بازاریابی محتوا یا Content Marketing چیست؟

بازاریابی محتوا Content Marketing

بازاریابی محتوا یک استراتژی هدفمند برای بازاریابی جدید و از عناصر و زیرشاخه های دیجیتال مارکتینگ است.

اگر بازاریابی محتوا را به صورت صحیح با مطالب و محتوای مرتبط انجام دهید می توانید بسیاری از مخاطبینی که به دنبال فعالیت شما هستند به سمت خود بکشانید. سپس با استراتژی های مختلف ایمیل مارکتینگ و تبلیغات مناسب و دقیق و اندازه، مخاطبین و کاربران سایت خود را به مشتریان بالقوه تبدیل کنید.

بازاریابی محتوا از چه زمانی شروع شد؟

در سال 1990 هنگامی که افراد به صورت طبیعی می توانستند به کامپیوتر و اینترنت دسترسی داشته باشند. شرکت‌ها و برندها شروع به تبلیغات در وب سایت‌ها و وبلاگ‌ها کردند از همان زمان کم کم بازاریابی محتوا به یک نوع روش بسیار موثر برای تبلیغات تبدیل شد. از آن سال به بعد بازاریابی محتوا یک روش تبلیغاتی پایه در کنار هر نوع فعالیت برای شرکت‌ها و برندها شد. در آن زمان کم کم رسانه های سنتی از دور خارج شدند و جای خود را به محتوا مارکتینگ دادند. البته شاید با خود بگویید هنوز هم تبلیغات در رسانه‌ها وجود دارد. بله درست است اما بسیار ناکارآمد و غیر مرتبط است. ممکن است همین امروز شما تبلیغاتی را در تلویزیون ببینید که برای افراد خاص با یک تخصص خاص است اما شما هم آن را می بینید. مثلا تبلیغ رادیاتور را می بینید اما این تبلیغ فقط به درد 1% از مردم می خورد.

در بازاریابی محتوا این اتفاق نمی افتد. افراد به دنبال هر چیزی که در اینترنت باشند بهترین محتوا در مورد همان موضوع را می بینند. حالا آن موضوع می خواهد محصول باشد یا آموزش یا نوعی خدمات خاص.

همه چیز در مورد: بروزرسانی محتوا

شروع رشد بازاریابی محتوا از چه زمانی اتفاق افتاد؟

وقتی تلفن های همراه هوشمند در دست تمام افراد در جوامع پیشرفته پیدا شد. کم کم بازاریابی محتوا شروع به رشد خود در شبکه های اجتماعی و سایت‌ها و اینترنت کرد. شبکه های اجتماعی بدون شک بیشترین رشد را به این صنعت دادند که همین امروز هم در راحت‌ترین روش افراد از شبکه های اجتماعی برای بازاریابی محتوا استفاده می کنند. که شاهد این هستیم که افراد با تکیه بر:

  • لهجه
  • پوشش
  • تخصص
  • اطلاعات
  • هنجار شکنی
  • نمایش ثروت
  • روابط عجیب از نظر جامعه
  • نمایش سبک زندگی
  • و …

محتوای طنز یا مفید یا بی معنی تولید می کنند. پس از مدتی که کمی شهرت بدست می آورند. برای خدمات و محصولات افراد دیگر تبلیغات می کنند. این بازاریابی محتوا در جهان کمتر از ایران است.

شروع رشد بازاریابی محتوا از چه زمانی اتفاق افتاد؟
بازاریابی محتوا

روش راه اندازی بازاریابی محتوایی

هر کس یا شرکت یا برندی می تواند بازاریابی محتوا را از صفر شروع کند و به بی نهایت فروش برسد. می توانید برای خدمات و محصولات خود محتوا تولید کنید و به آن محتوا ارزش و اهمیت بدهید و همیشه آن را بروز رسانی کنید و کم کم رتبه محتوای خود را را در نتایج چک کنید و به صفحه اول نتایج برسید و ورودی دریافت کنید. ممکن است بازاریابی محتوا به صورت تک نفره و شخصی کمی سخت به نظر برسد اما مطمئن باشید نتیجه ای را خواهید گرفت که در هیچ نوع بازاریابی این نتیجه بدست نخواهد آمد.

نتیجه غیر قابل باور بازاریابی با محتوا

من در ابتدا باور نداشتم که بازاریابی محتوا می تواند از هر روش بازاریابی مفید تر باشد. اما وقتی دقت کردم متوجه شدم که من در مدت کمی با افرادی در فضای اینترنت آشنا شدم که قبلا نمی شناختم. چیزهایی را خریداری کردم و از آنها برای موارد مختلف استفاده کردم که قبلا نمی خریدم به این نتیجه رسیدم که می شود با بازاریابی محتوا در ذهن مخاطب نشست. سپس کم کم بدون تلاش تو، مخاطب با استفاده ی بیشتر از مطالب تو در اینترنت به تو اعتماد می کند و محصول تو را خریداری می کند و یا از خدمات تو استفاده می کند. این تمام کار تخصصی و راحتی است که بازاریابی محتوا می تواند انجام دهد. اما این نکته تا حد بسیار زیادی به این موضوع بستگی دارد که باور کنید این اتفاق رخ خواهد داد.

✦ این مطلب به شما کمک می کند: تولید محتوای ویدیویی

تمرکز بر ذهن مخاطب با استراتژی بازاریابی محتوا

آیا اگر کریستین رونالدو را در یک محتوای تبلیغاتی هنگام استفاده از نوعی شامپو است دلیلش این است که آن شامپو بسیار خوب است؟ خیر اما بازاریابی محتوا می تواند با احساسات و تخیلات افراد بازی کند. در این روش افراد بدون اینکه به موضوعی فکر کنند به یک رباط تبدیل می شوند و در خرید بعدی از آن شامپو خریداری می کنند. دلیل اصلی آن را هم نمی دانند. چگونه فکر می کنید؟ یا آیا فکر می کنید؟ آیا واقعا رونالدو چون بازیکن خوبی است از کیفیت شامپو هم به خوبی سر در می آورد !! بگذریم …

شاید شما هم به صورت ناخودآگاه درگیر بازاریابی محتوا به شکل ویروسی شده باشید و به نویسنده محتوا برای انتشار آن کمک کرده باشید. این خدمات را شما هنگامی که در خواب زندگی می کنید ممکن است بسیار زیاد انجام دهید. ادامه مطلب را مطالعه کنید

بازاریابی ویروسی محتوا

بازاریابی ویروسی محتوا

صبح که از خواب بیدار می شوید می بینید که یک پیام برای شما آمده است که امشب فلان کمپانی می خواهد عکس برند خود را بر روی ماه بی اندازد شما هیجان زده می شوید و برای تمام دوستان خود آن محتوا را ارسال می کنید و این موضوع را با آنها به اشتراک می گذارید. چه اتفاقی می افتد؟ تمام دوستان شما هم آن مطلب را برای دوستان خود باز ارسال می کنند. این چرخه را بازاریابی محتوا به صورت ویروسی می گویند روش بازاریابی ویروسی کمی متمرکز تر است. در اینجا ممکن است بگویید خوب من که ضرر نکردم !! اما شما به صورت خودکار و رایگان به آن کمپانی خدمت کرده‌اید و برند او را به دوستان خود معرفی کرده‌اید.

یا ممکن است یک پیام را دریافت کنی که با ارسال این مطلب برای 5 نفر در قرعه کشی 200 دستگاه بوگاتی شیرون و 200 ویلای شیک در فلوریدا امریکا به صورت رایگان شرکت کنید یا قبیل این پیامها. همان لحظه شما به صورت رایگان به بازاریابی محتوای نویسنده کمک می کنید.

محتوای سئو شده چیست؟ ✦

بازاریابی محتوا در شبکه های اجتماعی

همانطور که گفته شد بازاریابی محتوا از طریق شبکه های اجتماعی در ایران بیشتر از دیگر مناطق جهان انجام می شود. کاری نداریم که این موضوع به روانشناسی و شخصیت کلی جامعه ایران بستگی دارد. که بازاریابی محتوا با هدف نا معلوم خود نمایی ایجاد شده است. اما برای اینکه متوجه شوید می تواینم بگوییم در همین شبکه های اجتماعی افرادی که به صورت صحیح بازاریابی محتوا را در صفحات خود انجام می دهند و به اصل موضوع می پردازند بسیار موفق عمل می کنند. چراکه فضای مجازی و شبکه های اجتماعی در ایران به مراتب از همه جای جهان شلوغ تر و بی هدف تر است.

چه زمانی از کانتنت مارکتینگ نتیجه نمی گیرید؟

کلا تمام موضوع بازاریابی محتوا به یک عنصر به نام زمان بستگی دارد. اگر به اندازه کافی به محتوا و فعالیت خود زمان بدهید و با بروز رسانی و ویرایش محتوا به آن اهمیت دهید می توانید ببینید کم کم رشد کرده و رتبه خوب خود را مشاهده کنید. افرادی که در ابتدا از روشها و هزینه های دیوانه وار می خواهند رتبه کسب کنند و نتیجه را در مدت زمان کم ببینند به سرعت از این رقابت و فعالیت خارج می شوند و نتیجه ای از بازاریابی محتوا برای فعالیتشان حاصل نمی شود. لازم است بدانید باید در این کار بیشتر صبور باشید.

✦ این مطلب در بازاریابی محتوا به شما کمک می کند : محتوای تکراری چیست؟ ✦

روش آشنایی و تجربه اول علی سئو از بازاریابی محتوا

سال ها پیش که هیچ گونه ایده و چشم اندازی از فضای اینترنت نداشتم به این کار هدایت شدم و این مسیر را برای ادامه فعالیتم انتخاب کردم. لپ تاپمو از تو کمد کشیدم بیرون و با یک دستمال مرطوب تمیزش کردم و شروع کردم تحقیق در مورد برنامه نویسی و طراحی سایت. بعد از مدتی که خیلی هم طول نکشید یک سایت با تمام امکانات راه اندازی کردم. اون یک سایتی بود که افراد می توانستند به عنوان مدرس توی سایت ثبت نام کنند و آموزش های خودشونو به صورت آنلاین انجام بدن و کسب درآمد کنند.

اما آشنایی من با بازاریابی محتوا چگونه بود؟ لطفا شما هم از تجربیات خود تون در قسمت نظرات این نوشته برای دوستان بنویسید

اما من با بازاریابی محتوا چطور آشنا شدم. برای جذب مدرس بیشتر تصمیم گرفتم که از تبلیغات اس ام اسی استفاده کنم و هزینه های زیادی برای ارسال اس ام اس کردم و بانک های اطلاعاتی از مدرسین و اساتید جمع آوری کردم اما هیچ نتیجه ای نگرفتم. بعد تصمیم گرفتم از تبلیغات بنری در وب سایتها جذب مدرس را انجام بدم که باز هم هزینه های زیاد و نتایج محدود را تجربه کردم. اینجا بود که با بازاریابی محتوا آشنا شدم. همان لحظه اول که سیستم را متوجه شدم شروع به یادگیری تولید محتوای اصولی کردم. تمام تمرکزم را به صورت لیزری روی چند کلمه کلیدی گذاشتم و در آن کلمات کم کم به رتبه یک رسیدم. این فرایند چند ماه زمان برد. اما پس از این معنی بازاریابی محتوا را متوجه شدم. بدون هیچ گونه هزینه و تبلیغاتی و فقط با تولید محتوا هر روز افراد زیادی با وب سایت برای همکاری در تدریس و فروش تماس می گرفتند و جذب سایت می شدند.

من فهمیدم بازاریابی محتوا می تونه بی نهایت کاربرو که به دنبال خدمات یا محصولات تو هستند رو هر روز بیاره تو سایتت

بازاریابی محتوا در مقابل بازاریابی سنتی

بازاریابی محتوا در مقابل بازاریابی سنتی
بازاریابی محتوا در شرکت ها و برند ها

بازاریابی محتوا را جایگزین روش بازاریابی سنتی و قدیمی کنید. حداقل در کنار روش سنتی این روش را شروع کنید تا بتوانید سهمی از مشتریان آنلاین داشته باشید و فروش خود را افزایش دهید. روش سنتی کمرنگ تر از قبل شده و هر روز به تعداد سفارش های آنلاین و دریافت خدمات آنلاین افزوده می شود. بازاریابی محتوا و دنیای دیجیتال مارکتینگ هم مانند روش سنتی بازدهی زمان بر دارد. پس بهتر است اگر قصد راه اندازی بازاریابی محتوا را دارید هر چه سریع تر دست به کار شوید.

✦ حتما بخوانید: چرا باید تولید محتوا کنیم

اجرا کانتنت مارکتینگ توسط افراد شخصی و شرکتها و برندها

بازاریابی محتوا را تقریبا همه برندها و شرکت های بزرگ انجام می دهند. افراد به صورت تک نفره و شخصی هم از این روش استفاده می کنند و روز به روز تعداد آنها بیشتر و بیشتر می شود. چراکه اگر این عملیات به صورت صحیح انجام شود بسیار سودآور است. همچنین آزادی زمانی و مکانی را به افراد برای فعالیت در جهت تولید محتوا می دهد.

شرکتها و برندها هم با راه اندازی تیم برای بازاریابی محتوا به صورت تخصصی فعالیت می کنند. قطعا شما تا به حال خرید های اینترنتی از این شرکتها داشته‌اید و طریقه آشنایی شما با این شرکتها احتمالا از طریق بازاریابی محتوا بوده است. این روش روشی بسیار سود آور و ارزان است که هر فرد یا فروشگاه یا شرکتی می تواند آن را انجام دهد و نتیجه بگیرند.

نتیجه گیری: بازاریابی محتوا را در صورت امکان هر چه سریع تر برای کسب و کار خود راه اندازی کنید و این روش را جایگزین روش قدیمی بازاریابی کنید مطمئن باشید که از هر روش بازاریابی می تواند مفید تر باشد. موفق باشید.

4.7/5 - (4 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا