ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی | اصول و قوانین

ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ Email Marketing به بازاریابی از طریق ایمیل در جهت فروش محصول یا خدمات گفته می شود. ارسال ایمیل یا ایمیل مارکتینگ نه تنها برای بازاریابی بلکه برای برقراری ارتباط با مشتریان قبلی و کاربرانی که ممکن است به مشتری تبدیل شوند بکار گرفته می شود.

ایمیل مارکتینگ می تواند به عنوان ارسال تایید سفارش استفاده شود. در نوع دیگر می تواند اطلاع رسانی برای تغییرات جدید مجموعه به کار گرفته شود. بهترین حالت آن می تواند اطلاع رسانی برای تخفیف‌های دوره‌ای مجموعه و یا ارسال کد تخفیف اختصاصی برای کاربران به کار گرفته شود. در این صورت نرخ تبدیل کاربر به مشتری می تواند تا حد قابل توجهی افزایش یابد.

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی اینترنتی را می توان به کمک عملیات زیر شاخه ایمیل مارکتینگ به خوبی در کسب و کار و ارائه خدمات آنلاین اجرا کرد.

اصول و قوانین ایمیل مارکتینگ

چرا از ایمیل مارکتینگ استفاده کنیم؟

ایمیل مارکتینگ یک ابزار بسیار کار آمد راحت و آسان و رایگان است که می توان آن را به صورت خودکار در یک وب سایت راه اندازی کرد. با یک بار راه اندازی درست سیستم ایمیل مارکتینگ می توان برای همیشه به تمام کاربران سایت دسترسی پیدا کرد. در واقع در پاسخ به این سوال باید بگوییم که چرا از ایمیل مارکتینگ با این همه ویژگی مثبت استفاده نکنیم.

همچنین مطالعه کنید: بازاریابی محتوا چیست؟

اصول راه اندازی ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی

راه اندازی ایمیل مارکتینگ و بسیار ساده و آسان است. کافی است قسمتی قابل مشاهده در وب سایت خود فرم عضویت در خبرنامه را ایجاد کنید. از آن قسمت لیست ایمیل کاربران و مشتریان خود را جمع آوری کنید. یا در هنگام ثبت نام، ثبت ایمیل را یک ضرورت برای ثبت نام در سایت در نظر بگیرید. سپس با جمع آوری ایمیلها، لیستی از ایمیل های کاربران خود را در اختیار خواهید داشت. سپس ایمیل مارکتینگ را برای وب سایت و خدمات خود راه اندازی کنید.

ایجاد توجه در ذهن ناخوآگاه مخاطب با ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ هم مانند تمام روش های دیگر ابزاری است برای اینکه توجه مخاطب را برای لحظه ای به کسب و کار خود بیاوریم. که این موضوع بسیار مفید است. علم تبلیغات دیجیتالی به ما می گوید که اگر بتوانیم توجه مخاطب را برای لحظه ای به سمت خود بیاوریم و در آن لحظه یک احساس در مخاطب ایجاد کنیم برند و کسب و کار خود را در ذهن ناخودآگاه او ثبت کرده‌ایم. به همین دلیل است که رسانه های خبری رشد زیادی دارند. چون آنها احساس را در مخاطبین خود ایجاد می کنند. این احساس می تواند منفی – مثبت – ترس – امیدواری – نگرانی و غیره باشد. با این علم اگر بتوانید یک تغییر احساس را در یک ایمیل ارسالی طراحی کنید که چون هم مثبت و هم منفی او کارساز است بهتر است مثبت باشد شما در این صورت به بهترین حالت بازخورد مثبت از ایمیل مارکتینگ خواهید گرفت.

مزیت ایمیل مارکتینگ نسبت به روش‌های دیگر بازاریابی

ایمیل مارکتینگ یک نوع از بازاریابی بسیار هدفمند است. علاوه بر این رایگان و بدون هزینه است. از طرفی یک راه کاملا آسان است. می توانید با تهیه یک متن و یا در صورت لزوم چند خط کد نویسی برای تمام لیست ایمیل خود، پیام ارسال کنید. آنها را از فروش ویژه با خبر کنید یا سرویس های جدید خدمات خود را به آنها معرفی کنید. می توانید آنها را به یک جنبش و یا یک کمپین دعوت کنید و فعالیت های دیگری را در کنار فعالیت اصلی خود انجام دهید و از اعتبار و شناخت مشتریان واقعی خود استفاده کنید. ایمیل مارکتینگ دریچه ای فراتر از تبلیغات همگانی است. مانند یک پیامک از یک دوست ایمیل شما می تواند برای مخاطب شما تاثیر گذار باشد.

مزیت ایمیل مارکتینگ نسبت به روش های دیگر بازاریابی

قوانین ایمیل مارکتینگ چیست؟

نکاتی که در ساختار ایمیل هنگام ارسال انبوه ایمیل باید رعایت کنید تا قوانین ایمیل مارکتینگ را به خوبی اجرا کرده باشید.

  • از ارسال بیش از حد ایمیل های تبلیغاتی خود داری کنید.
  • ساختار ایمیل را با رنگ بندی و تصاویر واضح ایجاد کنید.
  • آدرس و مشخصات سایت را به همراه مشخصات تماس در ایمیل درج کنید.
  • در انتها ایمیل گزینه لغو دریافت ایمیل را برای مخاطب خود ایجاد کنید.
  • از جملات وسوسه برانگیز غیر واقعی در ایمیل‌ها استفاده نکنید.
  • فقط برای فروش بیشتر و تبلیغات ایمیل ارسال نکنید.
  • ساختار ایمیل را برای نمایش در موبایل بررسی و ایجاد کنید.
  • لیست ایمیل و مخاطبین خود را محترم بشمارید و برای ارسال از یک برنامه ی منظم پیروی کنید.
بازاریابی ایمیلی و ایمیل مارکتینگ
بازاریابی از طریق ایمیل

رد پای ایمیل در عملکرد مخاطب هنگام خرید

اگر شما از طریق ایمیل مارکتینگ ایمیل های مرتبط و هدفمند ارسال کرده باشید. هنگامی که کاربر در هر زمانی به فکر خرید محصولی شبیه محصولات و خدمات شما بیافتد. یا بخواهد از خدماتی شبیه به خدمات شما استفاده کند. طبق تحقیقات تا 40 درصد ممکن است تبدیل به مشتری شما شود. طبق تحقیقاتی که انجام شده ایمیلی که کاربر از طرف شما دریافت و مطالعه کند. می تواند بیش از هر نوع روش دیگر در بازاریابی در ذهن مخاطب بماند.

این به گونه ای اتفاق می افتد که شما از تمام قوانین بازاریابی ایمیلی به خوبی استفاده کرده باشید. همچنین احساس راحتی در ایمیل های ارسالی شما در مخاطب ایجاد شده باشد. اگر دریافت کننده ایمیل احساس کند که شما یک گوش برای حرافی پیدا کرده‌اید و مدام از طریق ایمیل می خواهید او را به مشتری تبدیل کنید تمام مسیر ایمیل مارکتینگ به ضرر مجموعه شما پیش خواهد رفت. این موضوع را حتما در ایمیل های دریافتی بعضی از مجموعه‌ها مشاهده کرده‌اید.

همچنین مطالعه کنید: بازاریابی کلیکی چیست؟

نحوه ایجاد ایمیل در جهت بازاریابی ایمیلی

ایمیل مارکتینگ می تواند به حد قابل توجهی درآمد و کسب کار شما را ارتقاع دهد. اما نکاتی در هنگام ایجاد ایمیل باید رعایت شود. در ایمیل های ارسالی از عکسها، بنرها و لینک های مشخص کم و مرتبط استفاده کنید. همچنین دکمه به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی را در ایمیل ایجاد کنید. تا مخاطب بتواند آن ایمیل را برای دوستان خود ارسال کند. با رعایت این موارد می تواند تاثیرات بالقوه بازاریابی ایمیلی را در فعالیت خود مشاهده کنید و از آن بهره ببرید.

نحوه ایجاد ایمیل در جهت بازاریابی ایمیلی
تست و راه اندازی ایمیل مارکتینگ

تست ایمیل و ساختار ایمیل قبل از ارسال‌ها

ایمیل مارکتینگ می تواند مقدار زیادی فروش و فعالیت و ترافیک وب سایت شما را افزایش دهد. اما نکته ای در این مورد است که بسیاری از افراد آن را در نظر نمی گیرند. ساختار ایمیل اگر برای تمام دستگاه‌ها بهینه نباشد می تواند سیستم بازاریابی ایمیلی را به یک سیستم آزاردهنده برای مخاطب تبدیل کند. حتی بسیاری از برندها و شرکت های بزرگ هم آن را در نظر نمی گیرند و ایمیل های ارسالی آنها در بعضی از سیستم عامل‌ها به خوبی نمایش داده نمی شود. سپس مخاطب با یک صفحه به هم ریخته و بی معنی و بی فایده مواجه می شود که می تواند شخصیت کسب و کار شما را زیر سوال ببرد. پس به این نکته توجه داشته باشید.

نتیجه گیری: اگر ایمیل مارکتینگ را به روش صحیح و دقیق انجام دهید می توانید در بازاریابی ایمیلی به فروش و سود و درآمد بالا برسید. در مقابل اگر به خوبی این کار را انجام ندهید ممکن است مخاطب خود را آزار دهید. سپس فعالیت شما در جهت عکس نتیجه می دهد و مشتریان ثابت خود را از دست خواهید داد. موفق باشید

صفحه مرتبط ویکی پدیا

4.7/5 - (3 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا