اسکیما چیست؟ کدهای نشانه گذاری اسکیما (استراکچر دیتا)

اسکیما چیست؟؟

اسکیما چیست؟ نشانه گذاری اسکیما چه قدرتی می تواند در میزان بازدید صفحات سایت شما ایجاد کند؟ ممکن است استراتژی بسیار قدرتمندی برای سئو سایت خود برنامه ریزی کرده باشید. حتی ممکن است به رتبه اول گوگل رسیده باشید. اما اگر ندانید کدهای اسکیما چگونه می تواند ترافیک سایت شما را متحول کند، موفقیت چشمگیری به سراغ سایت شما نخواهد آمد.

مطمئنا شما می خواهید که صفحات سایت شما بیشتر دیده شود و در نتایج جستجو و سرپ گوگل نمایش بهتر و منحصر به فردی داشته باشد. که البته در این صورت  صفحات سایت شما فضای بیشتری را در سرپ به خود اختصاص می دهند که این باعث می شود کاربران به صورت ناخودآگاه لینک سایت شما را برای کلیک کردن انتخاب کنند.

مطمئن باشید که خیلی از مردم نمی دانند اسکیما چیست به همین دلیل به ستاره‌ها و پرسش و پاسخ هایی که زیر لینک‌های وب سایت های مختلف در سرپ وجود دارد توجه می کنند. گمان می کنند که گوگل از سوی خود به دلیل معتبر بودن آن سایت‌ها این موارد را برای او نمایش می دهد.

در صورتی که شما می توانید کدهای اسکیما را در سایت خود ایجاد کنید. سپس صفحات سایت خود را با هر گونه کد اسکیمایی که می خواهید و هر گونه شکل و شمایلی که می خواهید، در نتایج گوگل نمایش کنید.

در ادامه به صورت کامل به شما می گوییم که اسکیما چیست و کاربرد و نحوه کارکرد با آن چگونه است. همچنین به شما یاد می دهیم که چگونه می توانید کدهای اسکیمای مختلف را در سایت خود برای صفحات مختلف استفاده کنید.

بهترین روش برای ایجاد اسکیما را به شما می گوییم بنابراین پیشنهاد می کنیم این مقاله را به صورت کامل مطالعه کنید. تا متوجه شوید که اهمیت اسکیما چیست و کاربرد آن در  سئو و افزایش میزان ترافیک سایت چقدر می تواند باشد.

اسکیما چیست؟

اسکیما چیست؟

کافی است به تصویر بالا نگاه کنید تا متوجه شوید که اسکیما چیست. وقتی در گوگل یک کلمه را جستجو می کنید معمولاً دیده‌اید که گاهی در کنار نتایج گوگل تصاویر را به شما نمایش می دهد. که مرتبط با جستجوی شما است و یا در زیر لینک وب سایت شاید دیده باشید که تعدادی ستاره وجود دارد و اطلاعاتی از تعداد بازدید از این صفحه و یا تعداد سوال و پاسخ در زیر لینکها وجود دارد.

شاید هم دیده باشید که چند تصویر یا نمایش چند پادکست در میان نتایج به شما نمایش داده می شود. اگر می خواهید بدانید اسکیما چیست در واقع باید بدانید که اسکیما کدهایی است که هر کس می تواند از آنها در سایت خود استفاده کند تا نمایش صفحات سایت او در گوگل به صورت منحصر به فرد باشد و با دیگران متمایز باشد. این موضوع باعث می شود که افراد بیشتری روی لینک سایت شما کلیک کنند و باعث افزایش نرخ CTR می شود.

استراکچر دیتا Structured data نشانه گذاری یا طرحواره اسکیما چیست؟

استراکچر دیتا Structured data

استراکچر دیتا Structured data به داده‌ها و اطلاعات طبقه بندی شده و منظم و دسته بندی شده در شاخه های مشخص گفته می شود. داده‌هایی که برای با یک پرچم مشخص و از یک مسیر مشخص ارسال شده‌اند.

اگر به زبان ساده خواهم بگویم که نشانه گذاری اسکیما چیست باید بگویم زبانی است که موتورهای جستجو برای درک محتوای صفحات سایت از آن استفاده می کند. که به این زبان داده های ساختار یافته یا استراکچر دیتا نیز گفته می شود.

از طریق این اطلاعات موتورهای جستجو  عمق محتوا را بفهمند و در دسته های خاص آنها را قرار دهند تا بتوانند نمایش دقیق تر از آنها در نتایج ایجاد کند. البته به چه چیزهایی که با چشم در صفحه نتایج گوگل دیده می شود محدود نشوید. نشانه گذاری اسکیما گسترده تر از المان های نمایشی در نتایج  سرپ است.

همچنین بخوانید: گوگل چگونه کار می کند؟

شما می توانید حتی از طریق کدهای اسکیما نشانه گذاری کنید که فعالیت سایت شما در چه سمت و سوی است. همچنین وب سایت‌هایی را مشخص کنید که هم راستا با مسیر صفحه یا سایت شما فعالیت می کند. در این صورت گوگل و دیگر موتورهای جستجو می توانند از طریق این نشانه گذاری اسکیما متوجه شوند که سایت شما را در چه دسته ای قرار دهند تا نتایج دقیق تری برای آنان در نظر بگیرند.

همچنین به وسیله این نشانه گذاری های اسکیما می توانید مشخص کنید که صفحه سایت شما چیست. آن یک محصول است، یک صفحه بلاگ است، یا خدمات تخصصی ارائه می شود. در هر صورت می توانید کد اسکیمای مخصوص و آن صفحه را پیدا کنید و در صفحه به کار ببندید. تا هم در نتایج بهتر بدرخشید و هم معنای بهتری به کل صفحات سایت خود بدهید.

Schema.org چیست؟

Schema.org چیست؟

Schema.org وب سایتی است که می توانید در آن تمام کدهای نشانه گذاری اسکیما را پیدا کنید و در سایت خود از آن استفاده کنید. همچنین کاربرد و محدودیت‌ها و تمام اطلاعاتی که در مورد هر کدام از آنها می خواهید می توانید در این سایت به صورت واضح پیدا کنید. Schema.org یک فرمت ساختار یافته و توافق شده با تمام موتورهای جستجو است. نشانه های آن را می‌توانید در تمام موتورهای جستجو هنگام جستجو های متعدد ببینید.

چرا باید از کدهای نشانه گذاری اسکیما یا استراکچر دیتا استفاده کنیم؟

نشانه گذاری اسکیما ما به صورت مستقیم و غیر مستقیم در رتبه بندی صفحات سایت شما تاثیر می گذارد. اما شما قطعاً باید محتوا را تولید کنید و منتشر کنید و محتوای شما بسیار غنی باشد تا به دید کاربران در نتایج برسد. پس از اینکه به این مرحله رسید با استفاده از کدهای اسکیما صفحات خود را بزرگتر و شکیل تر و مشخص تر به کاربران نمایش دهید.

در این صورت وقتی کاربران بیشتری روی صفحات سایت شما در نتایج سرپ کلیک کنند آنجاست که می فهمید قدرت اسکیما چیست و چگونه می تواند ترافیک سایت شما را متحول کند.

برای اینکه چرا باید از استراکچر دیتا استفاده کنیم مثال بسیار جذابی برای این دارم. اولی از دوستانم بود وقتی در کنار هم نشسته بودیم و در گوگل جستجو می کردم به من گفت روی آن لینک کلیک کن که بیشتر ستاره گرفته است.

همچنیل بخوانید: تبدیل کاربر به مشتری

همان لحظه متوجه شدم که مردم در مورد اسکیما چگونه فکر می کنند  آنها فکر می‌کنند که آن ستاره‌ها به آن صفحه تعلق گرفته است در صورتی که ایجاد آنها توسط خود مدیر سایت است. همچنین پس از مدتی پسرم به دنبال یک اسباب بازی در گوگل بود که از روی تعداد ستاره‌ها تصمیم گرفت کدام اسباب بازی را  بخرد.

بنا بر این متوجه شدم که نشانه گذاری اسکیما تا چه اندازه می تواند قدرتمند باشد. تا چه اندازه می تواند به موفقیت یک سایت کمک کند. بدون شک استفاده از  کدهای اسکیما برای هر کسب و کار به هر وب سایتی بسیار بسیار موثر خواهد بود.

معرفی انواع کدهای اسکیما

معرفی انواع کدهای اسکیما

در اینجا می خواهیم برای شما انواع کدهای اسکیما را به معرفی کنیم تا بدانید هر کدام از آنها چه ویژگی را برای صفحات سایت شما می توانند ایجاد کنند.

1- اسکیمای مقاله یا Article

با استفاده از اسکیما مقاله یا Article به موتور جستجو کمک می کنید تا تیترهای صفحه و تصاویر شاخص صفحه و مقدار کلمات و زمان مطالعه صفحه را بداند. در واقع هر جز از مقاله را با استفاده از اسکیما Article برای گوگل مشخص می کنید تا بتواند از آن اطلاعات در نتایج استفاده کند

مثلاً وقتی در لا به لای جستجوها چند تصویر می بینید از سایت های مختلف نمایش داده می شود آنها از کدهای اسکیما مقاله استفاده کردند. اجزای محتوای خود را به صورت جداگانه به موتور جستجو معرفی کردند نتایج بهتری برای خود کسب کرده‌اند.

2- اسکیمای آرد سوخاری Breadcrumb

به نواری که بالای صفحات سایت قرار گرفته است ناوبری یا اسکیمای آرد سوخاری یا Breadcrumb گفته می شود. که موقعیت کاربر را در سایت به نمایش می دهد. این نوع اسکیما که بسیار رایج است و کاربرد مناسبی برای کاربران دارد با استفاده از آن می توانیم نقشه صفحات سایت را  برای خزنده های موتور جستجو هم مشخص کنیم.

این یکی از نشانه گذاری های است که شاید از نظر افراد مهم نباشد اما خزنده‌ها از طریق آنها صفحات را پیدا می کند و در صفحات مختلف خزش می کنند. نبودن همین اسکیما می‌تواند کاربران را در سایت سردرگم کند و خزنده‌ها را از خزیدن منصرف کند. در بسیاری از سیستم های مدیریت محتوا این اسکیما به صورت پیش فرض وجود دارد چرا که اهمیت آن بسیار زیاد است.

3- اسکیمای رویداد Event

از نشان گذاری اسکیما رویداد زمانی باید استفاده کنید که سایت شما دارای محتوایی رویداد های عمومی است  مانند خبرگزاری‌ها و یا اعلام قیمت های روزانه و موارد مختلف در این صورت می توانید از رویداد استفاده کنید تا موتور جستجو بتواند محتوای شما را در قسمت رویداد های عمومی نمایش دهد و این می تواند ترافیک سایت شما را در صورتی که به صورت عمومی فعالیت می کنید  افزایش دهد  همچنین  اگر  سایت شما شخصی است اما در آن خبر اخبار منتشر میکنید میتوانید از این است که ما استفاده کنید تا در رویداد های عمومی صفحات سایت شما نمایش داده شود.

4- اسکیمای پرسش و پاسخ F&Q

نشانه گذاری پرسش و پاسخ F&Q یک اسکیما بسیار محبوب است که معمولاً در تمام جستجوها در صفحات نتایج جستجو نمایش داده می شود. که به صورت یک سوال در نتایج جستجو نمایش داده می شود که وقتی روی آن کلیک می کنید پاسخ آن به صورت کشویی نمایش داده می شود. که با آن سوالات متداول هم گفته می شود.

در انتهای صفحات وبلاگ یا غیره می توان از اسکیما F&Q استفاده کرد و پرسش و پاسخ های احتمالی صفحه را، مخصوصا آنهایی که کاربران زیاد می پرسند در نتایج  نمایش داده شود. این کار از دو طریق موثر واقع می شود.

1- با استفاده از آن می توانید به کاربران قبل از ورود به سایت اطلاعات جزئی در مورد مطلبی و یا موضوع صفحه بدهید و آنها را ترغیب کنید که روی لینک سایت شما کلیک کنند.

2- در صورت استفاده از  اسکیما F&Q می توانید برای لینک سایت خود فضای بیشتری در نتایج سرپ ایجاد کنید که این موضوع باعث می شود که کاربر صفحه سایت شما را واضح تر ببیند و باعث افزایش نرخ کلیک CTR می شود.

همچنین بخوانید: سرپ گوگل چیست؟

5- اسکیمای چگونه یا چطور How-to

با استفاده از اسکیما How-to می‌توانید مراحل، مشخصات یا اطلاعاتی از صفحه را در نتایج جستجو نمایش دهید. این اطلاعات می تواند دستورالعمل استفاده از خدمت یا محصولی که در صفحه شما وجود دارد. مثلاً: مدت زمان آن اینقدر است یا روش استفاده از آن آنلاین است یا نه و موارد دیگر.

6- اسکیمای لوگو Logo

با نشانه گذاری اسکیمای لوگو می توانید در بعضی از نتایج جستجوهای خاص لوگوی سایت خود را در سمت راست سرپ نمایش دهید. که معمولاً زمانی این نمایش صورت می گیرد که نام برند یا صفحات مهم سایت شما جستجو شود.

در این صورت اگر تصاویری درج کرده باشید یا اگر سایت خود را در گوگل مپ ثبت کرده باشید، در نمایش نتایج جستجو لوگو تصاویر نقشه در کنار هم در سمت راست سرپ نمایش داده می شود.

این می تواند در جستجو های خاص صورت بگیرد که مفهوم جستجو با مفهوم کلی فعالیت سایت شما مرتبط باشد. برای استفاده از این کد اسکیما حتماً باید لوگوی شما روی پس زمینه سفید نمایش مناسبی داشته باشد. در صورتی که لوگوی شما سفید باشد کد  اسکیما شما تایید نمی شود و به مشکل می خورد و در نتایج نمایش داده نمی شود.

7- اسکیمای محصول Product

 با نشانه گذاری کدهای اسکیما برای محصول میتوانید  محصولات خود را در نتایج جستجو  همراه با امتیازاتی که دریافت کرده و  همچنین همراه با قیمت محصول و همچنین همراه با شرکت تولید کننده آن محصول کشور تولید کننده آن محصول نمایش دهید هر اطلاعاتی که در مورد آن محصول بخواهید که کاربران قبل از اینکه وارد سایت شوند در  نتایج جستجو که آن را مشاهده کنند می توانید در اسکیما محصول آن را ثبت نمایید 

8- اسکیمای Q&A

اسکیمای A&Q کاربردی مانند اسکیمای پرسش و پاسخ دارد اما این نوع نشانه گذاری برای سوالات متداول استفاده می شود. تفاوت این در نمایش آن است در پرسش و پاسخ به صورت کشویی باز می شود و کاربر باید روی آنها کلیک کنند و مطالعه کنند.

اما در Q&A به صورت اسلاید در زیر  لینک سایت در نتایج جستجو نمایش داده می شود. این اسکیما ظاهر منحصر به فرد و جذابی دارد. پیشنهاد می شود از آن حتما استفاده کنید تا بتوانید ترافیک بیشتری را در نتایج وارد سایت خود کنید.

9- اسکیمای ستاره دار کردن Review Snippet Rating

باید بدانید که این نوع اسکیما چیست 9- اسکیمای ستاره ای Review Snippet Rating را می‌توانید در محصولات و همچنین در صفحات بلاگ استفاده کنید. تا در نتایج چند ستاره زیر لینک سایت شما نمایش داده شود. این ستاره‌ها در واقع امتیازاتی هستند که کاربران با آن محصول یا با آن پست دادند. همچنین شما می توانید برای نمایش بهتر کد اسکیمای ستاره را برای نمایش ستاره‌ها در زیر لینک سایت خود در نتایج سرپ ثبت کنید. تا سایت شما به صورت ستاره ای در نتایج جستجو نمایش داده شود. در واقع این نوع اسکیما می تواند بیشترین ترافیک را در سایت شما ایجاد کند. چرا که اکثر افراد فکر می‌کنند که این امتیاز و ستاره‌ها را گوگل به سایت شما داده است.

10- اسکیمای ویدیو Video

با نشانه گذاری برای ویدیو ها و استفاده از اسکیمای ویدیو می توانید به گوگل و دیگر موتورهای جستجو کمک کنید که بفهمند این ویدیو در مورد  چیست. ویدیو به خودی خود نمی تواند منظور از خود بیان کند اما با  کدهای ساختار یافته که شما برای آن استفاده می کنید می توانید به موتور جستجو بفهمانید که ویدیو در مورد چیست. تا در نتایج غنی تر نمایش داده شود.

همچنین می توانید در کنار لینک ویدیو خود در نتایج سرپ مشخصاتی مانند عنوان ویدیو و مدت زمان ویدیو درج نمایید تا کاربران قبل از از دیدن آن اطلاعاتی جزئی در مورد آن ویدیو داشته باشند. 

استفاده از کدهای اسکیما – چگونه با کدهای اسکیما صفحات سایت را نشانه گذاری کنیم

شما می توانید کدهای اسکیما را به صفحات مختلف سایت به صورت جداگانه از طریق هدر یا فوتر اضافه کنید. همچنین می توانید کدها را به تایپ های مختلف مانند ویدیو، پست بلاگ، برگه‌ها، محصول و غیره اضافه کنید. برای این کار کافی است کدهای مورد نظر صفحه خود را پیدا کنید و اطلاعات خود را در آن جایگذاری کنید و آنها را به صفحه خود اضافه  کنید.

نحوه نشانه گذاری اسکیما در وردپرس

نشانه گذاری اسکیما در وردپرس

این کار را در وردپرس به راحتی می توانید انجام دهید. می توانید کدهای اسکیما را به صورت جداگانه و یا به صورت کلی به صفحات سایت به اضافه کنید. برای اینکه به صورت جداگانه کدهای اسکیما در وردپرس اضافه کنید باید از افزونه های هدر و فوتر دلخواه استفاده کنید و کدهای خود را به صورت جداگانه در هر صفحه جایگذاری کنید. همچنین می توانید کدها را در قالب وردپرس خود اضافه کنید تا برای تمام صفحات پست یا تمام صفحات محصول و یا پیچ‌ها و خبرها و غیره به صورت خودکار اضافه شود.

نشانه گذاری اسکیما با افزونه اسکیما پرو

با نصب این افزونه می توانید در تمام صفحات سایت خود هر استراکچر دیتا ای که می خواهید ایجاد کنید و کدهای اسکیما را به صورت کاملاً بهینه شده برای سایت خود ایجاد کنید. بعد از اینکه این افزونه در سایت نصب شود به صورت خودکار های را به سورس کد سایت شما اضافه می‌کند.

برای اینکه کدهای اضافه شده را مشاهده کنید کافی است به یکی از صفحات سایت خود بروید و کلیدهای ترکیبی کنترل و یورو با هم بزنید. سپس مشاهده می کنید که کدهای سبز رنگی در میان کدهای سایت شما نمایش داده می شود.

آنها نشانه گذاری های اسکیما است که به گوگل می‌گوید هر قسمت از سورس کدهای شما برای چیست و چه خاصیتی دارد تا خزنده گوگل بتواند به صورت ساختار یافته و به صورت دسته بندی شده تمام کدها را بخواند. این یکی از روش های بهینه سازی سورس سایت است. پس از نصب این افزونه می توانید تنظیمات آن را به هر شکلی که می خواهید تغییر دهید و کدهای اسکیما را به صورت به صورت اختصاصی و شخصی سازی شده در سایت خود ایجاد کنید.

البته این فقط تنها افزونه اسکیما  در وردپرس نیست. اکثر افزونه های سئو تا حدی کدهای اسکیما را به سایت شما اضافه می کنند. اگر افزونه اسکیما را همراه با افزونه های سئو بر روی سایت نصب کنید، این قابلیت را دارد که کدهایی که از قبل وجود دارد را مجددا اضافه نکند.

