قبل از اینکه به روش های بازاریابی اینترنتی بپردازیم ببینیم که اصلا معنی و مفهوم اصلی بازاریابی اینترنتی چیست؟ با گسترش بسیار زیاد ابزارهای آنلاین و بسترهای اینترنتی اهمیت این موضوع هر روز در جهان بیشتر و بیشتر میشود مخصوصا از وقتی که تلفن های همراه هوشمند همگانی شد و امروز تقریبا تمام افراد از این امکان بهره میبرند. بنابراین لازم است که امروز این مقاله را برای شما عزیزان آماده کنیم تا بتوانید از تمام این روشها در کسب و کار خود برای رشد و پیشرفت بیشتر استفاده کنید.
- سئو یا بهینه سازی سایت برای موتور جستجو Search Engine Optimization (SEO)
- بازاریابی موتور جستجو Search Engine Marketing (SEM)
- تبلیغات کلیکی Pay Per Click or Pay Per Call (PPC)
- بازاریابی محتوا Content Marketing
- بازاریابی شبکه های اجتماعی Social media marketing
- ایمیل مارکتینگ Email marketing
- بازاریابی وابسته Affiliate Marketing
- بازاریابی تاثیر گذار nfluencer marketing
- مدیریت شهرت Reputation management
- بهینه سازی نرخ تبدیل Conversion rate optimization
لازم است همین ابتدا یک موضوعی را بدانید.
تمام کسانی که توانستهاند از روش های بازاریابی اینترنتی نتایج مطلوب و بزرگ کسب کنند یک اصل را رعایت کردهاند. آنها مدت زمان نسبتا طولانی با ممارست و پافشاری اما بدون گرفتن نتیجه حرکت کردهاند.
پس برای گرفتن نتیجه در بستر اینترنت فعالیت خود را محکمتر از قبل ادامه دهید. مطمئن باشید که پشیمان نخواهید شد و نتیجه تمام تلاش خود را در آینده نه چندان دور دریافت خواهید کرد و آن لحظه بسیار شیرین است. در ادامه به تمام راه و روشها و مزایای بازاریابی اینترنتی میپردازیم.
بازاریابی اینترنتی چیست؟
قبل از هر چیزی باید به صورت کامل بدانید که بازاریابی اینترنتی چیست ؟ اگر به صورت خلاصه و ساده بگویم: عملیاتی که از طریق ابزارها و شبکههای متصل به اینترنتی برای تبلیغات و فروش محصول یا خدمات صورت میگیرد بازاریابی اینترنتی گفته میشود.
معمولا شرکتهای بزرگ جهان از تمام ابزارها برای بازاریابی آنلاین استفاده میکنند. حتی در مشاهده میشود که روش های زیادی در این بین ایجاد شده است که در گذشته وجود نداشته. کسانی که میتوانند وسعت فضای آنلاین و تبلیغات اینترنتی را درک کنند میتوانند نتایج بسیار زیادی را برای خود ایجاد کنند که مزایای آن بیشتر از بازاریابی فیزیکی و سنتی است.
مزایای بازاریابی آنلاین
- 1 . اتصال به مشتری های اصلی
- 2 . کاهش هزینه
- 3 . گسترش تبلیغات
- 4 . افزایش سرعت رشد کسب و کار
با توجه به گستردگی روز به روز فضای آنلاین هر روز مزایای بازاریابی اینترنتی برای مردم بیشتر میشود. تا وقتی که اینترنت و ابزارهای آنلاین در کامپیوتر بود روش های بازاریابی اینترنتی هم محدود بود اما امروز اینطور نیست.
هر تلفن همراه هوشمندی به اینترنت متصل است و سن سال و پیر جوان هم نمیشناسد. تمام این دستگاههای موبایل هوشمند در دست مردم میتوانند بلندگوی تبلیغات شما در دست آنها باشد که شاید بتوانید رایگان و در کمترین زمان این تبلیغات را جهانی کنید. مهمترین مزیتهای بازاریابی آنلاین را در ادامه بخوانید.
– اتصال به مشتری های اصلی
اکثر ابزارهای آنلاین گرایش کاربران خود را رسد میکنند مثلا اگر شما همیشه در مورد لباس در اینستاگرام جستجو میکنید اکسپلور شما پر از لباسهای جدیدی است که افراد در حال بازاریابی آنها هستند.(این واقعا بی نظیر است)
همچنین اگر لباس را در گوگل جستجو کنید، گوگل لیست فروشگاههای نزدیک شما را نمایش میدهد و همچنین بهترین صفحاتی که مربوط به لباس هستند را در نتایج سرپ به شما نمایش میدهد.
اما در گذشته تبلیغات از طریق تراکت و پیامک و … صورت میگرفت که اکثر آنها به دست کسانی میرسید که اصلا آن خدمات به هیچ دردشان نمیخورد.
– کاهش هزینه
ابزارهای اجتماعی و فضای آنلاین امروز میتواند 10 تا 100 برابر بازاریابان فیزیکی عملکرد مفیدتری داشته باشند. همین موضوع میتواند هزینه های یک شرکت و یا کسب و کار را کاهش دهد.
قدرتمندترین ابزارهای تبلیغاتی و بازاریابی گذشته رادیو و تلویزیون بود که هزینه های بسیار زیادی صورت میگرفت. اما امروز اگر چیزی در رسانهها تبلیغ میشود همه ما میدانیم که آن چیز ممکن است به درد فقط 1% از مردم بخورد.
– کسترش تبلیغات
از کدام روش قدیمی میتوان مانند اینترنت در زمان کم بیشترین نمایش را انجام دهید. امروز وبلاگها و کانالهای اجتماعی هستند که پس از انتشار مطلب در آنها میلیونها نفر آن را میبینند و این یکی از مهمترین مزایای بازاریابی اینترنتی است.
– افزایش سرعت رشد کسب و کار
یکی دیگر از مزایای بازاریابی اینترنتی افزایش سرعت رشد کسب و کارها است. بدون فضای آنلاین افراد نمیتوانند بدون هزینه کسب و کار خود را به صورت گسترده گسترش دهند. این در صورتی است که بستر اینترنت این فضا را برای همه آماده کرده تا بدون هزینه کسب و کار خود را در اینترنت بسیار زیاد گسترش دهند. هر روز به تعداد افرادی که در جهان از طریق اینترنت و ابزارهای وابسته میلیونر دلاری شدهاند افزوده میشود.
در ادامه تمام روشهای بازاریابی اینترنتی را بررسی میکنیم
1 – سئو یا بهینه سازی سایت برای موتور جستجو Search Engine Optimization (SEO)
سئو و بهنیه سازی سایت یکی از بهترین روش های بازاریابی اینترنتی است. سئو با اختلاف بیشترین حجم کاربر و مشتری را برای شما فراهم میکند. به همین دلیل مقدار درآمد از سئو و راه های کسب درآمد از سئو بسیار گسترده است.
حالا چطور عمل میکند:
وقتی افراد در موتورهای جستجو به دنبال چیزی میگردند و جستجویی را انجام میدهند یک لیستی از سایتهایی که در رابطه با آن جستجو بهینه شدهاند را میبینند و وارد آن سایتها میشوند و احتمال اینکه به کاربر و مشتری سایت تبدیل شوند بسیار زیاد است.
نکته:
سئو باعث میشود که موتور جستجو در بیت هزاران سایت سایت شما را در ابتدای نتایج جستجو نمایش دهد. همین موضوع ترافیک بسیار زیادی را در سایت ایجاد میکند.
بیشترین جستجوها یا بهتره بگیم اصلیترین جستجوها قبل از هر معامله یا خرید یا کسب اطلاع از چیزی در موتور جستجو صورت میگیرد. بنابراین سئو قدرتمندترین روش بازاریابی اینترنتی است.
2 – بازاریابی موتور جستجو Search Engine Marketing (SEM)
با بازاریابی موتور جستجو که غیر رایگان است گوگل این امکان 100% را به کسب و کارها میدهد تا در عبارت کلیدی مورد نظر پس از تعیین گوگل وارد مزایده شوند و آن جایگاه را طبق قوانین مزایده در اختیار خود بگیرند.
از این امکان شرکتهایی استفاده میکنند که استراتژی بازاریابی قدرتمندی را دارند.
برای مثال:
آنها به صورت ارگانیک وب سایت آنها در رتبه یک نتایج جستجوی گوگل است، با این حال باز هم در این امکانات استفاده میکنند تا فرد یا شرکت دیگری نتواند از آنها بالاتر باشد. سپس با استفاده از ویژگی های سرپ گوگل، تمام نمای صفحه اول گوگل را متمرکز به برند خود میکنند.
3 – تبلیغات کلیکی Pay Per Click or Pay Per Call (PPC)
بازاریابی و تبلیغات کلیکی یعنی پرداخت به ازای کلیک و بازاریابی کلیکی گوگل google ads است. کنار نتایج جستجو در سرپ احتمالا دیدهاید که در عبارت AD در کنار بعضی از وب سایتها وجود دارد این به این معناست که آن وب سایت از تبلیغات کلیکی گوگل استفاده میکند.
پس از فعال سازی و ایجاد کمپین کلیکی در google ads ، گوگل صفحات سایت را در نتایج ابتدایی نمایش میدهد و به ازای هر کلیک و هر کاربری که وارد سایت شما میکند مبلغی که در کمپین مشخص کردید از حساب شما کم میکند.
همچنین این نوع تبلیغات را وب سایت های پر ترافیک هم انجام میدهند. تبلیغات در آن وب سایت قرار میگیرد و به ازای هر کلیکی مبلغی دریافت میکنند.
4 – بازاریابی محتوا Content Marketing
یکی از قدرتمندترین روش های بازاریابی اینترنتی همین بازاریابی محتوا است. تقریبا تمام وب سایت های موفق دنیا از این روش بازاریابی استفاده میکنند.
بازاریابی محتوا اگر به صورت اصولی و حرفهای صورت بگیرد میتواند پس از مدتی یک بهمن کاربر و مشتری روانه سایت کند. تولید و انتشار محتوا در زمینه فعالیت سایت به صورت مداوم را بازاریابی محتوا میگویند. محتوای آموزشی و طنز و خبری تولید میشود و در کنار آن محصولات و خدمات سایت به کاربران معرفی میشود.
5 – بازاریابی شبکه های اجتماعی Social media marketing
در حال حاضر بستر بازاریابی شبکه های اجتماعی به وفور فراهم است. افراد تنها با یک موبایل و اینترنت میتوانند بازاریابی خود را در شبکه های اجتماعی انجام دهند.
البته ابزارهای شبکه اجتماعی میتواند در حد اطلاع رسانی و تبلیغات باشد و در آنها معمولا عملیات فروش انجام نمیشوند. آنها میتوانند به عنوان یک شتاب دهنده به فعالیت های فیزیکی یا یک بستر محکم آنلاین مانند وب سایت باشند.
همچنین برای گسترش و تبلیغات و توسعه برندینگ میتوانند بسیار موثر واقع شود. بسیاری از برندهای معروف با وجود اینکه فروش و ارائه خدمات آنها به کمال رسیده است باز هم فعالیت خود را در شبکه های اجتماعی شروع یا بیشتر میکنند.
6 – ایمیل مارکتینگ Email marketing
یکی دیگر از روش های بازاریابی اینترنتی ایمیل مارکتینگ است. کاربرد این روش بیشتر برای تبدیل کاربر به مشتری است.
چطور عمل میکند؟
وقتی در یک وب سایت ثبت نام میکنید و یا در خبرنامه یا جایی ایمیل خود را وارد میکنید ایمیل وارد لیست ایمیل کاربران آن وب سایت میشود. سپس وب سایت شروع به تبلیغات از طریق ایمیل میشود و فضای ذهنی را برای خرید افراد آماده میکنند تا زمان تصمیم به خرید افراد آن برند را به خاطر بیاورند.
7 – بازاریابی وابسته Affiliate Marketing
بازاریابی وابسته نوعی بازاریابی شراکتی یا درصدی است که در روش آن به شکلی است که افراد یا شرکتها با فروش محصولات و یا ایجاد ترافیک در یک وب سایت مبلغی دریافت میکنند یا در واقع کمیسیون و درصد خود را از فروش اشتراکی دریافت میکنند.
مثال برای بازاریابی وابسته:
به یک باشگاه ورزشی میروید و آن باشگاه به شما میگوید که لوازمی که برای این ورزش لازم است را از فلان فروشگاه بخرید.
یا فلان دکتر به شما میگوید باید فلان آزمایشگاه آزمایش خود را انجام دهید.
8 – بازاریابی تاثیر گذار nfluencer marketing
امروز این نوع بازاریابی بسیار زیاد است بازاریابی تاثیر گذار یا nfluencer marketing به شکلی از بازاریابی مشارکتی گفته میشود که از یک منبع قدرتمند اجتماعی استفاده میشود. توضیح این روش بازاریابی آنلاین کمی سخت است اما با یک مثال کوتاه سعی می کنم این روش را توضیح دهم.
فرض کنید فردی که مثلا در یک شبکه اجتماعی دنبال کننده های زیادی دارد با یک فیلم ساز برای مشارکت میکنند که با استفاده از شهرت او فروش فیلم تعداد فروش فیلم بالا برود. یا مثلا یک ورزشکار معروف به خاطر شهرتش در یک کسب و کار شریک میشود تا با استفاده از شهرت او آن کسب و کار مشتریان بیشتری به خود جذب کند.
9 – مدیریت شهرت Reputation management
این نوع بازاریابی یا عنوان کردن بیشتر برند یا نام فرد بسیار جالب است اما میتواند بسیار قدرتمند باشد. خصوصا در ایران که مردمی احساساتی دارد. اما این میتواند یکی از زیرکانه ترین روش های بازاریابی اینترنتی و آنلاین باشد.
چگونه عمل میکند:
دیدهاید که افراد معروف بابت یک موردی که برایشان پیش میآید یا مسئله ای که برای عموم مردم پیش می آید چگونه اظهار پشیمانی میکنند؟
احساس همدردی در شبکه های اجتماعی یا عذر خواهی بابت مواردی که اخیرا ایجاد شده!
این روش در جهان و در ایران باب شده است امروز شاهد این نوع واکنشها از سوی افراد، شرکتها و مردم میشویم. اما این فقط نوعی تبلیغات است برای مطرح شدن نام برند یا فرد.
10 – بهینه سازی نرخ تبدیل Conversion rate optimization
زمانی که افراد وارد وب سایت میشوند میتوانید با بهینه سازی نرخ تبدیل آنها را به مشتریان بالقوه کسب و کار خود تبدیل کنید. زمانی که وارد شدند میتوانید با تشویق در مورد خرید یا استفاده از خدمات با پاپ آپ های نرم تبلیغاتی آنها را تبدیل کنید.
همچنین میتوانید با ایجاد تجربه کاربری احساس آنها را در رابطه با ماندن در سایت بهتر کنید. همچنین پس از گرفتن شماره تلفن و یا ایمیل از آنها برایشان ایمیل و پیامک ارسال کنید تا بتوانید بهینه سازی نرخ تبدیل را ایجاد کنید.
در این مقاله ده روش از رایج ترین روش های بازاریابی اینترنتی را برای شما عزیزان نام بردم. البته برخی از آنها ممکن است اسمهای غریبه با رفتارها و واکنشهای همگانی و آشکار داشته باشند. امیدوارم مفید واقع شود. موفق باشید