الگوریتم تازگی محتوا Freshness همان طور که از نامش پیداست بر تاریخ انتشار و بروز رسانی محتوا متمرکز است. این الگوریتم عملکرد متفاوتی نسبت به سایرین در الگوریتم های گوگل دارد. در برخی از محتواهایی که تولید میشود بسیار اهمیت دارد که تاریخ و نوع محتوا مورد بررسی قرار بگیرد. سپس در ردیفهای اول فهرست نتایج جستجو serp قرار بگیرد. صفحاتی مانند: خبرهای جدید، رویدادهای جدید و موضوعات سیاسی که منتشر میشود مهم است که در تاریخ مقرر به نمایش گذاشته شود. پس الگوریتم تازگی محتوا برای این است که آخرین اطلاعات در مورد یک موضوع را نمایش دهد. در این مقاله همه چیز را در رابطه با این الگوریتم مطالعه کنید.
الگوریتم تازگی محتوا چگونه عمل می کند؟
با یک مثال این عملکرد را توضیح میدهیم. اگر جستجوگر کلمهای مانند قیمت گوشی موبایل سامسونگ را جستجو کند. گوگل تازهترین صفحاتی که مربوط به این کلمه کلیدی است را نمایش میدهد. حالا اگر جنس صفحه از صفحاتی باشد که الگوریتم تازگی محتوا بر آن متمرکز است در بروز رسانی مجدد در نتایج ابتدایی قرار میگیرد. صفحاتی مانند قیمت روز طلا و دلار و غیره با بروز رسانی قیمت تغییر رتبه در آنها صورت میگیرد چرا که این صفحات تحت تاثیر هستند. صفحاتی که تازگی محتوا بر آنها تاثیر میگذارد عبارتند از:
- صفحات تازه منتشر شده
- صفحات بروز رسانی شده
رابطهی بروز رسانی صفحات با الگوریتم تازگی محتوا Freshness
اگر به صورت صفحات سایت شما به طور منظم و در بازههای زمانی منظم بروز رسانی شود. رتبهی صفحات شما به واسطهی الگوریتم تازگی محتوا از دست نمیرود. تمامی متخصصین و فعالان حوزهی سئو و بهینه سازی سایت در جهان به صورت روزانه محتوای اصلی سایت خود را بروز رسانی میکنند. پس نتیجه میگیریم که هر چقدر زمان بروزرسانی محتوا شما کمتر باشد گوگل به تازگی محتوا و بروز بودن محتوای سایت شما رتبه می دهد.
موضوع دیگری که در این باره باید بدانید این است که الگوریتم تازگی محتوا پس از هر بار بروز رسانی جایگاه صفحه را در سرپ serp نتایج بالا میبرد. به همین دلیل میتوانید با درک این الگوریتم صفحات سایت خود را هر هفته یک بار آپدیت کنید و پلههای سعود به رتبه یک را بالا بروید تا به مقصد برسید. البته پس از هر بار بروز رسانی ممکن است صفحات شما کمی در سرپ بالا و پایین بپرد یا حتی برای مدت کوتاهی ناپدید شود. نترسید این به خاطر درگیر شدن صفحه با یک الگوریتم دیگر است که در مطالب قبل در رابطه با آن صحبت کردم.
مطالعه کنید: الگوریتم کبوتر
همچنین سایتهایی که مطالب را به صورت روزانه منتشر میکنند و مطالب قدیمی را بروز رسانی میکنند. سرعت ایندکس صفحات سایت آنها بیشتر میشود و طی مدت کمی پس از انتشار صفحات آنها در گوگل ایندکس میشود. در واقع پس از مدتی گوگل میداند برنامهی آن سایت چیست و بیشتر به سایت شما سر میزند. که میتواند برای سئو سایت بسیار ارزشمند باشد.
آپدیت تازگی محتوا چه تغییری را در نتایج جستجو ایجاد کرد؟
پس از آپدیت الگوریتم تازگی محتوا تغییرات زیادی در نتایج رخ داد. بسیاری از صفحاتی که در رتبههای اول گوگل بودند اما محتوای قدیمی داشتند رتبه آنها کاهش پیدا کرد. سپس صفحاتی با محتوای جدید و با ارزش تر جای آنها را در فهرست نمایش گرفت. که این امر بسیار لازم و منطقی بود. ممکن است در این بین هنگام جستجو به صفحاتی برخورد کنید که محتوای قدیمی دارند. مثلا قیمت یک محصول را به روز نمایش نمیدهند. این موضوع دو دلیل دارد. اول اینکه ممکن است پس از آن تاریخ سایت دیگری در مورد قیمت آن محصول مورد نظر محتوایی تولید نکرده است. دوم اینکه آن صفحه بروز رسانی شده است اما آن قسمت از مطلب که قیمت آن محصول است ویرایش نشده است.
اهمیت الگوریتم تازگی محتوا
اما اهمیت الگوریتم تازگی محتوا چیست؟ همانطور که میدانید بیشترین جستجوها برای موضوعات و اخبار جدید صورت میگیرد. اینکه در آینده نزدیک چه اتفاقی قرار است رخ بدهد یا موضوعات سیاسی در چه وضعیتی به سر میبرند وضعیت آب و هوایی چگونه هست و چگونه خواهد بود. مواردی از این قبیل بیشترین جستجوهای روزانه را به خود اختصاص میدهند. اگر محتوای قدیمی به این جستجوها نمایش داده شود پاسخی به هدف جستجوگر داده نشده است. گوگل با استفاده از الگوریتمها بیشترین تلاشش این است که بهترین، دقیقترین و مرتبطترین صفحه را به عنوان پاسخ به کاربر نشان دهد.
میتوانید برای رشد سایت و سئو و بهینه سازی آن، از یک چیز به صورت ارگانیک سوءاستفاده کنید و آن هم الگوریتم تازگی محتوا است. روش این شاه کلید این است که محتوای جدید تولید کنید و محتوای قدیمی را بروز رسانی کنید.