انواع کلمات کلیدی چیست ؟

انواع کلمات کلیدی را در این مقاله توضیح می دهیم و نقش هر کدام از آنها را به عنوان یک مبحث پایه در آموزش سئو بررسی می کنیم. اکثر کسانی که حتی در حوزه سئو به صورت تخصصی فعالیت می کنند در مورد خاصیت، ویژگی و کارایی و ارزش و نقش انواع کلمات کلیدی به خوبی نمی دانند و نمی توانند از قدرت آنها در زمان و مکان مناسب بهره کافی را ببرند.

بنا براین در هر سطحی هستید و هر چقدر که دانش سئو را آموخته‌اید پیشنهاد می کنم زمان بگذارید و این مقاله را تا انتها به دقت مطالعه کنید چرا که این یک اصول پایه سئو است که فکر می کنم خیلی از افراد به درستی آنرا درک نکرده‌اند.

انواع کلمات کلیدی در سئو وجود دارد که هر کدام از آنها را باید با توجه به رشد و میزان اعتبار فعالیت سایت به کار برد. اگر از آنها به صورت غیر اصولی استفاده شود نه تنها تاثیر مثبتی بر سئو ایجاد نمی کند بلکه ممکن است تاثیر منفی هم بگذارد.

در ادامه تک تک کلمات کلیدی آنها را زیر ذره‌بین می بریم و نقش و خاصیت هر کدام را بررسی می کنیم.

فهرست کامل انواع کلمات کلیدی 🔑

فهرست کامل انواع کلمات کلیدی

انواع کلمات کلیدی در همین فهرستی است که در زیر مشاهده می کنید با کلیک بر روی آنها متن کامل را مطالعه کنید.

  1. اصلی یا سر یا haedkeywords
  2. بادی یا میانه یا middle tail keywords/body
  3. طولانی یا دم بلند یا دم دراز یا Long Tail Keywords
  4. فصلی Seasonal keywords
  5. تجاری (business keywords)
  6. محلی Local keywords
  7. ال اس آِی lsi keywords
  8. بذر seed keywords

✔️ اصلی یا سر یا haed

یکی از انواع کلمات کلیدی ( اصلی یا سر یا haed ) است. تمام فعالیت شما به این کلمات بستگی دارد. مثلا اگر سایت شما سایت آموزشی مربوط به نقاشی است. کلمه آموزش نقاشی – تدریس نقاشی اصلی ترین کلمات کلیدی سایت شماست. کلمه اصلی یا همان head keyword هنگامی که بهینه شود بیشترین ترافیک را وارد وب سایت شما می کند.

اما بهینه سازی کلمات اصلی نیاز به استراتژی بی نقص و اصولی سئو دارد. که ابتدا شروع کار سئو سایت نباید از این کلمات اصلی استفاده شود. چرا که سایت شما رتبه و امتیازی و قدرتی در سئو ندارد و در این رقابت بی نصیب خواهید ماند. برای اینکه بدانید از کجا شروع کنید ادامه مطلب را بخوانید.

✔️ میانه یا بادی middle tail keywords – body

یکی دیگر از انواع کلمات کلیدی ( میانه یا بادی یا middle tail keywords ) هدف مشخص تری نسبت به کلمات اصلی دارد. یعنی در مثال قبل که کلمه سر “آموزش نقاشی” بود کلمه کلیدی میانه آن می‌تواند “آموزش نقاشی مدرن” یا “آموزش نقاشی چهره” باشد.

کلمات بادی هم می تواند ترافیک زیادی وارد وب سایت شما کند. اما این ترافیک از کلمات اصلی بیشتر نیست. کلمات کلیدی بادی یا میانه از دو یا سه کلمه تشکیل می شود همان طور که در مثال بالا به آن اشاره شد.

✔️ لانگ تیل کیورد Long Tail Keywords

کلمات کلیدی طولانی کلمات کلیدی مهم در افزایش و ایجاد ترافیک اولیه سایت شما هستند. کلمات کلیدی لانگ از مهم‌ترین کلمات برای شروع فعالیت از انواع کلمات کلیدی در سئو هستند. از سه یا چهار کلمه تشکیل می شود. در ابتدای بهینه سازی سایت برای یک کلمه کلیدی از آنها استفاده می شود.

انواع کلمات کلیدی

از آنجا که در کلمات کلیدی لانگ کاربر آدرس دقیقی از چیزی که می خواهد می دهد. می توانید از آنها برای ایجاد ترافیک اولیه و گرفتن رتبه اولیه در آن کیورد استفاده کنید.

کلمات طولانی معمولا به صورت گروهی با معنای وابسته تولید و ایجاد می شود و هر کدام معمولا برای خود یک فرزند (body یا میانه) و یا یک نوه (اصلی haed) دارند. من این کلمه را به دنده یک ماشین تشبیه می کنم که قدرت بسیار زیادی دارد اما سرعت آن در ایجاد ترافیک نسبتا پایین است.

کلمات کلیدی دم دراز را با کلمه کلیدی اصلی “آموزش نقاشی” اگر در نظر بگیریم. کلمه کلیدی “آموزش نقاشی مدرن تهران” می تواند یک کلمه کلیدی لانگ برای این مثال باشد. یا “آموزش نقاشی چهره آنلاین” هم می تواند باشد. این کلمات به دلیل اینکه رقابت کمتری دارند. می تواند به راحتی رتبه خوبی برای سایت شما کسب کند و ترافیک سایت شما را بالا ببرد. چرا که موضوع هدف کاملا مشخص شده است.

⚡️ توجه:

فکر نکنید برای هر کدام از این کلمات باید یک صفحه جدا ایجاد و برایشان محتوا تولید کنید. در این صورت باید خیلی حساب و منظم و اصولی عمل کنید تا مشکل همنوع خواری برای سایت به وجود نیاید.

👌🏻 راهکار:

می توانید انواع کلمات کلیدی را در یک صفحه بهینه کنید و از لانگ تا اصلی به مرور کلمات را ارتقاء دهید. این بهترین استراتژی استفاده اصولی از تمام کلمات کلیدی است که مشکلی را هم در آینده به وجود نمی آورد. اگر این قسمت را متوجه نشدید از طریق کامنت بپرسید.

✔️ فصلی یکی از انواع کلمات کلیدی است (Seasonal keywords)

کلمات فصلی به صورت محدود در یک زمان مشخص مورد استفاده قرار می گیرد و پس از گذشت آن تاریخ کاربران دیگر سراغ آن را نمی گیرند. اما از انواع کلمات کلیدی به حساب می آید و برای بعضی از کسب و کارها بسیار مهم است. اگر بخواهید دقیق تر بدانید که چیست چند کلمه برایتان مثال می زنیم.

  • ولنتاین
  • ماه رمضان
  • عید نوروز
  • عید فطر

موارد بالا از انواع کلمات کلیدی است که در مدت زمانی مشخص به کار می آید و بعد بلا استفاده می شود. افراد برای این کلمات از چندین ماه قبل از موعد استراتژی خود را مشخص می کنند تا در زمان مشخص شده بتوانند بهترین نتیجه را برای فعالیت خود به وجود بیاورند.

✔️ یکی دیگر از انواع کلمات کلیدی، تجاری است (business keywords)

در معرفی انواع کلمات کلیدی به کلمات کلیدی تجاری می پردازیم. هنگامی که سایت شما سایت فروشگاهی است و قصد فروش محصولات یا خدمات به صورت آنلاین یا به صورت تبلیغ و تلفن را دارید. باید از کلمات کلیدی تجاری استفاده کنید.

مثلا اگر سایت فروش زعفران را دارید کلمه فروش زعفران یا قیمت زعفران یا مرکز خرید زعفران و غیره، کلمات کلیدی تجاری به حساب می آید. اما کلماتی مانند کیفیت زعفران یا خواص زعفران و غیره کلمات تجاری نیست. با این کلمات مشتری به سایت شما وارد نمی شود. امکان اینکه کاربری که به سایت شما آمده و به مشتری تبدیل شود دارد. اما بهتر است قبل از آن به کلمات تجاری متمرکز شوید سپس به غیره.

ممکن است بگویید اگر از انواع کلمات کلیدی غیر تجاری هم استفاده کنیم ممکن است یکی از آنها به مشتری تبدیل شود. اما می خواهم به شما بگویم که طبق تجربه دردسر بسیار زیاد و سود تقریبا هیچ به همراه دارد چراکه تمام زمان خود را باید صرف پاسخ به کسانی کنید که تاجر نیستند و مثل یک تاجر جستجو نکرده‌اند.

✔️ کلمات جستجوی محلی Local keywords

کلمات کلیدی محلی در جستجوهای محلی و در نقشه کاربرد دارد و از انواع کلمات کلیدی هستند. برخی از کلمات اگر به صورت منطقه ای جستجو شود فهرستی از آن خدمات را در سرپ گوگل نمایش داده می شود. اما باید بدانید که واقعا مردم وقتی خدمات یا محصولات شما را جستجو می کنند از چه کلماتی استفاده می کنند. مثلا اگر یک وب سایت فروشگاه آنلاین لباس بچگانه در رشت دارید. باید بدانید چه کلماتی را برای جستجوی کلمات کلیدی محلی بکار ببرید. مثلا: “خرید شلوار پسرانه رشت” الگوریتم کبوتر و الگوریتم ونیز و الگوریتم موش کور از کلمات کلیدی محلی در جستجوها استفاده می کنند و رتبه بندی می کنند.

انواع کلمات کلیدی

✔️ مهمترین کلمه از انواع کلمات کلیدی سئو – LSI

کلمات کلیدی LSI یا همان Latent Semantic Indexing یعنی کلمات کلیدی معنایی. گوگل از کلمات دیگر موجود در متن متوجه می شود که وقتی نوشته‌اید سیر منظورتان سیر خوراکی است یا منظورتان عدم گرسنگی است. LSI از انواع کلمات کلیدی به حساب می آید اما به چشم دیگری باید آن را بفهمید. لطفا به متن زیر دقت کنید. این فراتر از تکرار کلمه کلیدی است.

اگر مقاله ای در مورد مثلا دکوراسیون داخلی بنویسید گوگل تمام کلماتی که قبل و بعد این عبارت را که با آن ترکیب شدند و توسط مردم جستجو شده‌اند را بررسی می کند و هر چه بیشتر از آن کلمات استفاده کرده باشید و موضوع و معنی آنها را باز کرده باشید گوگل مقاله شما را تخصصی تر می داند و از نظر معنایی به آن رتبه می دهد. حالا هر چقدر از انواع کلمات کلیدی و مترادف آنها استفاده کنید در مرحله معنایی فایده ای ندارد.

البته سیستم LSI به گفته John Muller از مدیران ارشد گوگل، سالها است که مورد استفاده قرار نمی گیرد. اما حدس ما بر این است که گوگل یک سیستم شبیه به این و تخصصی تر از LSI را برای رتبه بندی طراحی کرده است که امروز ما مقالات بی ارزش در نتایج اول جستجو نمی بینیم.

✔️ کلمات بذر seed keywords

یکی از ناشناخته ترین ها کلمات کلیدی بذر seed هستند که آنها هم از انواع کلمات کلیدی هستند. این کلمات به تک عبارت عمق فعالیت اشاره دارد که باید با مثال زیر منظور از آن را برای شما بگویم.

نوع فعالیت سایتکلمه بذر
فروش کفش مردانه،زنانه،بچگانهکفش
آموزش سئو، خدمات سئو، آنالیز سئو, مشاوره سئوسئو

پس کلمات بذر به عمق فعالیت اشاره دارد و معمولا آنها به تنهایی جستجو نمی شود. اما برای تکمیل انواع کلمات کلیدی در یک استراتژی محتوایی بسیار موثر و کارامد است که ریشه فعالیت سایت را مشخص می کند.

انواع کلمات کلیدی سئو را در این مقاله به شما معرفی کردیم امیدواریم مفید بوده باشد.

4.7/5 - (6 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا