میدانید تجربه کاربری مناسب مهمترین عامل موفقیت تمام وبسایتهای معروف و بزرگ دنیاست. پس یادتان باشد که هنگام سفارش طراحی سایت روی این موضوع بسیار متمرکز شوید. پس از ورود کاربر به سایت تنها چیزی که میتواند او را به یک مشتری یا استفاده کننده از خدمات تبدیل کند تجربه کاربری است. در این مقاله همه چیز را در این خصوص به صورت جامع توضیح میدهم پس تا انتهای این مطلب را به دقت مطالعه کنید.
تجربه کاربری ux چیست؟ (User Experience)
به لحاظ فنی تجربه کاربری ابتدا ایجاد و پس از آن بهبود همیشگی رضایت کاربر است. این موضوع را در تمام برندهایی که محصول فیزیکی یا مجازی تولید میکنند میتوانید ببینید. آنها هر روز آپدیتهای جدید ارائه میدهند و محصولات جدید تولید میکنند تا بتوانند فرایند را راحتتر و کم هزینهتر و زیباتر و کارآمدتر و واضحتر از قبل کنند.
میخواهم عبارت تجربه کاربری را به احساس کاربری تغییر دهم. چراکه کاربر وقتی وارد سایت میشود و با احساس خوب با سایت تعامل برقرار میکند و با احساس خوب کارش را انجام میدهد و خارج میشود، در آن سایت طراحی UX مناسبی ایجاد شده است و قطعا موفقیت به سراغ آن وبسایت دیر یا زود خواهد آمد. UX دقیقا قدم بعد از آموزش سئو است و یک عامل بسیار مهم برای تقویت سئو است.
طراحی تجربه کاربری UX چگونه صورت میگیرد؟
طراح تجربه کاربری ux باید مواردی را در سایت ایجاد کند که وقتی کاربر یا مشتری وارد سایت میشود بتواند در بهترین حالت و راحتترین حالت ممکن بتواند با سایت تعامل برقرار کند. به تمامی قسمتهای سایت به راحتی دسترسی داشته باشد و کارهایش را بدون نقص انجام دهد.
این نقشه کشیها و سیاستها و ایجاد اطمینان در کاربر و ایجاد اعتبار برای سایت کار طراح UX است. در وبسایتهای بزرگ این وظیفه یکی از مهمترین وظایف کارکنان در طراحی سایت محسوب میشود.
بسیاری از طراحیهای UX به صورت واظح قابل مشاهده نیست اما احساس خوب در آن فراید برای کاربر ایجاد میشود مثلا: صدای قفل شدن گوشی آیفون میتواند یک تجربه بسیار لذت بخش اما پنهان در کاربر به وجود بیاورد. این موارد میتواند مقداری به انتخاب کاربران کمک کند اما خودشان نمیدانند که دقیقا این میزان اشتیاق دقیقا از کجا بوجود میآید.
رابط کاربری UI چیست؟ (User Interface)
رابط کاربری UI زیر مجموعه UX یا همان تجربه کاربر در سایت است. یعنی اینکه کدام عنصر در صفحه سایت با چه رنگی و با چه اندازه و چه پدینگ تا غیره نمایش داده شود.
در واقع طراحی یک صفحه وب با UI انجام میشود و معمولا این طرح در قالب تصویر یا نقاشی به برنامه نویس تحویل داده میشود و و برنامه نویس آن را کدنویسی میکند و آن تصویر را به یک صفحه وب تبدیل میکند. هماهنگی رنگ بندی و سایز و اندازه عناصر صفحه طراحی UI گفته میشود.
به شکل زیر نگاه کنید این یک طراحی UI است که در قالب تصویر به طراح UX و برنامه نویس داده میشود.
طراحی رابط کاربری UI چگونه صورت میگیرد؟
به شکل بالا با دقیق نگاه کنید طراح رابط کاربری UI مشخص میکند که عناصر با چه رنگ و لعاب و اندازهای در تمام صفحات سایت وجود داشته باشد. اینکه کجا و در چه صورت از آنها در صفحات سایت استفاده شود طراحی UX میشود. طراح UI لازم نیست که حتما یک گرافیست باشد اما این میتواند به او کمک کند. او میتواند طراحی خود را با یک قلم روی کاغذ پیاده کند و به برنامه نویس و UX کار تحویل دهد.
تفاوت رابط کاربری UI و تجربه کاربری UX
اگر بخواهیم تفاوت رابط کاربری و تجربه کاربری UI و UX بپردازیم باید بگوییم رابط کاربری چیزی هست که کاربر میبیند و نمایش داده میشود. اما تجربه کاربری چیزی هست که اتفاق میافتد و کاربر آن اتفاق را پس از تعامل با سایت تجربه میکند.
رابط کاربری طراحی میکند که مثلا این فرم تماس چه رنگی داشته باشد و با چه طرحی نمایش داده شود. اما UX این برنامه را میچیند که هنگام کلیک بر روی فرم چه اتفاقی در پدینگ یا سایه کادر یا غیره بیافتد. همچنین تعیین میکند که اگر کاربر فرمی را نادرست تکمیل کرد اخطارها چگونه نمایش داده شود تا کاربر تجربه بهتری داشته باشد. البته این یک مثال برای فرم بود و این موضوع میتواند در تمام عناصر سایت صورت بگیرد.
مثال برای تجربه کاربری ui و ux
تجربه کاربری هنگام رانندگی با یک خودرو اتوماتیک میتواند بسیار مناسب باشد. در این صورت کاربر احساس ارزشمندی بسیار زیادی میکند. چراکه در این خودرو از امکاناتی از قبیل گیربکس اوتومات وجود دارد و کاربر نیازی نیست انرژی و تمرکز خود را هنگام تعویض دنده مصرف کند. این میتواند تجربه بسیار مناسب تری را از رانندگی برای کاربر ایجاد کند.
همچنین شاید به خاطر داشته باشید که در گذشته که بالابر شیشههای خودرو از دستی به برقی و مکانیکی تغییر کرد چه احساس خوبی را در سرنشین و راننده به وجود آورد. این بهترین مثالی بود که در رابطه با تجربه کاربری میتوان به آن اشاره کرد.
استیو جابز در رابطه با تجربه کاربری
تجربه کاربری در مورد آیفون: مردم نمیدانند که دقیقا چرا از گوشی آیفون خوششان میآید اما همه میخواهند یکی داشته باشند.
برخی از مردم به طراحی فکر میکنند که چگونه کار میکند. اما اگر دقیقتر به آن فکر کنید واقعا طراحی چگونه کار میکند؟
استیو جابز
بهبود تجربه کاربری ui و ux در ظرف سس گوجه فرنگی
وقتی که مردم هنگام استفاده از سس گوجه فرنگی با چالشهای زیادی روبهرو شدند برخی از برندها دست به ایدهای بسیار عالی برای ایجاد تجربه کاربری مثبت برای مشتریانشان کردند. آنها با برعکس کردن محل درب، توانستند از نیروی جاذبه برای جهع شدن سس در پشت در ظرف استفاده کنند. آنها توانستند یک فرایند را سادهتر و راحتتر کنند و این شاید بدون هزینه و همچنین بسیار ارزشمند است. UX یعنی ایجاد یک تجربه بهتر در کاربر.
طراحی تجربه کاربری چگونه است؟ User Experience Design
طراحی تجربه کاربری در یک سایت چگونه باید انجام شود؟ یک سایت باید چه ویژگیهایی را داشته باشد تا کاربر تجربه خوبی در آن داشته باشد؟ نکاتی که در اینجا برای شما میگویم توسط Peter Morville متخصص و طراح تجربه کاربری بیان شده است او میگوید یک وبسایت و مطالب آن باید:
- مفید
- قابل استفاده
- مطلوب
- قابل یافتن
- در دسترس
- معتبر
- با ارزش
باشد. من چندین سال قبل وقتی وارد وبسایتها میشدم، متوجه یک سری نقصها میشدم اما نمیتوانستم دقیقا آنها را درک کنم که مشکل چیست. وقتی با موضوع تجربه کاربری آشنا شدم متوجه شدم که تمام سایتهای موفق جهان و ایران محکم بر روی موضوع تجربه کاربر در سایت متمرکز هستند و به صورت همیشگی آن را بهبود میدهند.
اما معنی و مفهوم موضوعات لیست بالا دقیقا چیست؟
مفید
اگر در یک سایت بخواهید UX را ایجاد کنید در ابتدا باید آن سایت برای کاربر مفید باشد. از تمام تمرکز، دانش، خلاقیت برای مفید بودن آن باید استفاده شود این مهمترین اصل برای ایجاد آن است.
قابل استفاده
قابل استفاده بودن سایت برای کاربر، و استفاده آسان از سایت واجب است اما به همین یک مورد تکیه نکنید. این موضوع در کنار بقیه موارد میتواند تاثیر بیشتری بگذارد.
مطلوب
استفاده مناسب از عناصر طراحی می تواند برند را بسیار معتبر به نظر برساند که در کنار موارد دیگر یک برند میتواند با ارزش و معتبر در ذهن کاربر ثابت شود و باور اعتبار برند در ذهن مخاطب شکل بگیرد که این امر بسیار ارزشمند است.
قابل یافتن
یکی از مواردی که میتواند باعث شود که تجربه کاربری به خوبی در سایت ایجاد شود این است که موارد مهم در سایت و صفحات و عناصر به قابل پیدا کردن باشد. و کاربر بتواند در مکان مناسب در سایت به مطالب و صفحات دسترسی پیدا کند.
در دسترس
مطالب و محصولات را در بهترین حالت در دسترس قرار دهید. برای تمام سنین با انتخابها و شرایط متفاوت در سایت دسترسی ایجاد کنید. مثلا گاهی افراد به دلایل متفاوت قادر به خواندن مطالب متنی نیستند. برای آنها از عناصر ویدیو و تصویر استفاده کنید و همچنین با استفاده از پادکستها آنها مطالب صفحه را به خوبی به آنها بفهمانید.
معتبر
نوع طراحی و رعایت اصول طراحی و معماری سایت میتواند وبسایت را معتبر کند. این میتواند به کاربر باور این را بدهد که در این سایت همه چیز در جای خودش است و همه چیز مانند یک ساعت سویسی بدون نقص و دقیق است.
با ارزش
وبسایت و طراحی تجربه کاربری باید به طرز قابل توجهی به کاربران ارزش بدهد اگر بتوانید احساس ارزشمندی را در هنگام ورود کاربر به سایت و استفاده او از قطعات مختلف سایت ایجاد کنید او مجدد میخواهد که ارزشمند شمرده شود و باز هم به سایت میآید و از خدمات و محصولات شما استفاده میکند.
این مواردی که گفته شد بی شک UX بسیار با کیفیتی را در یک سایت میتواند به وجود بیاورد که هیچ کدام آنها به نوع برنامه و نرم افزار یک وبسایت بستگی ندارد و مستقیما به حال و هوای کاربر موقع استفاده از سایت بستگی دارد.
جدول تاثیر تجربه کاربری در سایت
تجربه کاربری مناسب | تجربه کاربری نامناسب | |
---|---|---|
رضایت کاربر یا مشتری | کاربر و مشتری راضی خرید بیشتر بازگشت مجدد خرید مجدد | کاربر و مشتری ناراضی خرید کمتر عدم بازگشت عدم خرید مجدد |
فروش | فروش بیشتر | فروش کمتر |
برداشت مشتری از برند | اعتماد کاربر تبلیغات دهان به دهان مثبت ایجاد احساسات مثبت | عدم اعتماد کاربر تبلیغات دهان به دهان منفی ایجاد احساسات منفی |
پشتیبانی سایت | درخواست پشتیبانی کمتر پرسنل پشتیبانی کمتر هزینههای کمتر | درخواست پشتیبانی بیشتر پرسنل پشتیبانی بیشتر هزینههای بیشتر |
بهرهوری | بهرهوری بیشتر هزینه کمتر | بهرهوری کمتر هزینه بیشتر |
خطاها | خطاهای کمتر هزینه کمتر رضایت مشتری و کاربر | خطاهای بیشتر هزینه بیشتر نارضایتی مشتری و کاربر |
رضایت کارکنان | رضایت بیشتر بهرهوری بالاتر افزایش کیفیت محصول ارائه خدمات عالی به مشتری کاهش غیبت گردش مالی کمتر کاهش هزینههای استخدام و آموزش | رضایت کمتر بهرهوری پایینتر کاهش کیفیت محصول ضعف در خدمات مشتری افزایش غیبت گردش مالی بیشتر افزایش هزینههای استخدام و آموزش |
مثال برای تخصص طراح UX
در بعضی از سایتهایی که تجربه کاربری نامناسبی برقرار است، هنگام خرید یا استفاده از خدمات سایت گاهی کاربر اذیت میشود. مثلا تا انتها یک فرم را پر میکند سپس به خاطر یک اشتباه فرم پاک میشود، و مجبور است قسمتهای صحیح را مجدد پر کند. یا هنگام ورود به سایت، کاربر باید خطاها یا موارد زیادی را پشت سر بگذارد تا وارد سایت شود. همچنین موقع خرید کاربر باید از چندین مرحله نا مشخص برای تکمیل خرید عبور کند که گاهی مراحه سخت و خسته کننده میشود و کاربر اذیت میشود.
کار طراح UX این است که تمام این موارد را در سایت طوری انجام دهد که کاربر تجربه خوبی از سایت داشته باشد و همانطور که در ابتدا اشاره کردم احساس خوبی در او ایجاد شود و پس از تعامل از سایت خارج شود.
امیدوارم این مطلب مفید واقع شود. نظر خودتونو همینجا برای من بنویسید. موفق باشید