با نصب افزونه هایی مانند یوست سئو و رنک مس و غیره کدهای اسکیما را به سایت شما اضافه می شود. البته کدهایی که برای سئو و رتبه بندی سایت در گوگل مفید است به سایت شما اضافه می شود. اما اگر بخواهید در نتایج سرپ لینک صفحات سایت شما به صورت منحصر به فرد نمایش داده شود باید از افزونه اسکیما پرو استفاده کنید و یا به صورت دستی کد های اسکیما را به سایت خود اضافه کنید.

روش تست کدهای اسکیما چیست؟

روش اول: می توانید از یکی از ابزارهای جانبی و همگانی Rich Results Test استفاده کنید که از زیر شاخه های گوگل سرچ کنسول است. وارد این ابزار شوید و آدرس هر صفحه ای که می خواهید در آنجا وارد کنید و اینتر را بزنید سپس گزارش کاملی از نشانه گذاری اسکیما از آن صفحه را گوگل به شما می دهد.

می توانید بررسی کنید که آیا خطایی در کدهای اسکیمای شما وجود دارد یا خیر. یا همچنین می توانید بررسی کنید که آیا کدهای اسکیمای شما به درستی کار می کند یا خیر. این یکی از بهترین روش های تست اسکیما برای صفحات سایت است.

روش دوم: در گوگل سرچ کنسول می توانید از قسمت URL Inspect می توانید آدرس سایت خود را وارد کنید و اینتر را بزنید. سپس اطلاعات ایندکس شده صفحه شما به همراه اطلاعات کدهای اسکیما به شما نمایش داده می شود.

اما اگر کدها را به تازگی وارد کرده باشید که در گوگل ایندکس نشده باشد می‌توانید دکمه TEST LIVE URL را بزنید و گزارش صفحه خود را به صورت کامل در همین لحظه دریافت کنید و ببینید که کدهای شما به درستی کار می کند یا خیر یا اینکه گوگل آنها را شناسایی کرده است یا خیر.

تاییدیه کدهای اسکیما در گوگل

ممکن است برخی از کدهای  اسکیما شما را گوگل به دلایلی تایید نکند. درصد آن بسیار کم است اما مشاهده می شود که حدود 10% از کدهای اسکیمایی که در سایت های مختلف در درج شده است توسط گوگل تایید نشده است و یا نمی شود. البته ممکن است همان کد در یک صفحه دیگر به کار رفته باشد و تایید شده باشد و نمایش داده شود اما در نهایت گوگل مشخص می کند که نمایش یک کد را در نتایج تایید کند یا خیر.

و در آخر:

در این مقاله کامل گفتیم که اسکیما چیست و همه چیز را در مورد کدهای اسکیما برای شما توضیح داده‌ایم که می توانید از آنها برای بالا بردن نرخ CTR و بالا بردن سئو سایت خود استفاده کنید. در نتیجه بتوانید ترافیک سایت خود را افزایش دهید و به هدف خود برسید. اگر سوال یا پیشنهادی یا نظری در مورد این مقاله دارید می توانید زیر همین پست برای ما بنویسید تا آن را بررسی کنید و پاسخ آن را به شما بدهیم. موفق باشید

سوالات متداول:

آیا کدهای اسکیما در سئو تاثیر می گذارد؟

به صورت مستقیم و غیر مستقیم می توانید شاهد تاثیر اسکیما در سئو باشید همچنین این تاثیر می تواند بسیار قابل توجه باشد. خصوصا اگر به صورت اصولی کدهای اسکیما را در سایت درج نمایید.

بهترین روش نشانه گذاری اسکیما چیست؟

زیاد تفاوتی ندارد که از کدام روش استفاده می کنید مهم این است که صحیح و اصولی استفاده شود تا گوگل آنها را تایید کند و در نتایج نمایش دهد و خزنده‌ها مفهوم را متوجه شوند. شما می توانید از تمام روش های ذکر شده در این مقاله برای اضافه کردن کدهای اسکیما به سایت استفاده کنید.

5/5 - (6 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا