بروزرسانی محتوا – آپدیت محتوا

بروزرسانی محتوا قدرتمندترین کاری است که برای ارتقاء رتبه در گوگل می‌توانید انجام دهید. در آموزش سئو این نکته پر رنگ‌ترین نکته سئو است. در کنار تولید محتوا آپدیت محتوای قدیمی را انجام دهید. همه چیز در حال رشد و تغییر است حتی خود شما و دیدگاه و نگرش شما. اگر به محتوایی که قبلا منتشر کرده‌اید نگاهی بیاندازید متوجه می‌شوید که قبلا همه چیز متفاوت بوده و الآن بهتر از قبل عمل می‌کنید. اما چگونه محتوا را بروزرسانی کنیم؟

اگر بروزرسانی محتوا اصولی انجام نشود ممکن است افت رتبه به همراه داشته باشد. برای اینکه بتوانید پس از ویرایش محتوا بیشترین رتبه را کسب کنید ادامه مطلب را مطالعه کنید. در این مقاله قواعد کلی آپدیت محتوا را برای شما عزیزان توضیح داده‌ایم.

روش بروزرسانی محتوا

آپدیت محتوا چه زمانی باید انجام شود؟

آپدیت محتوا اگر کمتر از یک ماه پس از انتشار صورت بگیرد باعث افت رتبه می‌شود. بهترین زمان آپدیت اولیه یک ماه پس از انتشار است. بعد از یک ماه می‌توانید هر هفته یک بار بروزرسانی را انجام دهید. البته قبل از آن مطمئن شوید که تغییرات قبلی در نتایج گوگل اعمال شده است. که در غیر این صورت باز هم امکان افت رتبه خواهد داشت. اگر می‌خواهید بروزرسانی محتوا ها سبب بالا بردن رتبه سایت شود باید به طور منظم و صحیح این کار را انجام دهید تا سئو سایت شما آسیب نبیند.

آپدیت محتوا

کدام محتوا همیشه باید بروزرسانی شود؟

بروزرسانی محتوا شاخص و اصلی سایت باید به صورت همیشگی صورت بگیرد. خزنده‌های گوگل به محتوای اصلی سایت بیشتر سر می‌زنند اگر آنها مرتب بروزرسانی شود تاثیر زیادی رتبه کلی سایت شما دارد. معمولا در وب سایت های بزرگ محتوای اصلی صفحات دسته بندی آنها هستند. در صورت بروزرسانی این صفحات افزایش اعتبار به صفحات زیر دسته هم منتقل می‌شود که بسیار مفید است. نکته دیگر برای بروزرسانی آنها این است که لینک‌سازی ها در محتوای شاخص عمیقتر انجام شده است و صفحات بیشتری در سایت شما به آنها اشاره می‌کنند به همین دلیل می‌تواند سیگنال تغییرات مداوم را به الگوریتم تازگی محتوا ارسال کند.

چه زمانی محتوا نباید به روزرسانی شود؟

همان طور که گفته شد بروزرسانی محتوا را برای صفحاتی که عمرشان کمتر از یک ماه است انجام ندهید. که باعث افت رتبه می‌شود. اما چه صفحاتی غیر از آنها نباید بروزرسانی شود؟ صفحات و محتوایی که به رتبه یک گوگل رسیده‌اند و جایگاهشان ثابت شده است را آپدیت نکنید. گوگل توقع دارد بعد از هر بروزرسانی تایم آن سایت و نرخ کلیک بیشتر شود اما از رتبه یک که بالاتر نداریم. به این دلیل که پس از بروزرسانی محتوایی که در رتبه یک است تغییری ایجاد نمی‌شود گوگل افت رتبه را برای آن صفحه در نظر می‌گیرد. پس هنگامی که محتواتی اصلی یا غیر اصلی سایت شما به رتبه اول گوگل رسید آن را رها کنید.

افت رتبه پس از آپدیت محتوا

بروزرسانی محتوا هر بار به صورت کامل انجام دهید تا بهترین نتیجه را در کسب رتبه از آن دریافت کنید. گاهی یک محتوا را آپدیت می‌کنید و افت رتبه صورت می‌گیرد. چند دلیل دارد. 1- عمر محتوا زیر یک ماه است 2- اصول بروزرسانی رعایت نشده است 3- درگیر الگوریتم رقص گوگل است. این موارد اصلی‌ترین موارد افت رتبه پس از آپدیت محتوا است. در صورت مواجه شدن با کاهش رتبه در محتوا تا 1 ماه آن صفحه را ویرایش نکنید. تا موضوع آن برای شما کاملا روشن شود.

مورد دیگری که پس از بروزرسانی محتوا باید بدانید آپدیت‌های جدید الگوریتم‌های گوگل است. گاهی شما یک محتوا را بروزرسانی می‌کنید و پس از آن با افت رتبه مواجه می‌شوید. در این صورت ممکن است آپدیت اگوریتم‌های گوگل مشکلاتی را در محتوای شما تشخیص داده اند که قبلا تشخیص داده نشده بوده است. پس از آپدیت وقتی سایت مجدد خزش می‌شود از فیلترهای سنگین تری عبور می‌کند و باعث افت رتبه سایت می‌شود.

چک لیست بروزرسانی محتوا

چک لیست بروزرسانی محتوا و آپدیت سایت
  • اگر عنوان جذاب‌تری سراغ دارید بنویسید.
  • اگر کلمه کلیدی در ابتدای عنوان است جای آن را تغییر ندهید.
  • به انتهای متن محتوا 300 تا 500 کلمه اضافه کنید.
  • اگر قرار باشد قسمتی را از متن پاک کنید بیشتر از یک خط در هر پاراگراف نباشد.
  • متن صفحه را مجدد مطالعه کنید و از نیم‌فاصله‌ها به درستی استفاده کنید.
  • دیسکریپشن را پاک کنید و مجدد بهینه‌تر بنویسید.
  • اگر تصاویر را عوض می‌کنید با همان نام قبلی آپلود کنید.
  • پس از بروزرسانی url صفحه را در گوگل سرچ کنسول اینسپکت کنید.

از این موارد هنگام بروزرسانی مقالات و محتوا اجتناب کنید:

مهمترین مواردی که در هنگام بروزرسانی محتوا سایت نباید انجام دهید را در ادامه بخوانید. این‌ها نتایج تجارب و آزمون خطاهای بسیار زیاد مجموعه است. تمام این موارد در هنگام بروزرسانی مقالات باعث افت رتبه سایت می‌شود. پس برای رشد بیشتر از این موارد اجتناب کنید تا گوگل را گیج نکنید.

  • هر هفته یک بار بیشتر بروزرسانی نکنید
  • تگ h1 صفحه را تغییر ندهید
  • بیشتر از 20% محتوا را تغییر ندهید
  • تغییرات اساسی و همه جانبه به یک باره انجام ندهید
  • بدون برنامه و بی فایده بروزرسانی نکنید

نکته اساسی:

زمانی که محتوای شما در حال رشد است آن را آپدیت نکنید. صبر کنید تا جایگاه آن صفحه در نتایج ثابت شود بعد دست به کار شوید. اگر مطالب ارزنده‌ای جمع آوری کردی در یک فایل ذخیره کنید تا زمانی که رشد رتبه صفحه متوقف شود سپس مطالب جدید را در انتهای صفحه وارد کنید. این روشی اصولی و قدرتمند برای رشد رتبه صفحات سایت در گوگل است.

یک برنامه زمانبندی شده برای بروزرسانی محتوا ایجاد کنید

بروز رسانی محتوا را به صورت منظم انجام دهید و محتوای سایت خود را همیشه تازه نگه دارید تا رتبه صفحات کلی سایت شما همیشه رو به افزایش باشد.

بهترین روش این است که به صورت روزانه یک صفحه را انتخاب کنید و آن صفحه را تازه کنید. اگر هر به صورت روزانه روی سایت فعالیتی ندارید حداقل باید یک برنامه آپدیت محتوا به صورت هفتگی برای سایت ایجاد کنید تا محتوا به صورت تازه در دسترس کاربران و خزنده‌ها بماند.

اما چرا ما روش روزانه را توصیه می کنیم اگر روزانه یک محتوا بروز رسانی شود بودجه خزش سایت شما افزایش پیدا می کند در این صورت گوگل بیشتر به صفحات شما سر می زند و با هربار خزیدن امکان اینکه رتبه آن صفحه درصدی افزایش پیدا کند بسیار زیاد است.

اگر تغییرات به صورت مداوم در سایت  انجام شود،که یکی از آن تغییرات همین آپدیت محتوا است می توانید با این کار گوگل را بیشتر به سایت خود بیاورید رتبه های بسیار ارزنده ای در مدت زمانی کوتاه با نظم در بروز رسانی محتوا و  و انتشار آن برای سایت خود به وجود بیاورید.

مطمئن باشید که تمام وب‌سایت‌هایی که به صورت حرفه ای و گسترده فعالیت می کنند موضوع بروز رسانی محتوا یکی از مهمترین فعالیت‌هایی هست آنها در سایت خود انجام می دهند چرا که این موضوع می‌تواند نقش بسیار زیادی در موفقیت یک وب سایت داشته باشد. چه از نظر گوگل و چه از نظر کاربران اصلی و دائمی سایت.

چگونه محتوای تصویری را بروزرسانی کنیم؟

بروز رسانی محتوا یکی از بدهنده های بسیار عالی در رتبه‌بندی به حساب می‌آمد هرچه همچنین برای کاربران می‌توان به مفید تا بتوانند از محتوای تازه استفاده کند اما باید نکاتی را در مورد محتوای ویدیویی بدانید وقتی محتوای سایت را به روز رسانی می کنیم برای ویدیو ها صورت نگیرد.

اگر آنها را در سایت های اشتراکی منتشر می کنید می توانید به جای اینکه آنها را تعویض کنید جایگزین کنید تا بازدیدهای قبلی و همچنین اعتبار آن فایل از دست نرود. مثلاً یک فایل جدید ضبط کنید و منتشر کنید و آن را در صفحه سایت خود هنگام بروزرسانی محتوا قرار دهید.

همچنین اگر فایل را در فضای سایت خود بارگزاری کردید بهتر است که تا حد امکان آن را تغییر ندهید. اگر مطلب جدیدی برای این موضوع دارید می توانید در قسمت متنی این صفحه در هنگام بروزرسانی محتوا را اضافه کنید.

در مورد تصاویر به این شکل نیست شما می توانید تصاویر سایت خود را می توانید در بروزرسانی تعویض کنید. اگر اندازه تصاویر سایت شما یک اندازه باشد می توانید در هنگام آپدیت محتوا آن را تعویض کنید. بهترین حالت این است که در قبلی اگر تگ آلت استفاده کرده بودید آن را در تصویر جدید استفاده کنید. همچنین می توانید بدون محدودیت عکس جدید به محتوای خود اضافه کنید.

و در آخر:

در این مقاله تمامی مواردی که هنگام بروزرسانی محتوا باید رعایت کنید را برای شما عزیزان توضیح دادیم. با استفاده از همین موارد می‌توانید پس از هر بروزرسانی افزایش رتبه را در صفحات خود مشاهده کنید. موفق باشید

4.9/5 - (16 امتیاز)

16 دیدگاه دربارهٔ «بروزرسانی محتوا – آپدیت محتوا»

  1. blank
    mohammadreza

    سلام و خسته نباشید خدمت شما ممنون بابت مقاله عالی تون، من یک سایت فروش طرح لایه باز دارم و اوایلی که شروع کرده بودم از سئو زیاد خبر نداشتم و در محصولاتم متن ها، نام محصول، کلید واژه کانونی، عنوان سئو، متا و … با هم تکراری هستند، میخواستم راهنماییم کنید که اگه توی آپدیت محصولات، نام محصول، کلید واژه کانونی، عنوان سئو، متا و متن به طور کلی عوض کنم به سئو سایتم آسب نمیرسه.
    ممنون

    1. blank
      گروه علی سئو

      محمدرضا عزیز سلام
      بهتره که تغییر کنه و متفاوت باشه و با تغییر مواردی که اشاره کردید مشکلی پیش نمیاد – فقط آدرس صفحه (نامک) تغییر اصلا نکنه. اما گاهی توضیحات محصول نمیتونه متفاوت باشه در این صورت می‌تونید محصولات رو نوایندکس کنید و فقط صفحه دسته بندی رو سئو کنید. همچنین در این صورت می‌تونید محصولات رو کنونیکال کنید به صفحه دسته بندی تا موضوع محتوای تکرای حل بشه. مطلب زیر رو در این خصوص بخوانید.
      https://www.aliseo.ir/category-seo/

      1. blank
        mohammadreza

        ممنون از توضیحات کامل تون
        فقط اگر کنونیکال کنم، خود به خود نو ایندکس میشه یا باید نو ایندکس هم بکنم ؟؟؟
        و یک سوال دیگه من وقتی تمام صفحات محصول نو ایندکس کنم به سئو آسیب نمیرسه ؟؟؟
        سایت من به این صورت که برای فروش طرح لایه باز به اسم ؟؟؟؟؟؟ و به طور کلی 4 تا دسته بندی اصلی دارم به اسم، طرح کارت ویزیت، طرح تراکت، طرح بنر مشاغل، طرح بنر مذهبی که هر کدام از آنها برای تمام شغل ها طرح داره مثلا مسیر کارت ویزیت به این صورت (طرح لایه باز > طرح کارت ویزیت> پوشاک آقایان و وقتی وارد دسته بندی پوشاک آقایان میشی حدود 30 تا محصول داره ) حالا من باید تمام محصولات دسته بندی پوشاک آقایان، کنونیکال کنم یا نو ایندکس
        ممنون میشم راهنمایی کنید. خیلی ممنون از مطالب عالی تون

      2. blank
        گروه علی سئو

        خواهش می کنم
        تگ کنونیکال و تگ نوایندکس دو تگ مجزا با کاربردهای متفاوت هستند. دو صفحه زیر رو مطالعه کنید و یا از قسمت مشاوره سئو و آنالیز سئو درخواست رسیدگی به مشکل سایت رو ثبت کنید تا با شما تماس بگیریم. موفق باشید
        https://www.aliseo.ir/noindex/
        https://www.aliseo.ir/canonical/

  2. blank
    مرتضی ضیا

    سلام من یک مشکل برام پیش اومده …
    چند وقت پیش یک مشکل توی املای انگلیسی آدرس یکی از محصولات سایتم بود که همراه با بروزرسانی محتوا اصلاحش کردم محصول رتبه 5 یا 6 گوگل رو داشت الآن رفته صفحه هفتم. مشکل چیه؟

    1. blank
      گروه علی سئو

      اگه حتی یک کارکتر از url تغییر کنه آدرس قبلی خطای 404 دریافت می کنه و آدرس جدید دوبازه در روند رنک و اعتبار گرفتن قرار میگیره. انگار که شما یک صفحه جدید تولید کردی که هنوز جوان هست و رفته صفحه هفت که کم کم رنک بگیره بیاد جلو. بهترین کاری که میتونی انجام بدی اینه که آدرس قبلی رو ریدایرکت 301 کنی روی آدرس جدید. اگه آدرس رو یادداشت نکردی از سرچ کنسول – page صفحه 404 رو پیدا کن. دیگه هم دست به آدرس صفحات نزن حتی اگه اشتباه باشه. موفق باشی

  3. blank
    سیدرضا طباطبایی

    سلام وقت بخیر
    من یک سوال دارم که جوابش خیلی برایم مهمه. لطفا اگه میشه راهنماییم کنید ممنون میشم. چند تا از صفحات سایت من رتبه خیلی خوبی دارن و ورودی خوبی هم دارن اما محتواشونو قبلا همینطوری برای اینکه تعداد کلمات بیشتری داشته باشن نوشتم و تقریبا الآن که نگاه می کنم حدود 9500 کلمه چرت و پرت نوشتم که میشه توی 1500 کلمه همه موضوع رو توضیح بدم حالا می خوام بدونم با بروزرسانی محتوا اگه تعداد کلمات رو کم کنم افت رتبه پیدا نمی کنن. ممنونم

    1. blank
      علی رشیدی

      سلام بر رضا عزیز
      با آپدیت جدید گوگل دیگه هیچ اتفاقی در کمک کردن تعداد کلمات نمی‌افته. ما توی چند تا سایت بزرگ در کلمات کلیدی بسیار ارزشمند و تجاری تست کردیم و اتفاقا تعداد کلمات رو در اولین آپدیت محتوا حدود 7000 کلمه کم کردیم. اتفاقی که افتاد این بود که 3 تا جایگاه افت رتبه در هفته اول داشت و 4 جایگاه افزایش رتبه در هفته دوم. البته به شرط اینکه محتوای جدید جامع, خلاصه و مفید و مختصر به تمام نکات آن عبارت پرداخته باشه که این اتفاق خوب براش رخ بده. این موضوع ممکنه برای خیلی از دوستان اتفاق افتاده باشه به همین دلیل اینجا توضیح داده شد. این سوالات فقط در مشاوره سئو پاسخ داده می‌شود.

  4. blank
    رضا صادقی پور

    سلام ممنونم از پست خوبتون
    من دقیقاً موافقم که h1 در صفحه نباید تغییر بکند چون قبلا این کار را انجام دادم و باعث افت رتبه صفحه سایت من شده ولی مسئله اینجاست که من قبلا با این عبارت بالا اومدم و الان توی لینک یک هستم اما حالا این عبارت سرچش کم شده و عبارت دیگری شبیه به همین سرچ بیشتری توی گوگل داره حالا باید چیکار بکنم تا این صفحه روی اون عبارت کلیدی بتونه رتبه بگیره.
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. blank
      علی رشیدی

      اگر معنی و مفهوم عبارت جدیدی که سرچ بیشتری دارد با معنی و مفهوم عبارت قبلی که رتبه گرفته یکی است می‌توانید هنگام بروزرسانی محتوا در تگ‌های هدینگ ۲ و ۳ در این عبارت را به کار ببرید و لازم به تغییر تگ h1 نیست. در متن محتوا هم این عبارت را چند بار جای دهید تا به زودی در این عبارت هم رتبه خوبی به دست بیاورید برای سرعت بخشیدن به این کار چند لینک داخلی و چند لینک خارجی به عبارت کلیدی جدید ایجاد کنید تا سریعتر به نتیجه برسید. موفق باشید

  5. blank
    مهناز صدیقی

    سلام اگه کل محتوای یکی از مقالات بلاگ سایتو پاک کنم و دوباره یک مطلب جدید و کاملتر داخلش بنویسم مشکلی پیش نمیاد؟ چون احساس می کنم بعضی از صفحات سایت من به طور کلی ادبیات و جمله بندی خوبی نداره

    1. blank
      علی رشیدی

      مهناز عزیز سلام؛

      این کار یک بروزرسانی محتوا نیست و در این صورت دارید ثابت می کنید که دیدگاه و علم شما در مورد اون مطلب کامل نبوده و دارید به صورت یکجا تغییر شکل میدید.

      گفتیم که تغییرات کلی به صورت یکجا می تونه کاهش رتبه به همراه داشته باشه.

      چون گوگل اعتمادشو به صفحه و به سایت از دست میده و مجدد اون صفحه در روند رتبه بندی قرار میگیره.

      پس پیشنهاد میشه که در چندین مرحله بروزرسانی محتوا رو در این صفحات انجام بدید.

      هر بار زمانی که جایگاه صفحه در نتایج ثابت شد مرحله بعدی رو انجام بدید و تغییرات رو داخلش اعمال کنید.

      موفق باشید

  6. blank
    مهشید نجارباشی

    سلام من دو تا سوال برام پیش اومده اولیش اینه که اگه قرار بود بروزرسانی محتوا به صورت مداوم رتبه صفحاتو بالا ببره پس همه همین کارو فقط انجام میدادن دیگه چرا این همه لینک سازی و غیره رو باید انجام بدن؟
    و دوم اینکه چرا من هر وقت هر کدام از محتوای سایتمو بروزرسانی می کنم تو گوگل پایین تر میاد به جای اینکه بالاتر بره؟
    و یک نکته دیگه اینه که شما می‌گوید هر وقت تغییرات تو یک صفحه انجام بشه و اون تغییرات به سمت مثبت بره رتبه افزایش پیدا می کنه من چطور بفهمم وقتی بروزرسانی محتوا انجام میدم تغییرات به سمت مثبت میره یا منفی؟

    1. blank
      علی رشیدی

      سئو فقط با یکی از فاکتورهای سئو انجام نمیشه و بروزرسانی محتوا فقط یکی از مواردی است که باید انجام بشه و اگر به صورت مداوم انجام بشه بیشترین تاثیر رو میزاره.
      جواب سوال دومتون اینه که باید توجه کنید که وقتی دارید آپدیت محتوا رو انجام میدید دارید عمق مطلب مقاله رو بالا میبرید یا برای اینکه تعداد کلمات رو بالا ببرید حاشیه های بی ربط رو به محتوا اضافه می کنید و اصل منظور صفحه رو زیر حاشیه ها پنهان می کنین.
      نکته ای هم که گفتید در پاسخ سوال دوم پاسخ داده شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا