نرخ کلیک (CTR) چیست؟ روش افزایش آن

چرا باید بدانید که نرخ کلیک چیست؟ چون رابطه مستقیم با رشد سایت شما در سئو و در فروش در بازدید دارد CTR مخفف کلمه Click Through Rate است که معنی آن در فارسی نرخ کلیک است. همچنین مفهوم آن میزان تعداد کلیک شدن بر نمایش است یعنی اینکه در نتایج جستجو چه تعداد صفحات سایت نمایش داده می شود و چه درصدی از آن نمایش تبدیل به کلیک می شوند. CTR در سایت های مختلف درصد متفاوتی دارد مطمئنم که مقدار آن رابطه مستقیم با موفقیت سایت دارد در ادامه به شما می گویم که روش های افزایش نرخ کلیک و چگونه CTR سایت خود را افزایش دهید و همچنین مطالعه می کنید که چه عواملی باعث می شود نرخ کلیک بالا برود و چگونه CTR می تواند در سئو و افزایش ورودی گوگل و فروش سایت تاثیر مستقیم داشته باشد.

تعریف ساده نرخ کلیک چیست؟

نرخ کلیک چیست؟

نرخ کلیک چیست؟ میزان بازدید به کلیک است یعنی اینکه اگر یک صفحه از سایت شما ده بار جستجوی شود و در نتایج ظاهر شود و فقط یکبار روی لینک آن صفحه کلیک شود CTR آن صفحه 11 درصد است . نرخ کلیک هر صفحه به صورت کاملاً جداگانه می تواند در رتبه بندی و در افزایش اعتبار آن صفحه تاثیر بگذارد.

نرخ کلیک کلیه سایت با محاسبه درصد تمام صفحات به وجود می آید اما اینکه بهترین منبع این اطلاعات کجاست از کجا می توانیم به صورت صحیح نرخ کلیک و CTR سایت خود را مشاهده کنیم در ادامه مطالعه کنید.

CTR چیست؟

CTR چیست؟

اگر می خواهید بدانید CTR چیست باید بگویم معادل انگلیسی نرخ کلیک است. که همانطور که در بالا گفته شد مخفف کلمه Click Through Rate است. معنای آن همان محاسبه میزان نمایش بر کلیک است. به درصد بازدید به کلیک در google ads و اینستاگرام و فیسبوک و سئو و غیره CTR گفته می شود.

همه چیز در حال اندازه گیری و در حال محاسبات است. CTR یک محاسبه در در فضای وب است که به وسیله آن می توان اندازه گیری کرد که هر تصویر تبلیغاتی و یا هر لینک تبلیغاتی و یا لینک‌هایی که در گوگل وجود دارد و غیره چه مقدار بازدید صورت گرفته است. چه مقدار از آن بازدید تبدیل به کلیک شده‌اند به درصدی که از این محاسبه به دست می آید CTR گفته می شود.

بهترین ابزار بررسی نرخ کلیک چیست؟

ابزار بررسی نرخ کلیک چیست؟

نرخ کلیک معمولا برای کلیک‌ها در گوگل محاسبه می شود. پس بهترین ابزار می تواند ابزار خود گوگل باشد. گزارش دقیق از تمام آنچه در سایت در نتایج به رخ داده است می دهد. ابزار گوگل برای محاسبه نرخ کلیک یا CTR گوگل سرچ کنسول است. که در کنار این گزارش صدها گزارشی مفید دیگر می‌توانید از آن دریافت کنید که برای رشد سایت شما مفید باشد. اما چگونه؟

برای این کار کافی است وارد گوگل سرچ کنسول شوید و به قسمت Performance بروید در این قسمت چهار تب مشاهده می کنید. اگر تمام آنها را روشن کنید از چپ به راست به رنگ آبی بنفش سبز و نارنجی است.

در قسمت آبی Total clicks تعداد کلیک بر صفحات سایت را مشاهده می کنید. قسمت بنفش Total impressions میزان نمایش صفحات را در نتایج گوگل نشان می دهد. قسمت سبز نرخ کلیک و Average CTR سایت شما را به صورت دقیق گزارش می دهد. همچنین قسمت نارنجی هم که مربوط به Average position کلی صفحات شما در نتایج جستجو است.

نحوه محاسبه نرخ کلیک سایت و صفحات چگونه است؟

برای اینکه نرخ کلیک هر صفحه را به صورت جداگانه بررسی کنید کافی است در همان قسمت Performance گوگل سرچ کنسول تب Page را باز کنید. سپس تمام صفحات سایت خود را در آنجا مشاهده می کنید. برای گزارش گرفتن جداگانه میزان CTR از هر صفحه می توانید روی لینک آن کلیک کنید و به صورت جداگانه تمام گزارشات که در بالا برای کل سایت توضیح داده شد برای هر صفحه مشاهده کنید.

می‌توانید از قسمت تاریخ، در بازه های مختلف زمانی نرخ کلیک صفحات سایت را مشاهده کنید. ابزار های دیگری هم برای محاسبه وجود دارد که می توان گفت بهترین آنها گوگل سرچ کنسول است. ابزارهای سئو معمولاً میزان ترافیک و غیره را به شما گزارش می دهند اما نمی توانند مانند گوگل عمل کنند و گزارش بسیار دقیقی است نرخ CTR به شما بدهند. بنابراین برای اینکه به صورت دقیق ببینید نرخ کلیک سایت شما چقدر است بهترین ابزار همین ابزار گوگل است.

روش های افزایش نرخ کلیک چیست؟

افزایش نرخ کلیک

موضوع افزایش نرخ کلیک را با افزایش ترافیک اشتباه نگیرید. ما داریم در مورد درصد کلیک و نمایش صحبت می کنیم اگر در سایت خود یک صفحه داشته باشید یا پنجاه هزار صفحه، در مورد نرخ کلیک هیچ تفاوتی ندارد. این نکته را گفتم که ذهن شما در این مورد باز تر شود.

1- روش اول برای افزایش نرخ کلیک –

قبل از توضیح درباره Schema markup خوب است که کامل بدانید اسکیما چیست. می توانید از مزایای آن و ویژگی های آن استفاده کنید و نرخ کلیک یا CTR سایت خود را به حد قابل توجهی افزایش دهید. اسکیما می تواند نمایش و آرایش صفحات سایت شما را در نتایج سرپ به صورت منحصر به فرد در بی آورد همان ستاره‌ها و پرسش و پاسخ‌هایی را میگویم که می بینید در کنار نتایج وجود دارد.

2- روش دوم برای افزایش نرخ کلیک – عنوان جذاب

عنوان جذاب می تواند CTR صفحه را بالا ببرد. برای انتخاب آنها زمان بگذارید تا بتوانید هر چه بیشتر آن را جذاب کنید. عنوان‌هایی که هیچگونه احساسی را در انسان به وجود نمی آورند نرخ کلیک کمی را به خود اختصاص می دهد.

برای اینکه جذاب تر بنویسید می توانید از عنوان های سوالی استفاده کنید. یا کلماتی مانند شگفت انگیز، عالی، بی نظیر، فوق‌العاده، باورنکردنی، طلایی و غیره را در آن استفاده کنید. از این کلمات هم گوگل خوشش می آید و هم کاربر.

همچنین لازم است در این قسمت برای شما بگویم که قدرتمندترین عنوانی که می تواند نرخ کلیک صفحه و سایت شما را بالا ببرد عنوان های عددی هستند. به صورت دقیق دلیل آن را نمی دانم. اما تجربه می گوید که تمام آنهایی که عدد در آن وجود دارد CTR آنها نسبت به بقیه بیشتر است. خصوصا اگر عدد در ابتدای آن قرار گرفته باشد.

3- روش سوم برای افزایش نرخ کلیک – افزایش پوزیشن

همیشه این موضوع را به خاطر داشته باشید اگر می خواهید سایت و سئو موفقی داشته باشیم باید بدانید که همه اتفاقات در رتبه یک و دو و سه صورت می گیرد. در این سه جایگاه بیشترین نرخ CTR را می توانید به صفحات خود اختصاص دهید.

اگر در صفحه اول نتایج گوگل ظاهر شوید اما در انتهای صفحه باشید نرخ کلیک آن صفحه به شدت کاهش پیدا می کند. چرا که نمایش داده می شود اما کلیک روی آن صورت نمی گیرد مگر اینکه از روش‌های بالا استفاده کرده باشید و نمایش صفحات خود را جذاب تر کرده باشید.

همچنین یک دلیل دیگر می تواند نرخ کلیک صفحات را در رتبه های ۱ و ۲ و ۳ افزایش دهد این است که اکثر کاربران با موبایل جستجوی خود را انجام می دهند. وقتی که در گوگل کلمه کلیدی خود را می نویسند و آن را جستجو می کنند صفحه ای که برای آنها باز می شود معمولاً در اکثر گوشی‌ها ۳ یا ۴ نتیجه را نمایش می دهد. کاربر در همان ابتدا معمولاً یکی از آنها را انتخاب می کند. بنابراین می تواند بیشترین میزان نرخ را برای صفحه به وجود بیاورد.

4- روش چهارم برای افزایش نرخ کلیک – عنوان مرتبط با کلمه کلیدی

ارتباط عنوان و کلیدواژه می‌تواند بسیار در نرخ کلیک آن صفحه تاثیر بگذارد. مثلاً اگر کلمه کلیدی که برای یک صفحه در نظر گرفته‌اید “خرید موبایل” باشد و کاربران را جستجو کنند به عنوان صفحه شما “نکات ضروری هنگام خرید موبایل” باشد می تواند CTR شما را مستقیماً کاهش دهد.

چرا که در آن لحظه کاربر فقط به دنبال خرید است که آن کلمه را جستجو کرده است. اما در این صورت اگر شما عنوانی را مثل “خرید اقساطی موبایل” یا “خرید آنلاین موبایل” و شبیه به این در نظر گرفته باشید. نرخ کلیک در آن صفحه مطمئناً بالا می رود.

بنابراین عنوان مرتبط می تواند به حد قابل توجهی CTR را افزایش دهد عنوانی که مناسب با جستجوی کاربر باشد و هدف او را در خودش داشته باشد.

5- روش پنجم برای افزایش نرخ کلیک – تصاویر

استفاده از تصاویر جذاب و مرتبط با صفحه می تواند تا حد قابل توجهی نرخ کلیک صفحه را افزایش دهد. گوگل مدتی است که تصاویر را در کنار بعضی از نتایج نمایش می دهد. تصویر می تواند کاربر را ترغیب به کلیک کند بنابراین می‌توانید از این ویژگی گوگل استفاده کنید و توجه کاربران را به تصاویر کنار عنوان سایت شما در نتایج جلب کنید. تا در نهایت CTR را افزایش دهید.

یکی از خواص تصویر این است که زمانی که در یک صفحه ظاهر می شود همه ما ابتدا به آن تصویر نگاه می کنیم و سپس متن کنار آن صفحه را مطالعه می کنیم. اگر آن بسیار مرتبط باشد حتی می‌تواند قدرت این را داشته باشد که کاربرد با سایت تعامل برقرار کند.

6- روش ششم برای افزایش نرخ کلیک توضیحات متا

اگر درباره توضیحات متا چیزی نمی دادید باید بگویم همان توضیحاتی هست که در زیر عنوان های شما در نتایج جستجو نمایش داده می شود. که اگر آن را خودتان انتخاب نکرده باشید و ننوشته باشید گوگل قسمتی از متن شما را به جای آن به کاربران نمایش می دهد.

شما این امکان را دارید که خودتان آن را شخصی سازی کنید و هر چیزی که می خواهید بنویسید. اگر بتوانید در آن کاربر را به کلیک کردن بر روی لینک سایت خود ترغیب کنید و نرخ کلیک صفحه را می توانید افزایش دهید. البته خیلی از افراد آن را نمی نویسند و یا وقتی آن را می نویسند زمان زیادی صرف آن نمی کند بنابراین نمی تواند آنرا تاثیر گذار کنند.

روش های افزایش CTR دامنه چیست؟

منظور از CTR دامنه نرخ کلیک در تمام صفحات سایت است. زمانی که شما به Performance گوگل سرچ کنسول می روید. وقتی هنوز هیچ کلیکی نکرده‌اید و هیچ فیلتری را نگذاشته‌اید در آنجا CTR کل سایت را نمایش می دهد. حالا چگونه باید آن را افزایش دهید به این نتیجه رسیدیم که هر چقدر در رتبه های بالا تر قرار داشته باشید می‌توانید این نرخ را در سایت خود افزایش دهید حالا برای این کار کافی است از چند راهکار برای سایت خود استفاده کنید.

1- تازه نگه داشتن محتوا

می دانید که الگوریتم تازگی محتوا چگونه کار می کندبا بروزرسانی هر محتوا این الگوریتم به صفحات سایت شما رتبه بهتری می دهد. چرا که گوگل تشخیص می دهد محتوایی که ارتقا پیدا کرده و آپدیت شده است احتمالاً مطالب ارزنده تری نسبت به صفحات دیگر دارد. اما در صورتی که این اتفاق رخ می‌دهد که شما از روش های صحیح بروزرسانی محتوا استفاده کرده باشید.

2- حذف یا ادغام صفحات ارزش سایت

وجود زامبی پیج در سایت می تواند رتبه کلی سایت شما را کاهش دهد و در پی آن نرخ کلیک سایت شما پایین می آید. بنابراین اگر می خواهید CTR سایت شما افزایش پیدا کند بهترین کار این است که این صفحات زامبی را پاکسازی کنید و یا آنها را با یکدیگر ادغام کنید. که روش آن را در مقاله مجزا می توانید مطالعه بود.

3- جامعه بنویسید

محتوای سایت خود را جامع بنویسید تا در رتبه بندی‌ها بتواند در نتایج ابتدایی حضور پیدا کند. برای این کار می‌توانید از انواع کلمات کلیدی استفاده کنید و تمام آنها را در یک مقاله گردآوری کنید. به این روش آسمان خراش گفته می شود که بسیار محبوب و بسیار قدرتمند است. که می تواند نرخ CTR را به صورت لیزری در یک صفحه و با کلمات کلیدی بسیار زیاد بالا ببرد.

مهمترین عوامل بالا بودن نرخ کلیک سایت چیست؟

1- قابل اعتماد بودن

اگر یک وب سایت اعتماد کاربران را جلب کند کاربران مجدد وقتی با لینک آن وب سایت در نتایج روبرو می شوند به سرعت روی آن کلیک می کنند. اعتمادسازی می تواند نرخ کلیک سایت را افزایش دهد. اما چگونه؟

لازم نیست کاری انجام دهید کافی است که اگر صفحاتی در سایت خود دارید مطالب ارزشمند و مفید در آن وجود داشته باشد. در این صورت کاربران از آن استفاده می کنند و نتیجه مطلوب می گیرند و سایت شما در ذهن آنها می ماند. چرا که مشکل آنها را حل کرده است و بار دیگر وقتی لینک سایت شما را در جستجو های شان می بینند به سرعت روی آن کلیک می کنند تا پاسخ سوال جدیدشان را در سایت شما پیدا کنند.

2- تبلیغات

اگر سایت در فضای وب و در شبکه های اجتماعی تبلیغات خوبی داشته باشد نرخ کلیک سایت شما بالا می رود.

اما این روند چگونه صورت می گیرد؟

زمانی که کاربران تبلیغ یا مطلبی از شما در شبکه های اجتماعی می بینند حتی اگر آن مطلب را به خوبی نخوانند، با دیدن مجدد نام سایت شما در نتایج این احساس به آنها دست می دهد که سایت شما معتبر است که همه جا در مورد آن صحبت می شود. البته این در ناخودآگاه آنها صورت می گیرد اما در نهایت تاثیر بسیار زیادی بر سایت سایت شما خواهد داشت.

منطق این موضوع چیست؟

شاید افراد فکر کنند که فضای مجازی بسیار گسترده است و اگر شما بخواهید تبلیغاتی را انجام دهید اصلاً به چشم نمی آید اما این یک کوته فکری است. چرا که قدرت فضای آنلاین به این است که شما در هر حوزه ای که فعالیت می‌کنید با افرادی روبرو می شوید که، دقیقاً به دنبال اطلاعات در مورد آن حوزه هستند. بنابراین آنها شما را پیدا می کنند و اگر خوب عمل کرده باشید در ذهن آنها می مانید.

3- برندینگ

برند می تواند بر نرخ کلیک سایت بسیار تاثیرگذار باشد هر وب سایت یک برند است و این موضوع را معمولا افراد به شکلی تجملاتی و لاکچری برداشت می کنند. اما کل موضوع برند این است که هر وقت کاربر خدماتی را می خواهد که در حوزه کاری شما باشند و نام فعالیت شما در ذهن او ظاهر شود این یعنی برند شدن.

حالا اگر در نتایج جستجو نام فعالیت شما در آن حوزه برای کاربران آشنا تر باشد طبیعتاً نرخ CTR افزایش پیدا می کند. خیلی از دوستان فکر می‌کنند که با استفاده از ابزارهای خارج از وب باید این کار را انجام دهند.

تمام کسب و کارهایی که در بستر وب برند شدند نرخ کلیک بالایی دارند، تبلیغات آنها در فضای فیزیکی هیچ وقت وجود نداشته است. لازم است بدانید که آنها فقط از طریق سئو فعالیت خود را گسترده کردند. اگر مسیر تمام وب سایت های موفق را دنبال کنید به این موضوع خواهید رسید.

چگونه فروش سایت با نرخ کلینیک CTR متحول می شود؟

لازم است بدانید میزان بازدید و ترافیک و نرخ کلیک یا CTR و غیره ممکن است در فروش شما تاثیر بسیار زیادی داشته باشد اما این موضوع فروش پیش نیاز های زیادی لازم دارد.

  • آیا شما بستر فروش را به راحتی برای کاربران فراهم کرده‌اید یا خیر؟
  • آیا همه چیز به صورت شفاف و واضح در سایت ایجاد شده است یا خیر؟
  • آیا خدمات و محصولات شما با قیمت و کیفیت بالای ارائه می شود؟
  • کاربران در فضای وب در مورد محصولات و خدمات شما چه نظراتی را می دهند؟

تمام اینها می تواند تاثیر بسیار زیادی در فروش سایت شما داشته باشد. نرخ کلیک یا CTR نمی‌تواند به تنهایی فروش سایت شما را متحول کند. این بسته به روش و فرایند فروش شما در سایت دارد. البته شما می توانید با روشهای تبدیل کاربر به مشتری نرخ کلیک را در فروش موثر کنید.

همچنین در نظر داشته باشید که تجربه کاربری در سایت نه تنها هنگام خرید و بلکه در تمام فرایند تحویل کالا و یا استفاده از خدمات اگر مناسب و مفید باشد می تواند با تبلیغات دهان به دهان ای که او می کند فروش سایت شما را متحول کند. همچنین پس از آن این موضوع می تواند برای برند شما مفید باشد و و در نهایت باعث افزایش نرخ کلیک شود.

آیا نرخ کلیک و یا همان CTR سئو تاثیر دارد؟

تاثیر نرخ کلیک در سئو بسیار زیاد است در واقع CTR قدرت یک وب سایت را در تمام فاکتورهای ارزشمندی در خود دارد. اینکه آن سایت چقدر در فضای وب گسترده شده است. برند آن چقدر مطرح است و یا از نظر موضوعاتی که در بالا گفتیم مانند نویسه نگاری‌ها، عنوان نویسی‌ها و استفاده از مواردی مانند اسکیما و غیره به خوبی بهره برده است تا توانسته است CTR خوبی به دست بیاورد.

بنابراین گوگل هم به این نتیجه در نهایت می رسد این وب سایت محبوب و همچنین در بستر وب و در حوزه فعالیت خود مطرح است. البته توضیحاتی که در مورد نتیجه گیری گوگل می دهم به صورت زبانی است. اما تمام مواردی که گوگل در مورد CTR بررسی می کند با استفاده از قوانینی که در الگوریتم‌ها به کار برده است محاسبه و رتبه بندی می شود.

اگر وب سایت های موفق را بررسی کنید متوجه می شوید که تفاوت گزارشات که این وب سایت‌ها با دیگران این است که نرخ کلیک یا CTR بسیار بالایی دارند. همچنین اگر گزارشات رتبه بندی آنها را کامل مشاهده کنید متوجه می شوید که رتبه های آنها در سئو و نتایج گوگل بسیار بالاتر از دیگران است. بنابراین به این نتیجه می رسیم که تاثیر نرخ کلیک در سئو بالاست و یک معیار برای ارزش گذاری سئو محسوب می شود.

چگونه ربات های افزایش بازدید، نرخ کلیک را پایین می آورند؟

یکی از روش های سئو کلاه سیاه استفاده از ربات‌ها برای افزایش بازدید سایت است. حالا اگر افرادی بخواهند برای یک سایت به صورت مصنوعی بازدید ایجاد کنند از آنها استفاده می کنند. اما آنها در نرخ کلیک سایت های دیگر تاثیر می گذارند.

اما در رتبه بندی تغییر ایجاد نمی شود چرا که به تمام سایت‌ها تاثیر می گذارد. روند کار آنها به این شکل است که ربات تک به تک تمام لینک‌ها و تمام صفحات سایت‌ها را در نتایج گوگل تا رسیدن به لینک مورد نظر پیمایش می کند.یا می توانیم بگوییم از روی آنها عبور می کند. با هر بار عبور برای همه رقبا که impressions ثبت می کند. بنابراین چون این افزایش همگانی است در رتبه بندی سایت تاثیری نمی گذارد.

در این مقاله همه چیز را در مورد اینکه CTR یا همان نرخ کلیک چیست گفتیم. همچنین افزایش آن به صورت کامل توضیح دادیم. امیدوارم که مفید واقع شده باشد اگر سوالی یا نظری دارید حتما در قسمت نظرات همین پست برای ما بنویسید تا با پاسخ به آن در همینجا به اطلاعات دیگران هم اضافه شود. موفق باشید

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا