زمان ماندن کاربر در سایت (تفاوت time on site و dwell time)

زمان ماندن کاربر در سایت

زمان ماندن کاربر در سایت به دو طریق بررسی می شود که تفاوت time on site و Dwell Time را اینجا می خواهم به صورت کامل تفاوت این دو مورد را توضیح دهیم. که هم به این سوال پر تکرار پاسخ دهیم و هم بتوانید از روش‌هایی که در این قسمت از آموزش سئو برای شما توضیح می دهیم استفاده کنید و زمان ماندگاری کاربر در سایت را افزایش دهید‌. تا بتوانید با استفاده از این روش‌ها صفحات سایت خود را رتبه اول گوگل برسانید.

زمان ماندگاری کاربر در سایت همانطور که میدانید می تواند در رتبه بندی بسیار موثر باشد. آن را می توانید در google analytics به صورت کامل بررسی کنید. اما همانطور که گفته شد به دو روش این کار صورت می گیرد. در صورتی که ترجمه هر دوی آنها در زبان فارسی است اما مردم آن را به زمان ماندن کاربر در سایت می شناسند. با اینکه این دو روش کاملاً با همدیگر متفاوت است.

Dwell Time یا زمان ماندن کاربر در صفحه چیست؟

زمان ماندن کاربر در صفحه از زمانی که از طریق گوگل وارد سایت می شود تا زمانی که مجدد به صفحه گوگل برمی گردد و یا صفحه را می بندد و از آن خارج می شود Dwell Time گفته می شود. به معنای زمان حضور کاربر در یک صفحه است.

زمان ماندن کاربر در سایت

این یکی از معیارهای رتبه بندی در گوگل است اما برای یک url و یک آدرس صفحه به حساب می آید. زمان ماندگاری کاربر در صفحه یا Dwell Time برای رتبه بندی یکی از صفحات سایت محاسبه می شود.

طبیعتا هر چقدر که این زمان بیشتر باشد ثابت می‌کند که صفحه ارزش زیادی دارد و مطلبی در آن صفحه وجود دارد که برای کاربر مفید است. طبیعی است که گوگل از این بازخورد در رتبه دادن به صفحات استفاده می کند تا نمایش نتایج را دقیقتر کند.

برای اینکه این زمان را بالا ببرید و روش‌های مختلفی دارد که در ادامه مطالعه خواهید کرد…

time on site یا زمان ماندگاری کاربر در سایت چیست؟

به میانگین مدت ماندن زمان کاربر در سایت time on site گفته می شود. یعنی اینکه کاربران به طور کلی در سایت شما چقدر زمان صرف می کنند و چقدر در صفحات سایت شما می مانند. این می‌تواند یک معیار رتبه بندی برای سایت شما در گوگل باشد. اما این معیار به یک صفحه مربوط نمی شود و برای اعتبار کلی دامنه سایت محسوب می شود.

زمان ماندگاری کاربر در سایت

اما چرا زمان ماندن کاربر در سایت برای گوگل اینقدر اهمیت دارد. برای گوگل فرقی نمی کند که در سایت چه مطلبی منتشر می شود. اگر مطلبی در سایت منتشر شود که توجه کاربر را به صورت کامل به خود جلب کند و زمان ماندگاری کاربر در سایت را بالا ببرد گوگل به آن سایت و آن صفحه اعتبار می دهد.

حالا به هر طریقی که باشد فرقی ندارد به همین دلیل اگر توجه کنید وب سایت‌هایی که بیشتر محتوای آنها ویدیوی است و مدت زمان ماندن کاربر در صفحه بیشتر می شود سئو قوی دارند و در نتایج جستجو بیشتر و بالا تر دیده می شوند.

حتی ممکن است بعضی از وب سایت‌ها محتوای درست تو حسابی نداشته باشد. با محتوای نازک و یک ویدیو توانسته باشند زمان ماندگاری کاربر در سایت را افزایش دهند و رتبه خوبی در گوگل کسب کنند.

اگر بخواهید در رتبه‌بندی‌ها  سرتان را از همه بالاتر بگیرید باید بتوانید کاربران را بیشتر در سایت خود نگه دارید. حتی اگر محتوای ویدیویی ندارید می توانید با معرفی محتوای مشابه که به درد کاربر می خورد او را به صفحات مختلف منتقل کنید تا بیشتر در سایت شما بماند.

این می تواند حالا هر چقدر که بتوانید زمان ماندن کاربر در سایت را بیشتر کنید می توانید رتبه های بهتری برای سایت خود کسب کنید. البته همه چیز و همین موضوع خلاصه نمی شود اما این معیار بسیار قدرتمندی برای رتبه بندی صفحات توسط گوگل است.

در ادامه چند روش بسیار ارزشمند برای اینکه بتوانید زمان ماندگاری کاربر در سایت را افزایش دهید مطالعه خواهید کرد…

تفاوت time on site و Dwell Time چیست؟

جمع بندی دقیق تفاوت بین تایم آن سایت و دل تایم !! Dwell Time مدت زمان ماندگاری کاربر در یک صفحه است. آمار و ارقامی که از آن به دست می آید در رتبه بندی همان صفحه تاثیر خواهد گذاشت. با این معیار گوگل ارزش صفحات وب سایت های مختلفی که با یک موضوع مطلب منتشر کرده‌اند تشخیص می دهد و آنها را در نتایج نمایش می دهد.

تفاوت time on site و Dwell Time چیست؟

اما time on site به میانگین کلی مدت زمان ماندن کاربران در سایت گفته می شود. آمار و ارقامی که از آن به دست می آید به رتبه و اعتبار کل سایت تاثیر گذار است و می تواند رتبه کلیه سایت را افزایش دهد و بر تمام آدرس های سایت و URL ها تاثیر بگذارد. بنابراین تفاوت Dwell Time و time on site را اگر به صورت خلاصه بگوییم می توان گفت که در جز و در کل محسوب می شود.

روشهای افزایش مدت زمان ماندن کاربر در سایت

در اینجا می خواهم به شما روشهای را بگویم که نتیجه آن افزایش مدت زمان ماندن کاربر در سایت است. اگر از این روش‌ها استفاده کنید می توانید کاربران را بیشتر در سایت خود نگه دارید و این باعث می شود که به طور کلی اعتبار سایت شما بالا برود.

همچنین باعث می شود که کاربران صفات بیشتری در سایت شما ببینند و ممکن است تبدیل کاربر به مشتری در آن بین صورت بگیرد. ما چند راهکار کاربردی برای شما داریم که عبارتند از:

  • متن بلاگ را جذاب شروع کنید و کاربر را درگیر با اصل مطلب کنید.
  • در متن چند بار موضوع صفحه و ادامه محتوا را به کاربران اطلاع دهید.
  • از ویدیوهای باکیفیت و ارزشمند و معنادار و مرتبط استفاده کنید.
  • از پادکست‌ها استفاده کنید و یا ویدیوها را به پادکست تبدیل کنید و قرار دهید.
  • از تصاویر معنادار و مرتبط با صفحه، بیشتر استفاده کنید.
  • لینکهای مرتبط و دقیق در لابلای مطالب ایجاد کنید.
  • تبلیغات هدفمند و مشخص در سایدبار و بدنه صفحات ایجاد کنید.
  • در صورت امکان از چت آنلاین استفاده کنید.
  • پاپ آپ های تبلیغاتی هوشمندانه و هدفمند نمایش دهید.
  • نوار موقعیت کاربر در سایت را ایجاد کنید تا بتواند پیمایش کند.
  • پیشنهاد نوشته قبلی و بعدی را به کاربران بدهید.
  • متنی برای تشویق جهت انتشار نظر در محتوا بگذارید.
  • محتوای مرتبط در لا به لا و در انتهای مطلب قرار دهید.
  • دسترسی کامل به کل سایت در هر صفحه ایجاد کنید.
  • سرعت بارگذاری صفحات را افزایش دهید.

با انجام این موارد می توانید زمان ماندگاری کاربر در سایت را به بالاترین حد ممکن برسانید. هر کدام از این موارد می‌تواند مقداری کاربر را در سایت شما نگه دارد.

البته نه اینکه این موضوعات و این موارد را مانند ربات ایجاد کنید. باید طوری باشد که واقعاً کاربر احساس خوبی پیدا کند و با آرامش و با حس خوب در سایت شما بماند.

اگر فقط یک ویدیو بگذارید که مرتبط با صفحه شما باشد اما خودتان با آن ارتباط خوبی برقرار نکنید کاربر هم با آن ارتباط برقرار نمی کند.

بنابراین سعی کنید از ارتفاع بالاتری به مواردی که گفته شد نگاه کنید تا بتوانید زمان ماندن کاربر در سایت را به صورت موثر و واقعی افزایش دهید.

دلایل کاهش زمان ماندگاری کاربر در سایت چیست؟

زمان ماندن کاربر در سایت

محتوای بد

یکی از اصلی‌ترین دلایل کاهش زمان ماندگاری کاربر در سایت می‌تواند تولید محتوای رباتیک باشد. امروز خیلی باب شده است و من نمی دانم که واقعاً مسئله کجاست.

افراد برای اینکه کسب و کار خود را در اینترنت بیشتر گسترش دهند تخصص واقعی خود را به دست افراد دیگری می گذارند که برای آنها محتوا تولید کنند. در این صورت ممکن است همه چیز خوب پیش برود اما احساس ارزشمندی و مفید بودن برای آن صفحه در کاربر ایجاد نمی شود.

چون احساس نمی‌کند که این سایت به صورت تخصصی به سوال و پاسخ می دهد. این موضوع می‌تواند کاربر را پس از کمی اسکرول کردن از سایت خارج کند. یکی از دلایل افزایش نرخ پرش هم همین مسئله است.

برای اینکه این موضوع را حل کنید باید بدانید که تمام و کمال با تمام تجهیزات و اسلحه‌هایی که هنگام نوشتن محتوا در اختیار شماست باید به کاربر پاسخ دهید. تا چیزی برای گفتن باقی نماند.

طراحی بد

یکی دیگر از رایج‌ترین دلایل کاهش زمان ماندگاری کاربر در سایت که از نوع طراحی و ساختار سایت است. من به خیلی از کاربران حق می دهم که در بعضی از وب سایت‌ها حتی یک لحظه نمانند. البته این به صورت ناخودآگاه صورت می گیرد اما واقعاً درست است.

در یک وب سایت وارد می شوید و می بینید که مشکلاتی از نظر طراحی وجود دارد. سوال من این است واقعا الان مدیر سایت آن مشکلات را نمی بیند؟ گاهی ممکن است مقطعی باشد اما برخی از وب سایت‌ها واقعاً رعایت نمی کنند و نمی توانند زمان ماندگاری کاربر را در سایت افزایش دهند. بنابراین رتبه های خوبی هم در نتایج کسب نمی کنند.

همچنین بخوانید: زامبی پیج چیست؟

از همه چیز بهره ببرید

جامع و کامل بنویسید!! در زمان تولید محتوا می‌توانید با استفاده از عناصر مختلف مدت زمان ماندگاری کاربر در سایت را افزایش دهید. در برخی از صفحات فقط می‌بینید که یک عنوان وجود دارد و چند پاراگراف در زیر آن.

در این صورت نمی توانید کاربران را در سایت خود نگهداری. محتوای جامعه بنویسید تا هم گوگل رتبه دهد و هم کاربران زمان بیشتر را در آن سپری کنند. از تمام عناصر استفاده کنید. تصویر، ویدیو، عنوان‌های مختلف با سایزها و فونت های مختلف و رنگ بندی های متفاوت اما استاندارد.

تمام اینها می تواند زمان ماندگاری کاربر در سایت را افزایش دهد. متن محتوا را طولانی کنید و جذاب بنویسید. به این نکته توجه کنید. برای شروع و ابتدای صفحات خود یا همان مقدمه زمان صرف کنید تا کاربران بتوانند به خوبی با آن صفحه ارتباط برقرار کند.

در این صورت شما موفق می شوید که کاربر تا انتها مطلب شما را بخواند در این صورت می‌توانید به صورت ارگانیک و طبیعی زمان ماندن کاربر در سایت را افزایش دهید.

نکات مهم در بالا بردن مدت زمان ماندن کاربر در سایت

فقط از تبلیغات استفاده نکنید!!

اگر کاربر احساس کند که سایت شما می خواهد یک چیزی به زور به بفروشد به سرعت خارج می شود. یک استراتژی‌هایی که در رابطه با فروش محصولات است و من خیلی از آن استقبال می کنم. آن هم این است که کافی است دسترسی به محصولات را در هر صفحه برای کاربران ایجاد کنید و هرچه می توانید در مورد چیزی که در صفحه قرار است با آنها بگویید توضیح دهید.

همچنین هر چقدر می‌توانید از نظر طراحی و تکنیکال سایت خود را در بهترین حالت قرار دهید. در این صورت نتایجی که می گیرد بی نهایت بیشتر از این است که بخواهید به زور به کاربر محصولی بفروشید.

فشار به فروش می‌تواند زمان ماندن کاربر در سایت را کاهش دهد. در بسیاری از وب سایت‌ها بلافاصله بعد از ورود چندین پاپ تبلیغاتی می بینید که به زور می خواهند شما را به کاری وادار کنند.

اگر این احساس در شما به وجود بیاید حالت دفاعی به خود می گیرید و این در ناخودآگاه شما صورت می گیرد و فورا از آن سایت خارج می شوید. بنابراین اگر می خواهید زمان ماندن کاربر در سایت را بیشتر کنید به هدف جستجوی او بهترین پاسخ را بدهید.

در این صورت کاربر وب سایتی پیدا کرده است که مطالبی دارد که نیاز او را مرتفع می کند. پس اگر محصولی داشته باشید خودش به سراغ آن می رود آنها را خریداری می کند. بنابراین نیازی نیست که شما آن را فریاد بزنید البته در نظر داشته باشید که تبلیغات اصولی با فریاد زدن متفاوت است.

همچنین بخوانید: لینک نوفالو چیست؟ تفاوت لینک فالو و نوفالو

میانگین زمان ماندگاری کاربر در سایت چقدر است؟

میانگین زمان ماندن کاربر در سایت

این عدد می‌تواند در حوزه های مختلف متفاوت باشد. زمان ماندن کاربر در سایت به حوزه فعالیت آن سایت ارتباط مستقیم دارد. مثلا اگر یک وب سایت آموزشی را در نظر بگیرید که تعداد زیادی ویدیوهای آموزشی در جلسات و صفحات مختلف دارد. آن وب سایت می تواند این بستر را فراهم کند که زمان ماندگاری کاربر در سایت افزایش پیدا کند.

همچنین در وب سایت های خبری یا وبلاگ‌ها می تواند این زمان بیشتر باشد. اما مثلاً در وب سایت‌هایی مثل وضعیت آب و هوا یا نرخ دلار و غیره نمی تواند زمان ماندگاری بیشتری در سایت ایجاد کنند.

بنابراین این وب سایت با رقبای خود که به صورت کلی همه آنها مدت کمتری می توانند کاربر را در سایت نگه دارند رقابت می کند. تاثیر زمان ماندگاری در وب سایت های مختلف متفاوت است و در حوزه های مختلف تاثیر آن در رتبه بندی نیز متفاوت است.

بنابراین یک میانگین واحد برای زمان ماندگاری کاربر در سایت وجود ندارد و ممکن است در وب سایت‌ها با فعالیت های مختلف متفاوت باشد.

یک ترفند بسیار عالی برای بالا بردن زمان ماندن کاربر در سایت

در اکثر وب سایت‌ها در همان ابتدا تمام مطلب را به کاربر لو می دهند. سپس کاربر به سرعت خارج می شود. این باعث می شود که کاربرد به درستی مفهوم کلی آن مطلب را متوجه نشود.

بنابراین شما می‌توانید برای بالا بردن زمان ماندن کاربر در سایت به یکباره به اصل محتوا نپردازید و آن را کم کم در مدت مشخص بدون اینکه حوصله کار بر سر برود به او بگویید. یعنی مفهوم و اصل مطلب را در کل صفحه پخش کنید.

مثلا می‌توانید در پاراگراف ابتدایی که مقدمه صفحه شماست به کاربر بگویید که در این صفحه در مورد چه چیزهایی توضیح دهید اما کل مطلب صفحه را برای او همان جا توضیح ندهید.

قبلاً در وب سایت‌هایی که معنی لغات یا نرخ چیزی را ارائه می دهد نرخ کلیک کم بود. چراکه افراد اکثراً در دیسکریپشن آن مطلب خود را پیدا می کردند و وارد هیچ صفحه نمی شدند.

سپس این وب سایت‌ها این مطالب را از قسمت دیسکریپشن حذف کردند و نرخ کلیک بالا رفت پس از اینکه آنها این نتیجه مطلوب را کسب کردند تصمیم گرفتن از همین ترفند استفاده کنند و زمان ماندن کاربر در سایت را افزایش دهند.

بنابراین امروز می بینیم که وقتی وارد این وب سایت‌ها می شویم مطلب را پس از توده ای از تبلیغات و مطالب در انتهای صفحه به شما نمایش می دهند.

بعضاً مشاهده می شود که برخی از این سایت‌ها برای اینکه زمان بیشتری را از کاربر بگیرند اطلاعاتی مانند ایمیل و و غیره را از آنها دریافت می‌کنند تا پاسخ یا مطلبی را به آنها بدهد.

یا حتی ممکن است به صفحات مختلف داخلی کاربر را ارجاع دهند. اینها را می‌توانید به صورت واضح در وب سایت‌های دانلود مشاهده کنید. که از تمام ترفند های موجود برای بالا بردن زمان ماندن کاربر در سایت استفاده می کنند.

چگونه بالا بودن زمان ماندن کاربر در سایت در سئو تاثیر می گذارد

تاثیر زمان ماندن کاربر در سایت در سئو

اگر بخواهید رتبه یک صفحه را یا به صورت کلی صفحات سایت خود را افزایش دهید باید از از یکی از روشهای بالا بردن مدت زمان ماندن کاربر در سایت استفاده کنید.

هیچ راه دیگری نیست!! اگر محتوای و اعتبار کلی سایت شما با رقیبتان برابر باشد و حتی بالا تر باشد اما از روش های مختلف افزایش زمان ماندگاری کاربر در سایت استفاده نکرده باشد و زمان را بالا نبرده باشید، نمی توانید در نتایج جستجو از او سبقت بگیرید.

به این دلیل که در نهایت گوگل تشخیص می‌دهد که آن صفحه برای کاربر مفیدتر است. چراکه کاربران زمان بیشتری را در آن صرف می کنند. اگر بدانید که این موضوع چقدر در سئو تاثیرگذار است ممکن است تمام روش های بالا بردن زمان ماندگاری کاربر در سایت را استفاده کنید.

دلیل اینکه برخی از وب سایت های موزیک از نظر سئو قدرت بالایی دارد این است که کاربران به صورت آنلاین در آن موزیک گوش می کند. همچنین می بینید که وب سایت های اشتراک ویدیو در تمام نتایج جستجو حضور پیدا می کند. چرا که بیشترین میزان ماندگاری کاربر در سایت را به خود اختصاص می‌دهند.

این مطلب ادامه دارد…

4.7/5 - (3 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا