چرا باید بهینه سازی سورس سایت را در راس استراتژی سئو قرار دهید؟ گوگل و کرالرهای موتورهای جستجو وب سایت شما را از روی سرس آن می خوانند درست مثل مرورگرها آنها سرس سایت را میخوانند و سپس آن را به حالت بصری و دیداری به کاربران نمایش میدهند. در آموزش سئو این موضوع به صورت مفصل توضیح داده شده است.
بنابراین ساختار کدهایی که در سایت بکار میرود بسیار مهم است و نقش بسیار مهمی در سئو دارد. در این مقاله روشهای بسیار کارآمدی را در جهت بهینه سازی سورس سایت میخوانید.
چگونه قبل از بهینه سازی سورس را مشاهده کنیم؟
برای اینکه بهینه سازی سورس را در سایت انجام دهید ابتدا باید بدانید که چگونه می توانید به آنها دسترسی داشته باشید . برای این کار کافیست صفحه مورد نظر را در مرورگر باز کنید سپس کلید های ترکیبی ctrl+u را با هم فشار دهید. در این صورت می توانید کدهایی که مرورگر و گوگل می خوانند را مشاهده کنید در ادامه به شما گفته می شود که چگونه آنها را به صورت صحیح بهینه کنید.
سورس هر صفحه در مرورگر های مختلف متفاوت نمایش داده می شود پس اگر صفحه ای که برای شما باز می شود مانند صفحه بالا نیست نگران نشوید. پس از مشاهده می توانید با کلیدهای ترکیبی ctrl+f کلمه یا تگی که می خواهید در کدها مشاهده کنید را جستجو کنید.
تاثیرات عجیب در بهبود سرعت لود سایت با بهینه سازی سورس
معمولا همه فکر میکنند بهینه سازی سورس سایت فقط بر سرعت لود صفحات تاثیر می گذارد اما اینطور نیست. افرایش سرعت یک نتیجه جانبی از بهینه کردن سورس است. شما در صورتی که کدهای صفحات سایت را
- مرتب
- کوتاه
- فشرده
- روان
- تمیز
- کم حجم
میکنید طبیعی است که سرعت لود افرایش پیدا می کند اما علاوه بر این باعث میشود که خزندهها بهتر بتوانند اصل محتوای صفحه شما را بخوانند. این بسیار مهم تر از یک افزایش سرعت است و باعث کسب رتبه بهتر در صفحات میشود.
شاید یک وب سایت سرعت بیشتری نسبت به یک وب سایت دیگر داشته باشد اما سورس آن بهینه نشده باشد و سرعت لود را با مواردی مثل فشرده کردن کدهای سایت ، فعال سازی کش، تهیه هاست با کیفیت، شتاب دهندههای وب و فعال سازی CDN افزایش داده باشد. پس فقط سرعت بالا دلیل بر این نمی شود که سورس سایت بهینه سازی شده باشد.
یکی دیگر از مزایای بهینه سازی سورس این است که باعث میشود کدهای صفحات کمتر شود. یعنی صفحه با همان محتوا و استایل قبلی نمایش داده شود اما حجم کدهای آن کمتر شده باشد.
تکنیک های بهینه سازی سورس وردپرس
کسانی که به کدنویسی مسلط نیستند یا نمیخواهند خودشان کد بنویسند از وردپرس استفاده می کنند تا این سیستم دستورات افراد را به کد تبدیل کند. حالا وقتی افراد امکانات بیشتری در وب سایت میخواهند افزونه های مختلف را روی وردپرس نصب میکنند.
هر کدام از این افزونهها کدهای بسیار زیادی را به صفحات مختلف سایت اضافه میکنند که شما در هنگام بهینه سازی سورس سایت باید به آنها توجه داشته باشید.
هر چقدر از افزونههای کمتری در وردپرس استفاده کنید حجم کدهای کمتری را وارد سایت خود میکنید. خصوصا افزونههایی مانند صفحه سازها و قالب سازهای مختلف که استفاده از آنها بسیار باب شده است. این افزونهها میتوانند سورس صفحات سایت شما را کثیف کنند.
اکثر این افزونهها معمولا برای استایل دهی به قالب وردپرس ایجاد شده است در صورتی که شما می توانید یک قالب ساده و سبک را با چند خط کد css به شکل دلخواه خود در بیاورید و نیازی به نصب افزونههای متفاوت نیست.
گاهی برخی از این افزونههای جانبی را در سایت نیاز دارید که مثلا آنها در صفحات نوشتهها استفاده نمیشوند اما کدهای آنها در پس زمینه اجرا میشود. یعنی از آن افزونه مثلا برای ایجاد یک فرم در صفحه تماس استفاده کردهاید اما کدهای آن در صفحات بلاگ هم لود میشود.
در این صورت باید لود آن افزونه را در صفحات دلخواه مسدود کنید تا کدهای آن در تمام صفحات اجرا نشود. این یکی از مهمترین کارهایی است که در بهینه سازی سورس وردپرس میتوانید انجام دهید.
عنوان صفحهh1
تگ h1 با ارزش ترین تگ صفحه است که موضوع صفحه را بیان می کند. مفید است که کلمات کلیدی در تگ عنوان نوشته شود و طبیعی است که این کلمات در عنوان یک صفحه باشد.
اما برای اینکه سورس کد تگ عنوان خود را بهینه کنید بهتر است یک عنوان طبیعی و منطقی بنویسید و از اضافه کردن کلمات هم خانواده در این تگ بپرهیزید.
وقتی این کار را انجام می دهید مشخص است که برای کاربران این کار را نمی کنید و فقط برای کسب رتبه این کار را انجام می دهید. گوگل این موضوع را می فهمد و به آن صفحه رتبه خوبی نمی دهد.
تگ تایتل title tag
تگ تایتل معرف صفحه است این تگ در نتایج سرپ گوگل نمایش داده می شود. اکثرا این تگ را نمی نویسند. و گوگل تگ عنوان h1 را به جای تایتل تگ استفاده می کند. لازم است بدانید که تگ تایتل که به آن در افزونه های سئو وردپرس عنوان سئو گفته می شود بیشترین تاثیر را در افزایش نرخ بازدید به کلیک در نتایج دارد. این تگ را به صورت حرفه ای بنویسید تا کاربران را ترغیب کند تا بر روی لینک سایت شما کلیک کنند.
متاتگ
متاتگ ها یا همان تگ های نشانه گذاری یک گذارش کلی به کرالرهای موتور جستجو قبل از خزیدن در صفحه می دهند. اگر از وردپرس استفاده می کنید با نصب افزونه های سئو مثل یوست متاتگ ها به صورت خودکار به سورس صفحات سایت اضافه می شود.
همچنین اگر وب سایت شما کد نویسی اختصاصی دارد می توانید با برنامه نویس خود در مورد ایجاد متا تگ در جهت بهینه سازی سورس سایت مشورت کنید و این تگ ها را در سایت خود ایجاد کنید.
تگ آلت تصاویر Alt
برای اینکه بتوانید منظور صفحه را به گوگل برسانید تگ آلت تصاویر میتواند قدرتمند ترین روش باشد. این تگ یکی از روشهای بهینه سازی تصویر سایت است.
کمی بالا تر گفتیم که موتور جستجو و مرورگرها کدهای صفحات را میخوانند بنابر این ویژگی آلت معرف تصویری است که شما در صفحه استفاده کردهاید پس می تواند سیگنال موثری برای اعلام منظور اصلی صفحه به گوگل و بهینه سازی سورس سایت باشد.
اگر ویژگی alt را برای تصاویر مشخص نکنید گوگل می فهمد که این تصویر در چه صفحه ای بکار رفته و همچنین در چه صفحاتی در کل وب بکار رفته است. اما با قرار دادن ویژگی آلت می توانید تخصصی بودن مطلب خود و منظور از آن تصویر را به گوگل اعلام کنید.
آیا انجام عملیات بهینه سازی سورس سایت را برنامه نویس باید انجام دهد؟
اگر وب سایت شما قابلیت های زیادی دارد و هر صفحه با کدهای بسیار زیاد و کارآمدی لود می شود و شما هیچ چیز از برنامه نویسی نمی دانید بهتر است بهینه سازی سورس سایت را به یک برنامه نویس حرفه ای بسپارید.
اما اگر از یک وب سایت ساده دارید و کمی دانش برنامه نویسی در حد فهمیدن مفهوم کدها دارید می توانید با کمی جستجو در اینترنت خودتان سورس کدهای سایت را بهینه سازی کنید.
هدف و قصد ما از تهیه این مقاله این است که شما بتوانید کسب و کار خود را در اینترنت و گوگل بیشتر به نمایش بگذارید اگر نظر و یا سوالی در این مورد دارید زیر همین پست برای ما بنویسید. موفق باشید.