دیجیتال مارکتینگ چیست؟ بازاریابی دیجیتال

دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ Digital Marketing یعنی استفاده از تمام سرویس های اینترنتی که می توان با آنها محصولات و خدمات را به مردم ارائه داد. این سرویس‌ها می توانند تمامی شبکه های اجتماعی و وب سایت‌ها در کامپیوتر و موبایل باشد.

برخی از زیر شاخه های دیجیتال مارکتینگ عبارتند از:

با استفاده از این سرویس‌ها شرکت‌ها و افراد شخصی می توانند محصولات یا خدمات خود را بیشتر و بیشتر در معرض نمایش و کاربران اینترنت قرار دهند. نتیجه این نمایش های پی در پی فروش محصولات و خدمات است.

دیجیتال مارکتینگ
بازاریابی دیجیتالی

دیجیتال مارکتینگ همانند بازیابی سنتی قدیمی تمرکز بر فروش دارد اما تفاوت آن این است که در فضای فیزیکی چیزی تغییر نمی کند و همه چیز در دنیای گسترده و پر از رمز و راز کد های دیجیتال صورت می گیرد.

“این به این معناست که بازار جهانی به سمت راحت تر شدن، کم هزینه تر شدن، متمرکز شدن بر خریدارها با استفاده از بازاریابی اینترنتی و دیجیتال مارکتینگ به سرعت در حال حرکت است”

بازاریابی دیجیتال
بازاریابی دیجیتال

ترکیب دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی سنتی

البته در بسیاری از شرکت های بزرگ جهان هنوز شاهد این هستیم که دیجیتال مارکتینگ در کنار بازاریابی سنتی در یک شرکت فعال است. دیجیتال مارکتینگ از طریق بازاریابی محتوا، ایمیل مارکتینگ، انتشار فعالیت در شبکه های اجتماعی، بهینه سازی وب سایت‌ها برای موتور جستجو صورت می گیرد. اما چگونه در میان این همه تبلیغات دیجیتال و بازاریابی اینترنتی بتوانیم با استفاده از زمان و انرژی و استراتژی فعالیت خود را نمایان کنیم؟ چگونه سهم خود را از بازار دیجیتال به سمت جذب کنیم؟

  • شناخت بازار فعالیت و روحیات، جنسیت، علایق، گرایش مشتری
  • استفاده از ابزار با ارزش و و کم هزینه ای به نام محتوا
  • فعالیت در زمینه ایمیل مارکتینگ و بازاریابی پیامکی
  • انتشار و فعالیت در شبکه های اجتماعی و گسترش آنها در همه جهات
  • استراتژی محتوایی و بهینه سازی سایت و کسب رتبه در موتور های جستجو (seo)
  • ترکیب بازاریابی سنتی و دیجیتال مارکتینگ هنگام شروع

بازاریابی سنتی چیست؟

قبل از دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی اینترنتی، بازاریابی سنتی تنها راه برای بازاریابی و فروش بود. حدودا 30 سال پیش در جهان و 20 سال پیش در ایران شیوه جدیدی از بازاریابی به نام بازاریابی دیجیتال متولد شد و رشد کرد. در روش سنتی تبلیغات و جذب مشتری از طریق بیلبرد، رادیو، تلویزیون، تراکت، مجله‌ها، گنجاندن تبلیغات در خبرها، بازاریابی حضوری و غیره انجام می شد. که بسیار محدود و بسیار پر هزینه است.

بازاریابی دیجیتال در مقابل بازاریابی سنتی

بازاریابی دیجیتال در مقابل بازاریابی سنتی
دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی سنتی

روش های دیجیتال مارکتینگ می تواند با راه اندازی وب سایت و برنامه ریزی آن و انتشار و مشترک شدن در شبکه های اجتماعی به صورت گسترده صورت بگیرد. این کار با کمترین نیروی انسانی و با برنامه نویسی های کامپیوتری قابل اجرا است. البته لازم است افراد درک کنند که دیجیتال مارکتینگ هم مانند بازاریابی سنتی نیاز به طی کردن زمان و تکامل دارد. تا نفوذ و تکرار در ذهن مخاطب و مشتریان صورت بگیرد. با این تفاوت که دیجیتال مارکتینگ می تواند مشتری را به صورت هدفمند در جستجوها و پی گیری های خودش به محصولات شما برساند.

اما در بازاریابی سنتی همانطور که گفته شد تبلیغات و انتشار آگهی‌ها از روش های فیزیکی و همگانی به جذب مشتری پرداخته می شود. در این روش خیلی کم اتفاق می افتد که ما دقیقا به افرادی تبلیغات و محصولات را نمایش دهیم که خود آن فرد در پی آن موضوع است.

مثال در تفاوت دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی سنتی

سایت آپارات که مردم ایران با آن آشنایی دارند را مثال می زنیم. اگر در آپارات به دنبال آموزش طراحی سایت بگردید شما در ابتدا با تبلیغاتی که در دسته بندی مطالب طراحی سایت قرار گرفنه شده روبرو خواهید شد. تبلیغات بنری، تبلیغات میان فیلم و … اما اگر مجدد موضوع دیگری را جستجو کنید همان تبلیغات قبلی برای شما نمایش داده نمی شود و تبلیغاتی که در حوضه جستجوی جدید شما است و در دسته بندی آپارات قرار گرفته به شما نمایش داده می شود.

حالا در بازاریابی سنتی چنین امکاناتی وجود نداشت که بازاریابی به صورت هدفمند هدایت شود. افراد و شرکت‌ها محصولات خود را در تلویزیون، رادیو، روزنامه و غیره تبلیغ می کردند تا شاید کسی آن را ببیند و یکی از آنها به مشتری تبدیل شوند. در این روش 1% در صد از افرادی که تبلیغ را می‌دیدند هم مشتری نمی شدند و نمی شوند و هزینه های زیادی در مقایسه با دیجیتال مارکتینگ هدر می رود. بیانیه جدید دنیای دیجیتال مارکتینگ می گوید.

اگر فرد خودش محصولات و خدمات را با استراتژی دیجیتال مارکتینگ فروشنده در اینترنت پیدا کند 50% امکان نرخ تبدیل او به مشتری بیشتر می شود در مقابل وقتی که شما محصولات یا خدمات خود را به او نشان می دهید.

مطلب مرتبط با Digital Marketing

4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا