطعات آن در کنار یکدیگر انجام شود برای این کار لازم است که یک چک لیست سئو داشته باشید تا بتوانید هر قدمی که می خواهید بردارید از روی آن بررسی کنید و شروع به حرکت کنید تا چیزی از قلم نیفتد. در این مقاله هرچیزی که لازم است برای بهبود سئو انجام دهید در قالب یک چک لیست می توانید مطالعه کنید. همچنین می توانید این صفحه را به عنوان یک مرجع برای انجام عملیات سئو ذخیره کنید.

راهنمای استفاده از این چک لیست سئو

چک لیست سئو

توجه داشته باشید که در قسمت تکنیکال، داخلی و خارجی چک لیست سئو همه چیز عمومی و پایه است و برای تمام وب سایت‌ها استفاده می شود.

قسمت وردپرس فقط مربوط به وب سایت‌هایی می شود که از این CMS استفاده می کنند.

فهرست چک لیست های سئو

قسمت اول – چک لیست سئو وردپرس

چک لیست سئو وردپرس

چک لیست سئو وردپرس برای چک کردن تمام نکات اصلی بهینه سازی وردپرس آماده کرده‌ایم. در ادامه می‌توانید از تمامی نکاتی که باید برای بهبود سئو وب سایت وردپرسی خود باید بدانید مطلع شوید.

ما این لیست را برای شما آماده کرده‌ایم چراکه همانطور که میدانید نکات آن شاید ساده و پیش پا افتاده به نظر برسد. اما به دلیل تعداد زیاد آنها معمولا بعضی از سئوکارها ار برخی از آنها غافل می‌شوند.

در این صورت نه تنها پروژه آنها پیشرفت چندانی نمی‌کند بلکه ممکن است به دلیل عدم رعایت موارد اصلی به سئو آسیب بزنند. به همین دلیل ما از این قسمت چک لیست سئو برای وردپرس استفاده می کنیم تا همه چیز به خوبی پیش برود.

1- استفاده از هاست وردپرسی

بخش اول چک لیست سئو: هاست مناسب می‌تواند به میزان قابل توجهی در سرعت سایت شما تاثیر بگذارد. اما در نظر همین جا به شما می گویم که هاست مخصوص وردپرس وجود ندارد و همه اینها بازی با کلمات شرکت های میزبانی است.

blank

البته باید از یک نوع با کیفیت لینوکسی استفاده کنید تا به مشکل بر نخورید. اگر سرور شما قوی نباشد در ابتدا ممکن است در سرعت اختلال ایجاد نشود. اما وقتی ترافیک سایت شما مقداری زیاد شود و همزمان افراد زیادی در سایت شما باشند افت سرعت خواهید داشت.

این افت سرعت در سئو سایت شما تاثیر منفی می‌گذارد. چراکه رباط‌های موتور جستجو مانند کاربران سایت منتظر پاسخ سرور شما نمی‌مانند و کرال و خزش را به تعویق می‌اندازند و یا کنسل می‌کنند.

سپس کم کم بودجه خزش سایت شما کاهش می‌یابد و صفحات سایت شما ایندکس نمی‌شود و در نتیجه افت رتبه خواهید داشت. این مشکلاتی است که هاست ضعیف غیر از منتظر نگه داشتن کاربر می‌تواند برای سایت شما ایجاد کند.

2- تنظیمات وردپرس برای نمایش در موتور جستجو

بخش دوم چک لیست سئو: به پیشخوان وردپرس بروید و تنظیمات و سپس گزینه خواندن را انتخاب کنید. در این قسمت تیک عدم نمایش سایت در موتور جستجو را بردارید تا وردپرس مانع نمایش سایت شما به موتور جستجو نشود. مانند تصویر زیر

تنظیمات وردپرس برای نمایش در موتور جستجو

3- تنظیمات پیوند یکتا وردپرس

بخش سوم چک لیست سئو: از منو سمت راست پیشخوان وردپرس بر تنظیمات پیوند یکتا را کلیک کنید. در این قسمت گزینه را بر روی نام نوشته قرار دهید و تنظیمات را ذخیره کنید.

این باعث می شود که ساختار URL صفحات مرتب و بهینه شود. اگر بر روی گزینه دیگری تنظیم شده باید و صفحاتی در سایت منتشر کرده این آن را تغییر ندهید.

اگر از ابتدا بر روی همان نام نوشته است باز هم ذخیره تنظیمات را یک بار در این صفحه بزنید. مانند تصویر زیر

blank

4- سئو صفحات

بخش چهارم چک لیست سئو:

  • از هر قالبی که استفاده می‌کنید بررسی که حتما عنوان صفحات شما بر روی H1 باشد.
  • قالبی که از آن استفاده می‌کنید بررسی کنید که سریع باشد و از نظر سئو تایید شده باشد.
  • عنوان اصلی سایت را تنظیم کنید.
  • کلمه کلیدی اصلی سایت را در توضیحات کلی سایت بنویسید.
  • برای صفحه اصلی سایت توضیحات متا بنویسید (دقت کنید در آن کلمات کلیدی صفحات مختلف سایت را بکار نبرید)
  • حجم تصویر لوگوی سایت را تا حد ممکن بهینه کنید و کاهش دهید و قبل از بارگذاری نام تصویر را به نام سایت تغییر دهید.
  • کدهای css و js را در طراحی صفحات به حد اقل با بیشترین بهره‌وری برسانید.

5- پلاگین یوست سئو را نصب کنید

بخش پنجم چک لیست سئو: اگر تا به حال پلاگین یوست سئو را نصب نکرده‌اید همین الان او را نصب و فعال کنید. این افزونه می‌تواند تا حد قابل توجهی موارد سئو را در صفحات سایت شما بررسی کند و به شما اعلام کند.

blank

همچنین به کمک این افزونه می‌توانید سایت مپ سایت خود را ایجاد کنید و در گوگل سرچ کنسول آن را ثبت کنید. حتی با این افزونه می‌توانید ظاهر صفحات خود را در نتایج گوگل به شکل دلخواه ایجاد کنید.

این افزونه به شما این امکانات را می‌دهد سایت خود را به شبکه‌های اجتماعی متصل کنید و از آنجا بازدید کننده به سایت خود بیاورید. همچنین باعث می‌شود لینک صفحات سایت شما بیشتر منتشر شود.

همچنین این افزونه متا تگ‌ها را در هدر صفحات سایت به وجود می آورد. که می توانید با فشار دادن کلیدهای ترکیبی Ctrl+u آنها را مشاهده کنید. بهترین کاربرد آنها برای راهنمایی خزنده های وب است.

6- افزونه بهینه سازی عکسها در وردپرس smush

بخش ششم چک لیست سئو: اگر تصاویر زیادی در سایت دارید و تصاویر سایت شما حجم زیادی دارند می‌توانید با استفاده از افزونه حجم آنها را بدون افت کیفیت به صورت یکجا کم کنید.

blank

همچنین می‌توانید قابلیت بارگذاری تنبل تصاویر را در این افزونه برای سایت خود فعال کنید. این افزونه به صورت رایگان امکانات بسیار قابل قبولی دارد اما در صورت لزوم می‌توانید از نسخه پرو افزونه استفاده کنید.

7- چک لیست سرعت برای بهبود سئو وردپرس

بخش هفتم چک لیست سئو: سرعت لود مهم‌ترین نکته در سئو هر وب سایت وردپرسی است. این سیستم مدیریت محتوا به صورت طبیعی سرعت قابل توجهی ندارد.

برای افزایش سرعت سایت وردپرسی باید عملیاتی انجام دهید تا بتوانید رتبه های بهتری کسب کنید. مواردی که برای افزایش سرعت باید انجام دهید:

blank
  • فعال‌سازی کش
  • فعال‌سازی CDN
  • بهینه کردن تصاویر
  • پاک‌سازی پایگاه داده
  • حذف افزونه‌های غیرفعال و غیرضروری
  • استفاده از هاست پر سرعت
  • بهینه‌سازی کدهای سایت
  • فعال‌سازی GZIP
  • به‌روزرسانی قالب و افزونه‌ها و نسخه PHP و نسخه وردپرس
  • و غیره

8- صفحات بایگانی وردپرس را بهینه کنید

در این قسمت از چک لیست سئو می‌خواهیم شما را با قدرتمندترین استراتژی در سئو آشنا کنیم. همانطور که می‌دانید صفحات بایگانی در وردپرس صفحاتی مانند دسته‌ها و برچسب‌ها می‌باشند.

با بهینه کردن این صفحات می‌توانید به سرعت در آن کلمه رتبه بگیرید. چراکه کلمات اصلی سایت شما در همان صفحات به خصوص دسته بندی قرار دارند و با نوشتن مطلب سئو شده در آن صفحات آن‌ها را به سرعت می‌توانید در رتبه‌های اول نتایج گوگل ظاهر کنید.

blank

اگر نمی‌دانید که چطور می‌توانید از قسمت نوشته‌ها به بخش دسته ها بروید و دسته بندی مورد نظر را ویرایش کنید و در قسمت توضیحات بهترین محتوایی که می‌توانید بنویسید.

همچنین می‌توانید مانند یک نوشته در آن ویدیو یا تصویر قرار دهید. سئو دسته بندی های سایت یک اسلحه پنهان در سئو است که مزایای زیادی دارد که باید حتما آنها را مطالعه کنید.

9- پیوندها

موضوع کلی و همیشگی و مهم چک لیست سئو وردپرس شما لینک های داخلی و لینک های خارج سایت شماست. در ساختار و معماری لینک های داخلی سایت خود بسیار هوشیار باشید.

blank

اینکه در هدر سایت چه لینک‌هایی استفاده کردید و در سایدبار های مختلف و فوتر صفحات چه لینکی ایجاد کرده‌اید بسیار مهم است. باید حتما بدانید که لینک نوفالو چیست؟ تفاوت لینک فالو و نوفالو را بدانید تا بتوانید از این ویژگی در صفحات سایت خود استفاده کنید.

اهمیت آن‌ها را بدانید و لینک های غیر ضروری را نو ایندکس کنید تا بودجه خزش شما ذخیره شود. همچنین در لینک سازی های خارجی در صورت لزوم لینک‌های نوفالو ایجاد کنید تا اعتبار سایت شما خارج نشود.

افزونه‌هایی برای وردپرس هستند که لینک سازی داخلی سایت شما را به صورت خودکار انجام می‌دهند. شما در این افزونه‌ها می‌توانید کلمات مورد نظر را مشخص کنید و لینک‌های مرتبط با کلمات را هم برای افزونه مشخص کنید.

تا هر جا در متن از آن کلمات استفاده کردید به صورت خودکار لینک سازی انجام شود. اما اگر بخواهید از اعتبار صفحات به صورت خوشه‌ای استفاده کنید و عملیات سئو را به صورت تخصصی اجرا کنید این افزونه‌ها پیشنهاد نمی‌شود و باید لینکها را به صورت دستی ایجاد کنید.

10- صفحات غیر ضروری را پنهان کنید

صفحاتی مانند صفحه درباره ما، تماس با ما، پنل کاربری و امسال این صفحات را no index کنید. کرال باجت سایت خود را ذخیره کنید تا به صفحات مهم سایت شما برسد.

11- مهمترین نکته در این چک لیست

بخش یازدهم از چک لیست سئو: تمام پلاگین‌ها و افزونه‌ها و قالب‌های نصب شده روی سایت خود را بررسی کنید. آیا وجود همه‌ی آنها در وب سایت شما ضرورت دارد. باید بدانید که هر پلاگین حجم کلی کدهای سایت شما را افزایش می‌دهد.

همچنین با نصب هر افزونه مقداری از سرعت سایت شما کاهش پیدا می‌کند. این موضوع به قدری مهم است که لازم بود در چک لیست سئو وردپرس به آن اشاره کنیم.

گاهی بعضی از افزونه‌هایی که در سایت شما فعال است ضروری نیست یا فقط در یک زمان خاصی از آن استفاده شده است. تمام آنها را شناسایی کنید.

گاهی از امکاناتی در یک افزونه استفاده می‌کنید که همان امکان در یک پلاگین دیگر که در سایت شما فعال است وجود دارد. لازم است در این مورد بسیار موشکافانه عمل کنید.

12- پاکسازی دیتابیس سایت وردپرسی

بخش دوازدهم چک لیست سئو: با پاکسازی دیتابیس می‌توانید مقدار زیادی عملکرد وردپرس خود را ارتقا دهید. تمام افزونه‌ها و قالب‌هایی که یک روز بر روی سایت شما نصب بوده و پاک کرده‌اید.

مقداری از کدهای اضافه در دیتابیس شما به جا گذاشته‌اند که می‌توانید آنها را برای بهبود عملکرد پاکسازی کنید. این کار به صورت دستی بسیار زمان‌بر و خسته کننده است.

blank

اما می‌توانید با نصب افزونه wp-sweep از مخزن وردپرس با چند کلیک دیتابیس خود را پاکسازی کنید. این هم موردی بود که لازم بود در چک لیست سئو وردپرس به آن اشاره شود.

البته پس از پاکسازی افزونه را پاک کنید و فقط هر بار که خواستید مجدد نصب کنید. قبل از استفاده از افزونه حتما یک بک‌آپ تهیه کنید.

13- معرفی سایت و استفاده از امکانات موتورهای جستجو (کنسول)

بخش سیزدهم چک لیست سئو: به آخرین مرحله از چک لیست سئو وردپرس رسیدیم. اینجا باید برای مدیریت سئو، سایت خود را به موتورهای جستجو معرفی کنید. این کار باعث می‌شود سایت شما در زمان کمتری در نتایج جستجو ظاهر شود.

چراکه شما مستقیما قبل از اینکه کرالرها سایت شما را پیدا کنند خودتان اعلام حضور کرده اید. بهترین و مهم‌ترین عملیاتی که در این زمینه می‌توانید انجام دهید معرفی سایت در گوگل سرچ کنسول و بینگ وبمستر تولز است.

با ثبت سایت در این‌ها می‌توانید مشکلات کلی سایت و صفحات را قبل و بعد از انتشار بررسی کنید.

قسمت دوم: چک لیست سئو تکنیکال

چک لیست سئو تکنیکال

از اینجا به بعد چک لیست سئو تکنیکال را برای بهبود سئو سایت شما آمده کرده‌ایم. می‌توانید لیست آن را در سایت خود تیک بزنید و تک تک موارد را چک کنید.

این موارد اجرا کنید تا سئو سایت شما تا حد قابل توجهی بهبود پیدا می‌کند. چرا که این موضوع به محتوا و لینک‌سازی و غیره ارتباطی ندارد.

مستقیما استحکام و قدرت فنی سایت شما را به موتور جستجو ثابت می‌کند. سئو فنی یکی از مهم‌ترین معیارهای رتبه دهی موتور جستجو در رقابت‌های حساس است.

چرا چک لیست سئو فنی برای سایت واجب است؟

فهرستی از چک لیست سئو در ادامه برای شما در اینجا قرار داده‌ایم. موارد این لیست نسبتا زیاد است و تمام آنها موارد کاملا فنی و تخصصی است که باید در هر وب سایت تا حدی رعایت شود.

هر کدام از این موارد ممکن است زمان زیادی ببرد. عمل کردن و اجرای تمام موارد ممکن است چندین روز یا هفته زمان ببرد. به همین دلیل به شما دوستان عزیزم پیشنهاد می‌کنم که موارد این چک لیست را در جایی یادداشت کنید و به نوبت آنها را در سایت خود عملی و اجرا کنید.

فهرست چک لیست سئو تکنیکال به شرح زیر است:

  • سرعت خدمات و سرویس دهی سایت (سرعت لود سایت)
  • تجربه کاربری و احساسی که کاربر هنگام تعامل با سایت شما دارد.
  • مدیریت بودجه خزش (کرال باجت) و دسترسی رباط‌ها در سایت
  • تکلیف محتوای تکراری را روشن کنید.
  • سلامت URL های سایت را در نظر بگیرید.
  • اگر از وردپرس استفاده می‌کنید قسمت سلامت سایت را بهینه کنید.
  • امنیت را در سایت برقرار کنید و از گواهی SSL (HTTPS) استفاده کنید.
  • نقشه سایت را ایجاد کنید و به گوگل و هر موتور جستجویی معرفی کنید.
  • فایل ROBOTS.TXT بهینه و مناسب ایجاد کنید.

1- سرعت بارگذاری سایت

بخش اول چک لیست سئو: گوگل رسما اعلام کرد که سرعت سایت می‌تواند بیشترین تاثیر را در رتبه دهی صفحات یک سایت داشته باشد. در آینده نه چندان دور نمایش سایت‌ها در SERP به همراه علامت میزان سرعت دهی آنها صورت می‌گیرد.

blank

این اهمیت سرعت هر وب سایت را برای موتور جستجو ثابت می‌کند. همچنین کاربران شما هم از این موضوع خوشنود خواهند شد.

این یک موضوع جزیی نیست باید از تمام راه های افزایش سرعت سایت استفاده کنید تا بهترین نتیجه را دریافت کنید. این کار با سئو در یک خط موازی حرکت می کند.

2- تجربه کاربری

بخش دوم چک لیست سئو: کاربران باید لذت کامل را از سایت شما ببرند. هر چند وقت یک بار طراحی و چیدمان سایت را ارتقا دهید. البته این کار در بعضی از سایتها به صورت وسواسی انجام می‌شود که درست نیست. با این کار کاربر دیگر از تغییرات سایت شما شگفت زده نخواهد شد و یک عدم ثبات را به کاربر منتقل می‌کنید. امکاناتی فراهم کنید تا موجب خوشحالی کاربرتان شود.

3- مدیریت بودجه خزش

بخش سوم چک لیست سئو: بودجه خزش سایت را مدیریت کنید تا صفحات سایت سریع تر ایندکس شود. همچنین با این کار رباط‌ها را به صفحات اصلی هدایت کنید تا در بروزرسانی‌ها و تغییرات در کامنت‌ها و غیره رتبه صفحات شما افزایش پیدا کند.

4- محتوای مشابه

بخش چهارم چک لیست سئو: صفحاتی که از نظر محتوایی با هم مشابه هستند را بهینه کنید آنها همان محتوای تکراری به حساب می آیند که گوگل با آنها بسیار مشک دارد.

همچنین سایت خود را با محتوای مفید و یونیک بهینه کنید و از کپی کردن مطالب اجتناب کنید.

5- نقشه سایت

بخش پنجم چک لیست سئو: یک نقشه سایت مناسب و بهینه برای سایت خود تهیه کنید. این مورد را می‌توانید در CMS ها با استفاده از افزونه‌های سئو انجام دهید و یا به صورت اختصاصی بنویسید. همچنین سایت‌هایی هستند که نقشه سایت را به صورت آنلاین برای شما ایجاد می‌کنند.

blank

پس از تهیه کردن باید آن در موتور های جستجو ثبت کنید تا خزنده ها بتوانند راحت به صفحات سایت شما دسترسی داشته باشند و مطالب و صفحات جدید را سریع تر ایندکس کنند.

6- فایل ROBOTS.TXT

بخش ششم چک لیست سئو: بخش پنجم چک لیست سئو: فقط لازم است که بررسی کنید در فایل robots.txt دسترسی ربات های گوگل به سایت شما مسدود نشده باشد. اگر نمی‌دانید که چگونه این فایل باید نوشته شود آن را دست نزنید.

blank

به صورت پیش فرض همه چیز درست است اما اگر می‌خواهید آن را تغییر دهید از تنظیمات افزونه یوست می‌توانید آن را ویرایش کنید و همچنین می‌توانید این فایل را در فایل های سایت خود در ریشه سایت در هاست پیدا کنید. برای بررسی فایل robots.txt سایت می‌توانید آدرس زیر را وارد کنید.

اگر به صورت تخصصی این موضوع را نمی‌دانید از یک متخصص کمک بگیرید و اگر سایت شما زیر 5000 صفحه دارد لازم به نوشتن و طراحی این فایل نیست. همچنین از طریق افزونه‌ها این فایل ایجاد می‌شود و می‌توانید از طریق آنها آن را بهینه کنید.

https://www.yourdoman.com/robots.txt

7- برجسته کردن مطالب وردپرس در نتایج

بخش هفتم چک لیست سئو: در این صفحه بخوانید که اسکیما چیست. فعال سازی آن و ستاره دار کردن مطالب وردپرس می‌تواند تا حد قابل توجهی نرخ CTR سایت شما را بالا ببرد. به این نکته از چک لیست سئو اهمیت دهید.

blank

استفاده از قابلیت های مختلف آن در صفحات می تواند باعث شود تا لینک‌های سایت شما در گوگل برجسته‌تر شود. در نتیجه باعث بالا رفتن نرخ کلیک به نمایش می‌شود.

برای این کار می‌توانید افزونه schema را به صورت رایگان نصب نمایید برای استفاده از امکانات بیشتر افزونه می‌توانید نسخه پرو افزونه را تهیه کنید و نصب کنید. این افزونه به سرعت کدهای اسکیما را در وردپرس شما ایجاد می‌کند.

اما در نظر داشته باشید که اعمال تغییرات ظاهر جستجو ممکن است چند روز تا چند ماه برای همه مطالب طول بکشد.

قسمت سوم: چک لیست سوی داخلی

چک لیست سوی داخلی

حتماً می دانید که سئو داخلی چیست در اینجا یک چک لیست سئو داخلی کامل برای مواردی داریم که شما باید در داخل سایت انجام دهید.

دقت داشته باشید که تمامی این موارد باید با هم انجام شود و هر کدام به تنهایی نتیجه خوبی در سئو ایجاد نمی کنند. این موارد عبارتند از:

1- ساختار

بخش اول چک لیست سئو: ساختار سایت خود را در در بهترین حالت ایجاد کنید گاهی لازم نیست صفحات زیادی داشته باشید. مرکز مطالب و محتوای سایت خود را مشخص کنید و در سرچشمه سایت بهترین محتوای خود قرار دهید.

blank

هر چقدر این هرم رو به پایین تر می آید ارزش محتوای شما به مراتب کمتر می شود. این یک ساختار بسیار دقیق است. در خیلی از سایتها اصلا نیازی نیست که صفحات دیگری داشته باشند.

تمام کارهایشان در یک صفحه صورت می گیرد که آن صفحه اصلی سایت است.

اما در بعضی از وب سایت‌ها ممکن است لازم باشد چند ده هزار صفحه وجود داشته باشد. بنابراین باید بدانید ساختار چیست این با تمام موارد در این چک لیست سئو متفاوت است.

2- محتوا

بخش دوم چک لیست سئو: مسیر محتوای سایت خود را بدانید در بسیاری از وب سایت‌ها اعتبار و تمرکز ساز پراکنده می شود. بنا بنابراین با اینکه صفحات و مطالب بسیار زیاد و ارزشمندی در آنها منتشر می شود نمی توانند جایگاه خوبی در نتایج کسب کنند.

blank

چرا که مسیر محتوایی سایت متمرکز نیست گوگل سایت هایی را برای ابتدایی نتایج در نظر می‌گیرد که محتوای مشخص تری دارند و فقط در یک حوزه معلوم فعالیت می کنند.

3- لینک

بخش سوم چک لیست سئو: یکی از موارد مهم در این چک لیست سئو این است که باید لینک سازی داخلی را در راس فعالیت خود قرار دهید. چرا که این می تواند تمام اعتبار سایت شما را در صفحات داخلی پخش کند به همان شکل که خودتان می خواهید.

هر چقدر از ساختار لینک‌ها به صورت دقیق تر و حساب‌شده تر استفاده کنید اعتبار بیشتری کسب می کنید و تعداد صفحات یتیم و صفحات کم ارزش سایت کمتر می شود.

همچنین می توانید لینک مهمترین صفحات سایت خود را در هدر و فوتر و سایدبار قرار دهید تا آن صفحات هم اعتبار خوبی کسب کنند و هم کاربران سایت دسترسی راحتی با آنها داشته باشد.

‏4- url

بخش چهارم چک لیست سئو: آدرس صفحات سایت را با دقت انتخاب کنید اگر در یک موضوع می خواهید به صورت جامع صحبت کنید بهتر است بذر آن را در URL بگذارید.

blank

می‌توانید معنی صفحه را برای آن انتخاب کنید به عنوان مثال اگر در مورد صحبت می کنید آدرس باید سئو باشد.

در غیر این صورت مثلاً در این صفحه درست است که در مورد صحبت سئو می کنیم اما این یک چک لیست سئو است که ما این نام را برای این صفحه انتخاب می کنیم.

نکته:

طول URL هر صفحه نباید بیشتر است ۱۵۰ کاراکتر باشد در غیر این صورت در رتبه بندیها با مشکل خواهد خورد. همچنین بهتر است که از زبان فارسی استفاده نکنید و آدرس‌ها را به زبان انگلیسی ترجمه و سپس معنی آنها را برای آدرس صفحات قرار داد.

5- هدر

بخش پنجم چک لیست سئو: هدر سایت را بهینه سازی کنید همانطور که گفته شد لینک های مهم را در آن قرار دهید. آن را سبک نگه دارید و بهینه و قابل دسترس برای کاربران و خزنده های موتور جستجو.

در جریان باشید که اولین چیزی است که هم کاربران و هم خزنده‌ها با آن برخورد می کند.

بنابراین می‌توانید با بهینه سازی آن یکی از موارد چک لیست سئو را انجام دهید در نظر داشته باشید که همه چیز همان چیزی که شما می بینید نیست. تگ های متا و اطلاعات هر صفحه در هدر قرار دارد.

غیر از چیزی که نمایش داده می شود از فرانت آن باید اطلاع کامل داشته باشید که در هدر سایت شما چه چیزهایی وجود دارد و چه چیزهایی باید وجود داشته باشد.

6- کلید واژه

این بخش از چک لیست سئو مربوط به تحقیق، انتخاب و نقشه ریزی راه برای کلمات کلیدی است.

باید قبل از شروع تولید محتوا این کار را انجام دهید تا بعدا زمان زیادی را صرف اصلاح راهی که قبلا رفته‌اید نکنید. پس از بررسی تمام موضوعات در مورد کلمات کلیدی شروع به تولید محتوای ارزشمند کنید.

blank

تمام صفحات سایت شما باید دارای کلمات کلیدی باشند هر کدام از آنها که در گوگل رتبه بندی شده‌اند باید با یک کلمه ای نمایش داده شوند.

در غیر این صورت سئو داخلی سایت مشکل دارد. می توان گفت مهمترین موضوعی که در این چک لیست سئو داخل سایت می توانیم به شما بگوییم این است که کلمات کاملا مرتبط را برای هر صفحه انتخاب و بهینه کنید تا نتایج خوبی بدست بیاورید.

این کار مستقیماً به داخل سایت بستگی دارد و از حساس ترین و مهمترین مواردی است که مدیر سایت باید انجام دهد که مربوط به هدف جستجو می شود.

7- اطلاعات ساختار یافته

از اسکیما کدها استفاده کنید این می تواند نرخ سایت شما را افزایش دهد. پس از آن می تواند به رشد صفحات و رشد کلی اعتبار سایت شما کمک کند.

نمایش جذاب تر و خودنمایی بیشتر سایت باعث می شود که کاربران بیشتری در نتایج جستجو جذب آنها شوند. این کار را می توانید با نشانه گذاری‌ها انجام دهید این بخش هم یکی از مهمترین بخش های چک لیست سئو داخلی است که باید انجام دهید

8- دیسکریپشن

بخش هشتم چک لیست سئو: هر صفحه از سایت شما باید دیسکریپشن و توضیحات متا داشته باشند که در هدر قرار دارد و وقتی که در نتایج جستجو ظاهر می شود این توضیحات در زیر لینک سایت شما نمایش داده می شود.

blank

باعث می‌شود که شما خودتان تعیین کرده باشید که صفحات شما در رابطه با چه موضوعی نوشته شده است.

بنابراین برای گوگل خیلی مهم است که این توضیحات برای هر صفحه نوشته شده باشد.

اگر این را نویسید گوگل قسمتی از متن صفحه را انتخاب می کند و به جای آن در نتایج نمایش می دهد.

اما فقط همین نمایش نیست این متن می تواند سیگنال بسیار قدرتمندی به گوگل ارسال کند که موضوع  صفحه در رابطه با چیست.

قسمت چهارم: چک لیست سئو خارجی

چک لیست سئو خارجی

ما در اینجا یک چک لیست سئو خارجی از مواردی که باید خارج از سایت انجام دهید قرار داده‌ایم که می توانید از تک تک آنها بهره ببرد.

اگر ندانید که سئو خارجی چیست نمی‌توانید به خوبی به صفحات سایت خود اعتبار منتقل کنید.

اهمیت تمام لینک های خارجی و موارد و انتشاراتی که در خارج از سایت شما صورت می گیرد بسیار زیاد است.

1- بک لینک

بخش اول از چک لیست سئو خارجی: همانطور که می دانید یکی از فاکتورهای رتبه بندی گوگل لینک های ارگانیک ای است که از سایت های دیگر به سمت سایت شما ایجاد شده است.

blank

البته به خاطر داشته باشید که در فضای اینترنت و محتوا های منتشر شده این موضوع را خیلی پیچیده و مبهم و بزرگ می کند.

چرا که از آن به عنوان یک بازاریابی مجزا برای کسب درآمد استفاده می کنند.

من در اینجا به شما می‌گویم که اگر شما بتوانید داخل سایت خود صفحات قدرتمندی از لحاظ محتوا داشته باشید لینک‌هایی که در آن ایجاد می کنید می تواند از بک لینک کیفیت بیشتری داشته باشند.

با اینکه دقیقا مخالف همین صحبت من در تمام فضای وب هر روز منتشر می شود. که این می تواند از عدم تجربه افراد باشد.

2- رسانه‌ها

در شبکه های اجتماعی به قصد اینکه سایت خودتان را و خدمات آن را معرفی کنید فعالیت کنید. این می تواند یک تبلیغات بدون هزینه باشد که بسیار ارزشمند است.

blank

از طریق این شبکه‌ها افرادی وارد سایت شما می شوند گوگل این را متوجه می‌شود که شما غیر از ورودی گوگل ورودی های دیگری از قسمتهای متفاوت در فضای وب دارید.

بنابراین می توان یک سیگنال ارزشمندی برای صفحات سایت شما باشد. همچنین با قرار دادن لینک سایت خود در شبکه های اجتماعی می توانید اعتبار را از آنها به صفحات سایت خود منتقل کنید البته اگر به صورت اصولی انجام شده باشد که این هم به خودی خود بسیار ارزشمند است.

3- انجمنها

یکی دیگر از مواردی که در این چک لیست سئو می‌توانم به شما بگویم این است که در انجمن‌ها فعالیت کنید و به سوالات آنها را پاسخ دهید. لینک سایت خود را در صورت امکان در آنها قرار دهید.

اگر در موردی صحبت شده است که شما پاسخ صحیح از آن می دانید می توانید در آنجا صحبت کنید.

لازم نیست که حتماً لینک قرار دهید همین که نام برند شما در فضای آنلاین بیشتر برده شود هم کاربران بیشتر با نام برند شما آشنا می شوند و هم خزنده های گوگل این دو موضوع بسیار می‌تواند برای موفقیت سایت شماست موثر باشد.

4- محلی

محل فیزیکی سایت خود را در نقشه ثبت کنید تا بتوانید شانس بیشتری برای دیده شدن و افرادی که در آن محل جستجو می کنند داشته باشید.

همچنین می توانید آدرس سایت خود را در هنگام ثبت در آنجا قرار دهید و لینک با کیفیتی از گوگل دریافت کنید.

امیدوارم که شما تا انتهای این مقاله مطالعه کرده باشید. حتما نظر خودتان را اینجا برای ما بنویسید و اگر سوالی در رابطه با این چک لیست سئو دارید در قسمت نظرات آن را مطرح کنید.

موفق و پیروز و سربلند باشید.

منبع: تجربیات علی سئو و ahrefs

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا