بازاریابی ویروسی چیست؟

بازاریابی ویروسی

بازاریابی ویروسی سبک تقریبا جدیدی از بازاریابی دیجیتال و آنلاین است. این نوع بازاریابی در جهان بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد اما به صورت غیر مستقیم کار می‌کند و مخاطب آن برند تقریبا نمی‌داند که چگونه جذب آن برن یا محصول خاص شده است. تبلیغات برای برندها و کمپانی‌ها می توانید از طریق بازاریابی محتوا یا شبکه‌های اجتماعی یا تلویزیون و یا حتی پیامک صورت بگیرد.

اما تمام اینها بسیار پر هزینه هستند اما بازاریابی ویروسی تقریبا بدون هزینه انجام می‌شود و پخش محتوا و ویروسی شدن یک محتوای مشخص و برنامه ریزی شده توسط مردم و معمولا از طریق شبکه‌های اجتماعی صورت می‌گیرد.

روش بازاریابی ویروسی

استراتژی بازاریابی ویروسی (Viral Marketing)

مطمئن باشید که بازاریابی ویروسی بر پایه شانس و اتفاق نیست و استراتژی‌های قدرتمندی در پشت آن است. هنگامی که محتوایی از یک برند ویروسی می‌شود و بین تمام مردم پخش می‌شود ممکن است ابتدا مشخص نباشد چه برندی در پشت آن محتواست اما در محتوای بعد برند در پس زمینه ظاهر می‌شود. در بازاریابی ویروسی ممکن است یک برند محبوبیت خود را از دست بدهد و این بستگی به نوع برنامه‌ریزی و اجرا این تکنیک است.

استراتژی بازاریابی ویروسی (Viral Marketing)

وایرال مارکتینگ در ایران

اکثرا در ایران بازاریابی ویروسی از طریق محتوای خنده‌دار انجام می‌شود البته در همه جای جهان این موضوع مطرح است اما در ایران خیلی بیشتر از محتوای طنز انجام می‌شود. البته از محتوایی که مشکلات اجتماعی در آن بیان می‌شود هم استفاده می‌شود. معمولا این نوع بازاریابی به صورت کشوری یا منطقه و بومی صورت می‌گیرد. در ایران گاهی شاهد این هستیم که بعضی از کمپانی‌ها دست به تبلیغات ویروسی غیر اصولی می‌زنند و برند خود را خراب می‌کنند. گاهی یک برند بسیار معتبر و قدرتمند در بازی ویروسی از موضوعاتی استفاده می‌کند که اعتبار آن برند در ذهن مردم کمرنگ می‌شود.

بازاریابی دهان به دهان

در بازاریابی ویروسی گاهی مطالب به قدری شفاف و روشن و حساب شده است که به صورت بازاریابی دهان به دهان بین افراد مطالب رد و بدل می‌شود. اما من و شما شاهد این هستیم که امروز کمپانی‌های مطرح جهان استراتژی بازاریابی ویروسی را در کل جهان به خوبی اجرا می‌کنند و برند خود را مجدد با یک پیام یا محتوا در زبان مردم می‌اندازند و توجه مردم را به سمت کمپانی خود می برند. شاید بگویید چطور؟ برایتان سه مثال می‌زنم که احتمالا یکی از آنها را در خاطر دارید شاید هم هر سه!

  • پپسی
  • تویوتا
  • اپل

پپسی از تصویر برندش روی کره ماه گفت و همه‌ی مردم را به تماشای ماه درآورد. تویوتا از صندوق اعتباری خرید یک دستگاه تویوتا گفت. اپل از گوشیهای نسل آینده که تصویرش رو دیوار ظاهر می‌شود و کیبرد نوری روی میز و غیره… اینها فقط چند پیام و محتوا هستند که مردم با هیجانات جمعی آنها را برای یکدیگر منتشر می‌کنند. اما پس از آن کسی به دنبال نتیجه‌اش نیست. این مساله وجود دارد که مردم پس مدت زمان بسیار کوتاهی موضوعات داغ جامعه را فراموش می‌کنند و کمپانی‌ها از این موضوع استفاده می‌کنند تا در ناخودآگاه افراد هراز چندگاهی خود را مطرح کنند.

تبلیغاتی ویروسی شانسی

شاید شما هم بارها شنیده باشید که بازاریابی ویروسی یا شاید تبلیغات به صورت شانسی در اینترنت پخش شده است. همچنین چیزی وجود ندارد. محتوا یا پیامی که در این نوع بازاریابی پخش می‌شود بسیار حساب شده است و افراد ماه‌ها به تمامی موارد آن محتوا تمرکز کرده‌اند و سپس منتشر شده است. ممکن است در فضای مجازی یا از دهان مردم چیزی را به صورت ویروسی بشنوید که شانسی پخش شده است. در این صورت مطمئن باشید که آن یک بازاریابی هدفمند نبوده و فقط یک موضوع بی ارزش است.

ریسک در بازاریابی ویروسی

همانطور که گفته شد ممکن است در بازاریابی ویروسی برندهای معتر اعتبار خود را در ذهن مردم از دست بدهند. اما اگر دقیق اجرا شود و جواب بدهد می‌تواند افراد بسیار زیادی را به سمت برند و محصول یا غیره ببرد.

به جای روش‌های پر خطر و با ریسک بالا روش‌هایی است که می‌توان از آن استفاده کرد و خطر را به 0% رساند. فقط با موضوعات طنز و عنوان کردن مشکلات اجتماعی نیست که می‌توان احساسات را در مخاطب ایجاد کرد راه‌های بسیار زیادی است که احتمالا این افراد نمی‌دانند. اما در جهان نتیجه می‌دهد. همانطور که بیل گیتس با چالش سطل آب یخ تبلیغات ویروسی را پیش برد

بازاریابی ویروسی در شبکه‌های اجتماعی

گاهی با یک موضوعی که در یک فرهنگ از نظر مردم عجیب است بازاریابی ویروسی در فضای مجازی صورت می‌گیرد. همه‌ی ما دیده‌ایم که در شبکه‌های مجازی افرادی با یک موضوع عجیب یا شاید غیراخلاقی افراد بسیار زیادی را به عنوان فالور یا موافق با خود جذب کرده‌اند. که معمولا فقط جوانان و نوجوانان را می‌توانند به سمت خود بکشند. پس از چند مدت فعالیت‌های خود را در سایت‌های شرط‌بندی یا غیره آغاز کردن و دنبال‌کنندگان خود را به این فضاها برده‌اند. اما یک موضوع در اینجا فراموش می‌شود اینکه آن افراد با چه ابزاری توانستند در مدت زمان کمی به فالور یا دنبال کنندگان زیاد دسترسی پیدا کنند. واضح است به کمک ابزار ویروسی که مردم خودشان انجام می‌دهند.

روش راه اندازی کمپین بازاریابی ویروسی

بازاریابی ویروسی را می‌توانید با ایجاد یک کمپین کوچک راه اندازی کنید. قبل از آن لازم است بدانید که می‌توانید با افراد معمولی کار را بررسی کنید اگر محتوایی برای ویروسی شدن تولید کردید و آن را در یک گروه ارسال کردید و کسی آن را باز ارسال نکرد باید استراتژی خود را تغییر دهید. چراکه بازاریابی ویروسی با ذهنیت کلی افراد یک جامعه عمل می‌کند و اگر کسی محتوای شما را ارسال نکند آن موضوع جواب نخواهد داد. اما چگونه می‌شود موضوع محتوایی خود را به سمت ذهنیت کلی جامعه برد؟

ابزار google trends برای راه اندازی کمپین ویروسی

با استفاده از این این ابزار می‌توانید اطلاعات کاملی از کلماتی که در هر شهر یا کشور بیشتر جستجو می‌شود را پیدا کنید. در این صورت می‌توانید بفهمید در چه موضوعی محتوا یا پیام ویروسی خود ایجاد کنید و آن را در گروه‌های کوچک به آزمایش بگذارید. این ابزار به افراد بسیار زیادی در سراسر جهان برای راه اندازی کمپین بازاریابی ویروسی کمک می‌کند.

بازاریابی ویروسی را در این مقاله از جهت‌های مختلف مورد بررسی قرار دادیم. نظر خودتون رو در قسمت کامنت‌ها برای من ارسال کنید. موفق باشید

4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا