صفحه یتیم (orphan page) چیست؟

صفحه یتیم چیست

صفحه یتیم نگاه گوگل را نسبت به سایت شما خراب می کند چراکه صفحه‌ای تولید کرده‌اید که حتی برای خودتان هم ارزشی ندارد. ممکن است محتوای بسیار جامع در صفحه شما وجود داشته باشد. اما به دلیل اینکه خودتان اهمیتی به آنها نداده‌اید و در هیچ صفحه‌ای لینکی برای آن ایجاد نکرده‌اید و به کاربران معرفی نکرده‌اید گوگل هم آنها را بی ارزش می بیند. بنابراین رتبه و اعتبار آنها ممکن است در ابتدای انتشار مناسب باشد اما پس از مدتی به مرور کاهش پیدا می‌کند.

⚠️ صفحه یتیم یک موضوع بسیار مهم در بهینه سازی سایت است. گاهی شاید شاهد این باشید که صفحات سایت شما رشد نمی‌کند و یا ممکن است بعضی از صفحات از نتایج گوگل حذف شوند و دلیل آن را نمی‌دانید.

این مشکلات را تولید صفحات یتیم به وجود می آورند و شما به عنوان یک سئوکار مجبورید که آنها را پیدا کنید و اصلاح کنید. چرا که آنها مثل یک دست از انداز بزرگ جلوی مسیر رشد سایت را می گیرند.

شما در یکی از بخشهای آموزش سئو هستید و ما در این صفحه به شما می گوییم که چگونه صفحات یتیم را پیدا کنید و چگونه آنها را درست کنید. تا شاهد رشد اساسی در کلی سایت خود باشید.

ممکن است شما بدانید یا شنیده باشید که وجود صفحه یتیم می‌تواند کسب و کار آنلاین شما را فلج کند. اما مطمئنم هیچ وقت متمرکز آنها راه حل نکردید. بنابراین پیشنهاد می کنم چند دقیقه تمرکز کنید و این مقاله را تا انتها بخوانید. تا متوجه شوید منظور و مفهوم صفحه یتیم چیست و چگونه آنها را در سایت خود اصلاح کنید.

مفهوم اصلی صفحات یتیم چیست؟

صفحات یتیم سوراخی است که شما در سایت خود باز کرده‌اید تا اعتبار سایت از طریق آن خارج شود. صفحات یتیم صفحاتی هستند که هیچ گونه لینکی از داخل و خارج وب سایت به آنها داده نشده است. آنها کم یا اصلا کرال نمی شوند.

یعنی در هیچ مقاله‌ای و در هیچ صفحه‌ای شما لینکی به آن صفحات ایجاد نکرده‌اید. در یکی از قسمت‌های این آموزش گفتیم که خزنده های گوگل تنها از لینک‌ها وارد صفحات مختلف سایت می شوند و آنها را ایندکس می کنند.

صفحات یتیم

همچنین پس از اینکه آنها ایندکس شدند هرچند وقت یکبار به آنها سر می زنند. تا اگر تغییراتی در آنها رخ داده باشد یا نظری منتشر شده باشد یا بروزرسانی صورت گرفته باشد آنها را مجدد با اطلاعات جدیدی که دارند رتبه بندی کنند.

اما یک صفحه یتیم لینکی برای او ایجاد نشده است. گوگل فقط از طریق نقشه سایت با آنها دسترسی دارد بنابراین به این نتیجه می‌رسد که این صفحه ارزش بالایی ندارد.

پیشنهاد ما پس از مطالعه این صفحه: مهم ترین عامل موفقیت سئو سایت چیست؟

همچنین هیچ کاربری از درون سایت به آن صفحه دسترسی ندارد بنابراین کم کم رتبه آن صفحه افت می کند. شاید پس از مدتی بینید که در نتایج ظاهر نمی شود.

گوگل اکثر اوقات صفحات یتیم را از نتایج جستجو پاکسازی می کند. دلیلش این است که شما آنها را از دید کاربران مخفی کردید و همچنین هیچ ارزشی با آنها ندادید و در هیچ کجا در سایت اشاره به آنها نکرده‌اید.

بنابراین با اینکه گوگل می تواند از طریق نقشه سایت آنها را رصد کند باز هم تصمیم می گیرد که این صفحه را از رتبه بندی حذف کند.

⚠️ واقعا این صفحات چرا باید در نتایج باشند؟ دلیل اینکه شما صفحه‌ای منتشر می کنید و از ایندکس آن جلوگیری نمی کنید و سپس رتبه آن در گوگل برای شما مهم نیست چیست؟

چرا صفحه یتیم تاثیر منفی بر سئو می گذارند؟

همانطور که گفته شد صفحات یتیم لینک ورودی ندارند از آن طرف می دانیم که هر چه بیشتر لینک های داخلی به سمت یک صفحه باشد اعتبار آن صفحه افزایش پیدا می کند.

چراکه گوگل متوجه می شود که محتوای اصلی سایت شما در آن صفحه است. بنابراین بر عکس این را هم باید حساب کنید.

اگر یک صفحه کلا هیچ لینکی به او داده نشود معنی آن برای این است که آن صفحه بسیار بی ارزش است. گاهی گوگل از رفتار مدیران سایت متوجه می‌شود که چه رتبه‌ای برای صفحات باید در نظر بگیرد.

بنابراین این موضوع مستقیم به سئو داخلی مربوط می‌شود و اگر خودتان به یک صفحه ارزش وارد کنید گوگل هم به آن ارزش نمی‌دهد.

‼️ بارها گفته‌ام که این برنامه ریزی‌های الگوریتمی است که در گوگل تعریف شده است. که نتیجه هر اقدام یا عدم اقدام مدیر و یا کاربران سایت چه پاسخی در بر داشته باشد.

توجه کنید!!

اگر یک صفحه منتشر کنید که در صفحات مختلف سایت به آن صفحه لینک ایجاد نکرده باشید. آن صفحه بک لینکی هم دریافت نکرده باشد همچنین در نقشه سایت هم نباشد.

هیچ خزنده ای به آن صفحه نمی رسد اگر شما خودتان آن را به صورت دستی ایندکس نکنید گوگل هیچ وقت نمی تواند به آن دسترسی داشته باشد و آن را رتبه بندی کند.

مسئله دیگر این است صفحات یتیم در نقشه سایت شما وجود دارد گوگل آنها را بررسی می کند می بیند و سپس ایندکس می کند.

اما پس از مدتی مشاهده می شود که هیچ گونه لینکی و هیچگونه توجهی به آنها نشده است.

پیشنهاد ما پس از مطالعه این صفحه: رتبه چندم گوگل هستی؟

روش های پیدا کردن صفحات یتیم

برای اینکه بتوانید صفحات یتیم یک وب سایت را اصلاح کنید ابتدا باید آنها را شناسایی و پیدا کنید. به طور کلی باید هم صفحاتی که لینک دریافت کردند و هم صفحاتی که دریافت نکرده‌اند باید به صورت کامل مشخص کنید.

اگر بتوانید آنها را در یک فایل اکسل جمع آوری کنید خیلی تخصصی تر است. در غیر این صورت آنها را یادداشت کنید تا بتوانید به لینک های داخلی سایت خود مشرف شوید.

پیدا کردن صفحه یتیم در سایت روش های متفاوتی دارد که می خواهم در اینجا چند یک از بهترین آنها را به شما بگویم.

1- افزونه سئو

صفحات یتیم را راحت با افزونه یوست پیدا کنید. با استفاده از آن می توانید خیلی دقیق و واضح تمام صفحاتی که لینک دریافت کردند را مشاهده کنید. (افزونه رنک مث و غیره هم این امکان را به شما می دهند)

البته فقط برای صفحات داخلی مفید هستند که باز هم بسیار لازم است. برای پیدا کردن صفحه یتیم کافی است وارد قسمت نوشته‌های سایت خود شوید.

اگر این افزوده نصب باشد در سمت چپ می‌توانید اعدادی را مشاهده کنید که آنها همان لینک‌های داخلی که با آن صفحه وارد شده است هستند.

اشتباه نکنید آنها لینک‌هایی هستند که به صفحه داده شده‌اند نه لینک‌هایی که در صفحه ایجاد شده‌اند. بنابراین در کنار هر کدام از نوشته‌ها اگر عدد صفر را پیدا کردید همان صفحه یتیم است.

روش پیدا کردن صفحات یتیم افزونه یوست

حالا اگر می خواهید تمام آنها را به صورت پشت سر هم ببینید کافی است روی دکمه ای که در در تصویر مشاهده می کنید کلیک کنید پس از آن تمام صفحات یتیم سایت شما را جدا می کند و در ابتدای نتایج به شما نمایش می دهد.

که شما می توانید به صورت یکپارچه همه آنها را ببینید به نظر من این بهترین ابزار برای پیدا کردن صفحه یتیم است البته اگر از CMS وردپرس استفاده می‌کنید.

2- سرچ کنسول

برای پیدا کردن صفحه یتیم وارد سرچ کنسول گوگل شوید سپس از گزینه های سمت چپ لینک زیر را بزنید. در این صفحه می‌توانید تمام لینک های خارجی و لینک های داخلی که در سایت شما ایجاد شده است مشاهده کنید.

روش پیدا کردن صفحه یتیم سرچ کنسول

از این قسمت می توانید اطلاعاتی را در رابطه با صفحات یتیم پیدا کنید. هر چند که در اینجا می توانید اطلاعاتی از صفحاتی که لینک برای آنها وجود دارد پیدا کنید اما با همین اطلاعات می توانید متوجه شوید که چه صفحاتی لینک دریافت نکردند.

در قسمت سمت چپ لینک های خارجی و در قسمت سمت راست لینک های ایجاد شده داخلی را می‌بینید. با ورق زدن می‌توانید تمام آنها را مشاهده کنید.

3- ابزار ahrefs

پیدا کردن صفحه یتیم در این ابزار بسیار آسان است. وارد ahrefs شوید و ثبت نام کنید و سایت خود را معرفی کنید. پس از کرال شدن سایت شما توسط این ابزار اطلاعاتی را به شما می دهد.

روش-های پیدا کردن صفحه یتیم ahrefs

کافی است به قسمت از قسمت سایت آی تی او لینک های سایت خود را داخلی و خارجی را بررسی کنید در اینجا می توانید به صورت کامل صفحات یتیم را مشاهده کنید می توانید به راحتی ببینید که کدام صفحات سایت شما لینک دریافت کردند و کدام صفحات تیم است.

4- گوگل آنالیتیکس

صفحات یتیم را از طریق google analytics می‌تواند شناسایی کنید اما در صورتی که کار با این ابزار را به صورت کامل یاد داشته باشید.

اگر تسلط کافی بر این ابزار ندارید می توانید از روش های دیگر استفاده کنید البته به خاطر داشته باشید که با گوگل آنالیتیکس می‌توانید آمار بسیار دقیقی از این صفحات یتیم برای خود کسب کنید

حل مشکل!! صفحه یتیم را پیدا کردیم حالا چه کنیم؟

مطمئنم خیلی از شما منتظر هستید که به شما بگویم باید به آنها لینک داخلی بدهید. اما این چنین نیست شما باید هوشمندانه از چند روش برای بهبود وضعیت صفحات یتیم استفاده کنید.

ولی خیلی از افراد همان ابتدا می‌خواهند که تمام مسئله را حل کنند. اما بهتر است با تفکر بیشتر این کار صورت بگیرد تا حداقل منابع اصلی سایت به هدر نرود.

در اینجا می خواهم چند روش بسیار مفید برای اینکه بدانید چه کاری باید آنها انجام دهید نوشته شده است.

1- لینک داخلی ایجاد کنید

به صفحات یتیم لینک دهید لینک‌ها را می توانید در صفحات جدیدی که منتشر می کنید ایجاد کنید.

همچنین می توانید با استفاده از اصول و روش بروزرسانی محتوا سایت، لینک های صفحات یتیم را در آنها قرار دهید.

به این ترتیب هم محتوا تازه می شود و هم صفحات یتیم بهبود پیدا می کنند. البته قبل از اینکه این کار را بکنید حتما ادامه مطلب را هم بخوانید چراکه موارد مهمی است که ممکن است شما نباید از این روش استفاده کنید.

2- نو ایندکس کنید

ممکن است یک صفحه یتیم در سایت خود پیدا کنید اما ارزشی برای ایندکس شدن نداشته باشد اما شما بخواهید آن را در سایت خود داشته باشید. به هر دلیل اینکه خودتان می دانید.

در این صورت نیازی نیست این نوع صفحات یتیم حتماً بهبود پیدا کنند. که اگر لینک‌هایی به آنها بدهید و آن صفحات ارزش محتوایی و داخلی نداشته باشند منابع سایت خود را الکی هدر داده‌اید.

پس بهترین کار این است که این صفحات یتیم را از دید گوگل پنهان کنید تا ایندکس نشوند.

3- حذف کنید

اگر صفحات یتیم را حذف کنید در صورتی که این صفحات ارزشی ندارند و نمی خواهید باشند حذف کردنشان برای سایت شما بسیار مفید است می توانید به راحتی با چند روش آنها را حذف کنید.

طبیعتا آنها خطای 404 دریافت می کند و خود به خود پس از مدتی از نتایج گوگل حذف می‌شود اما اگر بخواهید به ارور 404 برخورد نکنید.

می توانید از ریدایرکت 301 استفاده کنید و آدرس صفحات یتیمی که می خواهید حذف شوند به آدرس صفحه اصلی سایت خود ریدایرکت کنید.

همچنین واجب است که این کار را انجام دهید. در صورتی که این صفحات بک لینک دریافت کرده باشند و اعتباری کسب کرده باشند. در این صورت با ریدایرکت می توانید تمام اعتبار را در سایت خود نگه دارید تا خارج نشود.

پیشنهاد ما پس از مطالعه این صفحه: کنیبالیزیشن چیست؟

روش های جلوگیری از ایجاد صفحات یتیم

وقتی صفحه منتشر می کنید اگر تمام تمرکزتان را روی موفق شدن آن صفحه بگذارید خود به خود باعث می‌شود که صفحه یتیم در سایت شما ایجاد نشود.

چرا که شما با لینک سازی های مختلف می خواهید اعتبار آن صفحه را افزایش دهید.

بنابراین بهتر است هرچه منتشر می کنید برای آن یک دلیل و یک هدف واضح تعیین کنید. حواستان باشد چه صفحاتی در سایت خود دارید.

گاهی اوقات خیلی از آدرس های شما منقضی شده است و دیگر به کارتان نمی‌آید مانند محصولاتی که دیگر در انبارتان نیست و قرار نیست باشد

آنها را حذف کنید و لینک‌هایی که به سمت آنها در صفحات دیگر ایجاد کرده‌اید هم همراه با آن صفحات حذف کنید.

به صورت یکپارچه عمل کنید و هر وقت صفحه ایجاد می کنید قبل از آن به تمام سایت خود یک نگاهی بیندازید و ببینید که ارتباطی در آن صفحه با گوشه کنار وب سایت خود می بینید.

سپس پیوند سازی با اصول و استراتژی هدفمند ایجاد کنید در این صورت ایجاد شدن صفحه یتیم اصلاً خنده دار است و هیچ وقت با این مشکل مواجه نخواهید شد.

گوگل به صفحه یتیم چگونه نگاه می کند

همانطور که گفته شد هر چقدر خودتان به یک صفحه با لینک‌ها و اشاره‌هایی که در نقاط مختلف سایت به او می کنید ارزش بدهید گوگل هم به همان اندازه با آنها اعتبار می دهد.بنا بر این به صفحات ارزش بدهید تا یتیم نشوند.

اما اگر خودتان یادتان رفته باشد که صفحاتی منتشر کرده‌اید و آنها را رها کرده‌اید گوگل هم آنها را رها می کند و پس از مدتی ممکن است به زامبی پیج تبدیل شوند.

بهینه ترین حالت این است که نه تنها صفحات مهم سایت خود در هدر و فوتر استفاده می کنید بلکه چند لینک داخلی از بدنه محتوای صفحات با آنها بدهید.

به یاد داشته باشید که لینک های بخش article صفحه می تواند مفهوم را به صفحه مقصد برساند و به گوگل نشان دهد که هدف شما از ایجاد این صفحه چه بوده است.

درست است که اگر گوگل لینک را در هدر ببینند در مابقی صفحه مجددا آن را ببیند از آن چشم پوشی می کند.

اما به شما پیشنهاد می کنم که حداقل چند بار لینک های مختلف با انکر تکست های مختلف به صفات مهم که در هدر هستند در بدنه محتوا ایجاد کنید.

پیشنهاد ما پس از مطالعه این صفحه: کتاب آموزش سئو

از کدام ساختار برای موفقیت استفاده کنیم

این صفحه بابت شناسایی و بهبود بخشیدن به صفحات یتیم است. اما اگر بخواهید به صورت  تخصصی سئو را انجام دهید متوجه می شوید که این موضوع یک اصول پایه است.

چرا که من همیشه در آموزش‌ها اعتبار سایت را مانند یک سطل مثال می زنم که اگر شما بتوانید طوری عمل کنید که آن سوراخ نشود می توانید اعتبار را درون آن نگه دارید.

در صورتی که می بینیم اکثراً سایتها نه تنها روزنه در آنها به وجود آمده است بلکه پاره شده است. یکی از همین موارد می‌تواند وجود صفحه یتیم باشد و هزاران مورد دیگر در ساختار کلی سایت.

موفق باشید.

5/5 - (2 امتیاز)

3 دیدگاه دربارهٔ «صفحه یتیم (orphan page) چیست؟»

  1. blank
    مونا نوروزی

    سلام ممنون بابت این مطلبتون
    من یک سوال داشتم
    یک سایت فروشگاهی دارم که محصولات خیلی زیادی داخلش دارم لینک های داخلی رو باید قسمت توضیحات محصولات ایجاد کنم و یا روش دیگه است که می توانم انجام بدم؟ چون این کار خیلی زمان می‌بره و سخته برام. خیلی ممنون

    1. blank
      علی رشیدی

      اگر محصولات زیاد با توضیحات مشابه دارید نیازی نیست همه اونها تو گوگل ایندکس بشه و کافیه که صفحات دسته رو بهینه سازی کنید.
      همچنین می تونید از صفحات فرود سایت به صفحات محصولات مهم لینک بدید تا صفحات یتیم برطرف بشه.
      و همچنین از قسمت توضیحات محصولات و از بدنه مقالات مرتبط لینک های داخلی ایجاد کنید تا صفحه یتیم تو سایت شما ایجاد نشه. ضمن اینکه دقت داشته باشید که لینک های را در موقعیت بجا و مرتبط که کاربر در آن لحظه به آن مطلب یا محصول نیاز دارد ایجاد کنید تا غیر از اینکه صفحات یتیم رو برطرف می کنید لینک های موثری برای صفحات مقصد ایجاد کنید که انتقال رنک رو به خوبی ایجاد کنید. موفق باشید

      1. blank
        مونا نوروزی

        واقعا ممنونم من نمی دونستم نباید همه محصولات ایندکس بشن. راهنماییتون خیلی بهم کمک کرد. باز هم ممنون

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا