سئو منفی چیست؟ (Negative SEO)

سئو منفی

سئو منفی یا Negative SEO از طریق دشمنان یا رقبای سایت بر روی سایت اجرا می‌شود تا با این کار باعث کاهش رتبه شوند و خودشان جایگاه بالاتر و شرایط فروش بیشتر را کسب کنند. گاهی وقتی در رقابت‌های سالم رقبا، شانسی برای پیروزی ندارند دست به کارهای ناجوانمردانه می‌زنند و سئو منفی را برای سایت رقیب خود ایجاد می‌کنند. برای هر سئو کاری واجب است که از این روش‌های سئو کلاه سیاه با خبر باشد تا بتواند راهکارهایی برای محافظت از سایت در مقابل سئو منفی پیدا و اجرا کند. در این مقاله همه چیز را در رابطه با آن مطالعه کنید.

سئو منفی چیست

اکثرا استراتژی سئو منفی در خارج از صفحات سایت صورت می‌گیرد. اما باید بدانید که چقدر راحت یک رقیب می‌تواند سایت شما را خراب کند یا به سایت شما آسیب وارد کند. باید بدانید که چطور از وبسایت خود در مقابل این حملات محافظت کنید. در ادامه تمام روش‌هایی که رقبای شما می‌توانند برای سایت شما سئو منفی ایجاد کنند را توضیح داده‌ام.

5 روش‌ رایج ایجاد سئو منفی

اگر بخواهم یک توضیح جامع و کامل در مورد سئو منفی بدهم این است که: هرگاه کسی برای از بین بردن رتبه و اعتبار سایت شما دست به عملیاتی بزند و آن عملیات موفقیت آمیز باشد به این معناست که سئو منفی را برای سایت شما ایجاد کرده است اما از چه روش‌هایی این عملیات صورت می‌گیرد.

1 – ایجاد تعداد زیادی بک لینک‌

چند بک لینک از سایت‌های اسپم نمی‌تواند سئو منفی ایجاد کند. برای اینکه از این روش نتیجه دریافت شود باید چند ده یا شاید چند صد بک لینک به صورت گروهی با شرایط خاص برای سایت هدف ایجاد شود. گوگل لینک سازی اسپم برای سایت را توسط الگوریتم پنگوئن و یا به صورت دستی جریمه می‌کند. شرایط لینک‌هایی که روی سایت تاثیر منفی می‌گذارند عبارتند از:

  • دارای متن لنگر (انکر تکست) یکسان و غیر مرتبط
  • پیوند سازی از سایت‌های غیر مرتبط با موضوع سایت
  • ایجاد شده از سایت‌هایی که گوگل آن سایت را هرزنامه یا اسپم می‌داند.
  • لینک‌های ایجاد شده از مزرعه محتوا و مزرعه لینک
  • ایجاد سئو منفی با لینک‌های ایجاد شده به یک صفحه خاص

1/1 – دارای متن لنگر (انکر تکست) یکسان و غیر مرتبط

وقتی تعدادی زیادی لینک از وب سایت های مختلف با یک انکر تکست یکسان به سمت یک صفحه فرود می‌آید گوگل تشخیص می‌دهد که آن سایت از روش‌های سیاه شروع به بهینه سازی کرده است و آن سایت توسط الگوریتم پنگوئن جریمه می‌شود و سئو منفی برای آن سایت ایجاد می‌شود. در این صورت ممکن است سایت به صورت سطحی جریمه و یا پنالتی گوگل را دریافت کند.

2/1 – پیوند سازی از سایت‌های غیر مرتبط با موضوع سایت

وقتی از سایت‌های مختلف و متفاوت با حوزه فعالیت، بک لینک‌های زیادی دریافت شود سایت جریمه می‌شود و در این صورت سئو منفی برای سایت اعمال می‌شود. یعنی اینکه از سایتی که در حوزه مثلا فروش موبایل فعالیت می‌کند لینک سازی به یک سایتی صورت بگیرد که در حوزه آموزش زبان ایتالیایی فعالیت می‌کند. در این صورت گوگل این پیوندها را غیر طبیعی و اسپم برداشت می‌کند که بسیار هم منطقی است.

3/1 – لینک سازی سایت‌هایی که گوگل آن سایت را هرزنامه یا اسپم می‌داند

فعالیت نادرست بعضی از سایت‌ها برای گوگل مشخص شده و گوگل کاملا به اسپم بودن و هرزنامه بودن آن سایت‌ها پی برده است. البته خود آن سایت‌ها هم خودشان این موضوع را می‌دانند و برای گرفتن رتبه و ورودی از گوگل فعالیت نمی‌کنند. به عنوان مثال سایت‌هایی که محتوای بزرگسال منتشر می‌کنند. اگر با یک انکر تکست بزرگسال به سایت هدف لینک سازی شود در بدترین حالت سایت جریمه می‌شود و سئو آن سایت نابود می‌شود که در این صورت سئو منفی ایجاد می‌شود. مگر اینکه پس از آن مدیر بتواند مکاتبات درستی برای بازگردانی رتبه انجام دهد.

پیشنهاد ما پس از مطالعه این صفحه: اشتباهات سئو

4/1 – لینک‌های ایجاد شده از مزرعه محتوا و مزرعه لینک

سایت‌هایی که فقط در جهت تبلیغات و ورودی گرفتن از گوگل ایجاد شده‌اند و محتوای حساب شده‌ای ندارند مزرعه محتوا نام دارند. گوگل این سایت‌های را می‌شناسد و اینها معمولا رتبه و جایگاه مناسبی ندارند. چراکه تمرکز فعالیت این سایت‌ها تبلیغات و فروش لینک است. اگر از این مزارع لینک‌های تکراری دریافت شود گوگل سایت مقصد را جریمه می‌کند و باعث ایجاد سئو منفی می‌شود.

5/1 – لینک‌های ایجاد شده به یک صفحه خاص

در صورتی که رقیب لینک سازی های زیادی به سمت سایت و یا یک صفحه از سایت هدف ایجاد کند و تمام لینک‌ها با انکر تکست کلمه کلیدی آن صفحه ایجاد شود سایت جریمه می‌شود. در این صورت هم متخلف سئو منفی را برای سایت هدف ایجاد کرده است.

2 – هک کردن سایت ایجاد مستقیم سئو منفی پنهانی

هکر با هک کردن یک سایت مستقیما سئو منفی داخلی را ایجاد می‌کند. لازم است بدانید که اگر قصد هکر ایجاد سئو منفی هم نباشد تاثیرات منفی در سئو سایت شما خواهد گذاشت. چراکه قبل از هر کسی گوگل متوجه این موضوع می‌شود و با گذاشتن پیغام برای کاربران خود در سرپ آنها را از هک احتمالی سایت مطلع می‌کند. مانند تصویر زیر

اعلام هک شدن سایت و ایجاد سئو منفی در گوگل زمان ایجاد سئو منفی
اعلام هک احتمالی سایت در گوگل به کاربران

هکر پس از هک می‌تواند با دستکاری کردن محتوای منتشر شده سئو منفی را برای سایت ایجاد کند. این در صورتی است که خودتان متوجه این موضوع نمی‌شوید. همچنین می‌تواند با وارد کردن دستور Disallow در فایل robots.txt تمامی رتبه‌های سایت هدف نابود کند. این کار به گونه‌ای اتفاق می‌افتد که ورود ربات‌های گوگل را به سایت مسدود کند آن هم فقط با اضافه کردن چند کلمه.

3 – ایجاد خزش اجباری در سایت هدف

با خزنده‌ها سئو منفی ایجاد می‌کنند. خزنده‌ها را به سایت شما وارد می‌کنند و ترافیک مجازی و تقلبی در سایت ایجاد می‌شود. سپس باعث می‌شود بار سرور افزایش پیدا کند و سرعت سایت کاهش پیدا کند. همچنین باعث می‌شود در اثر شلوغی و بالا رفتن response time خزنده‌های گوگل نتوانند وارد سایت شوند و این امر باعث افت رتبه صفحات می‌شود.

راه حل:

در این صورت می‌توانید ورود خزنده‌ها را به سایت مسدود کنید. این کار در فایل robots.txt انجام می‌شود که می‌توانید ورود خزنده‌های دیگر جز خزنده‌های گوگل را در سایت مسدود کنید. البته با این کار ممکن است گزارش گیری های سئو که سایت‌های مختلف می‌گرفتید مختل شود. چراکه آن سایت‌ها توسط خزنده‌ها، سایت شما را بررسی می‌کردند و دیگر نمی‌توانند.

پیشنهاد ما پس از مطالعه این صفحه: حذف بک لینک های سایت

4 – شبیه سازی محتوای تکراری ساده ترین راه ایجاد سئو منفی

در این روش متخلف سئو منفی را با کپی کردن محتوای سایت شما و انتشار آن در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های دیگر ایجاد می‌کند. این کار باعث می‌شود گوگل محتوای سایت شما را تکراری بداند البته این در صورتی اتفاق می‌افتد که اکثر محتوای سایت شما در تعداد بسیار زیادی سایت منتشر شود تا گوگل سایت شما را اسپم بداند. در این صورت یک سایت وجود دارد(سایت شما) که اکثر محتوای تولید شده در آن کپی شده از سایت‌های مختلف دیگر است.

کپی محتوا برای گوگل بسیار منفی است و برای کاربران و خود شما هم منفی است چرا که صاحب اثر قطعا مطالعات و فعالیت‌های زیادی برای ایجاد آن محتوا انجام داده است. بنابراین این کار باعث می‌شود گوگل جریمه سنگینی برای سایت در نظر بگیرد که در این صورت باعث سئو منفی خارجی می‌شود.

5 – تبلیغات جعلی و منفی در فضای مجازی

با تبلیغات منفی در مورد برند رقبا می‌توانند سئو منفی را برای سایت ایجاد کنند. اگر روابط عمومی مناسبی در سایت برقرار شده باشد کاربران وفادار این موارد را به سایت اعلام می‌کنند. سپس مدیران می‌توانند در برابر این رفتارها در صورت لزوم اقدام کنند. یکی از رایج‌ترین عملیاتی که در جهت سئو منفی در فضای مجازی صورت می‌گیرد ساخت پروفایل های جعلی است. حتما بارها در فضای مجازی دیده‌اید که قربانیان، طی بیانیه‌هایی برای دفاع از خود و برند مطالب و ویدیوهایی را منتشر می‌کنند. البته نظر شخصی من در این زمان سکوت کردن و اجازه دادن به زمان است. گذر زمان همه چیز را سر جای خودش می‌گذارد و نیاز به توضیحات نیست.

محافظت سایت در مقابل حملات سئو منفی

روش‌هایی برای محافظت سایت در مقابل سئو منفی وجود دارد که در هر وب سایتی که هدف‌های بلند بالایی دارد باید رعایت شود. این روش‌ها نه تنها در برابر حملات منفی سئو از سایت حفاظت می‌کند بلکه به رشد و پیشرفت وب سایت و کسب و کار آنلاین شما کمک می‌کند تا بهترین نتیجه دریافت شود. روش‌های حفظ سایت در مقابل سئو منفی عبارتند از:

حملات سئو منفی به سایت
حملات سئو منفی
  • برند سازی اصولی
  • ایجاد امنیت در سایت
  • ایجاد ورودی و ترافیک غیر از گوگل
  • عدم انتشار تبلیغات و مطالب منفی در سایت
  • فعالیت مداوم در شبکه‌های اجتماعی

پیشنهاد ما پس از مطالعه این صفحه: آموزش سئو وردپرس

1 – برند سازی اصولی

وقتی برند سایت در بستر اینترنت مطرح شده باشد عوامل سئو منفی تاثیر بسیار کمی بر ترافیک سایت می‌گذارند. بررسی کنید اگر برند سازی شما به خوبی انجام شده باشد در گذارش گیری های ترافیک سایت، نام برند باید بیشترین جستجو را داشته باشد. در این صورت اگر افراد مستقیم با وارد کردن نام دامنه وارد سایت شما شوند تبلیغات و سئو منفی نمی‌تواند روی ترافیک سایت شما تاثیر بگذارد.

2 – ایجاد امنیت در سایت

برقراری امنیت در سایت می‌تواند در مقابل هکرهایی که می‌خواهند در جهت ایجاد سئو منفی وارد سایت شود مهم‌ترین کار باشد. گاهی حملات منفی از داخل سایت انجام می‌شود و گاهی توسط پرسنل سایت این کار صورت می‌گیرد. پس حفاظت از سیستم‌های ورودی پرسنل و مرورگرهایی که از آنها استفاده می‌شود کار یک مدیر موفق است. همچنین گواهی SSL و استفاده از CDN می‌تواند از حملات DDOS جلوگیری کند و امنیت را در مقابل سئو منفی در سایت بر قرار کند.

3 – ایجاد ورودی و ترافیک غیر از گوگل

اگر همه‌ی ترافیک سایت شما از گوگل است کسب و کار شما مشکل دارد. با ایجاد سئو منفی برای سایت شما، کسب و کار آنلاین شما نابود می‌شود. برای حل این مسئله استراتژی فعالیت مداوم در شبکه‌های اجتماعی را برای خود تنظیم و اجرا کنید. تا اگر به هر دلیل ورودی شما از گوگل مختل شد آثار منفی آن در ترافیک سایت شما کمتر باشد و کسب و کار شما بتواند به فعالیت خود ادامه دهد تا مجدد قوی شود.

پیشنهاد ما پس از مطالعه این صفحه: افت رتبه سایت

4 – عدم انتشار تبلیغات و مطالب منفی در سایت

انتشار مطالب و تبلیغات منفی می‌تواند افراد را ترغیب کند تا برای ایجاد سئو منفی برای سایت شما دست به کار شوند. اگر تبلیغات منفی در سایت خود منتشر می‌کنید شما دقیقا همان کاری را انجام می‌دهید که دوست ندارید با سایت شما انجام شود. مطالب نامناسب در رابطه با مذاهب و گروه‌های خاص اجتماعی می‌تواند تاثیر زیادی در افراد بگذارد و خشم آنها را برانگیخته کند از این گونه فعالیت اجتناب کنید.

5 – فعالیت مداوم در شبکه‌های اجتماعی

وقتی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی فعالیت بالقوه‌ای داشته باشید می‌توانید با ایجاد شدن سئو منفی برای وب سایت، مطالب صحیح و مناسب را در اختیار کاربران خود خارج از سایت بگذارید. تا مجدد بتوانید ورودی خود را به دست بیاورید و مشکلات را حل و شرایط را بازگردانی کنید. در این صورت فعالیت شما در راستای ایجاد ترافیک بیشتر در سایت به طور کامل قطع نمی‌شود.

چه زمانی سئو منفی روی سایت تاثیر نمی‌گذارد؟

بسیاری از مواردی که در بندهای قبل برای شما توضیح دادم می‌تواند تاثیر سئو منفی را کاهش دهند. اما نگاه گوگل به این موضوع چگونه است؟ وقتی پس از جریمه‌هایی که گوگل در مقابل حملات منفی برای شما ایجاد کرده ورودی و ترافیک سایت به صورت کامل مختل نشود کم کم رتبه‌های سایت شما به شرایط قبل برمی‌گردد. گوگل این سیگنال را دریافت می‌کند که این سایت حتی اگر ورودی از گوگل نداشته باشد فعالیت خود را ادامه می‌دهد پس در نتیجه برای کاربران مفید است و رتبه سایت را به حالت اول باز می‌گرداند. البته این گونه می‌شود که موارد که توضیح داده‌ام در سایت رعایت کرده باشید. مواردی از قبیل فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و ایجاد ترافیک غیر از گوگل و بردند سازی صحیح و حرفه‌ای.

جمع بندی:

خوب است که تمام راه و روش‌های سئو منفی را بدانید اما ذهنتان را درگیر این مسائل نکنید. زمانی که خدمت صادقانه‌ می‌کنید اگر سئو منفی برای شما ایجاد شود لازم نیست نگران شوید. صبور باشید تا همه چیز به حالت اول باز گردد. همچنین در این صورت بدانید که قدرت گرفته‌اید. هیچکس به یک وب سایت ضعیف حمله نمی‌کند. پس خوب است که در این موقعیت صبور باشید و نکاتی که در این مقاله گفته شد عمل کنید و حملات را خنثی کنید.

در ahrefs می‌توانید سایت خود را بررسی کنید و حملات لینک های اسپم خارجی را مشاهده کنید. همچنین مطالب مرتبط با این موضوع را مطالعه کنید.

در این مقاله همه چیز را در رابطه با سئو منفی توضیح دادم، امیدوارم که مفید واقع شود. موفق باشید

4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا