با بهینه سازی بیش از حد سایت خود را نابود نکنید. سئوکاران باید مرز بین سئو و Over-Optimizing را بدانند و در همین مرز فعالیت کنند تا وبسایت را به نابودی نکشانند. شاید این موضوع را کسی نداند اما در یک وب سایت اگر تکنیکهای سئو به صورت کم اما صحیح انجام شود جایگاه بهتری از وبسایتی میگیرد که بهینه سازی بیش از حد در آن صورت گرفته است. چراکه این رفتار یک سئو کلاه سیاه است. در این مقاله نقطه بین سئو و over-optimization را برای شما نوشتهام پس تا انتها مطالعه کنید.
چیزهایی که باعث می شود یک وب سایت بهینه سازی بیش از حد را تجربه کند
neil patel در این مورد میگوید چیزهای خوب هم زیادش بد است. من هم با این حرف موافقم چون وقتی چند تا قهوه میخورم حالم بد میشه. بهینه سازی بیش از حد سایت با موارد مختلفی ایجاد میشود که عبارتند از:
- لینک سازی داخلی بیش از حد
- ایجاد بک لینک غیر اصولی و بیش از حد
- پر کردن متن صفحات از کلمات کلیدی
- لینک سازی با انکر تکستهای یکسان
- پر کردن هدینگها از کلمات کلیدی
این مواردی که گفتم مواردی است که میتوان با آنها واقعا یک سایت را بهینه سازی کرد اما همین موارد اگر بیش از حد تکرار شود باعث بهینه سازی بیش از حد سایت میشود و سایت افت رتبه پیدا میکند یا جریمه میشود.
اگر کمی عمیقتر به موضوع نگاه کنید متوجه میشوید که اگر گوگل تنها با تکرار بیش از حد این موارد قرار بود به وب سایتها رتبه بدهد که برگ برنده دست تمام سئو کاران بود.
پس چیزهایی که در بازار بهینه سازی سایت میشنوید باور نکنید معمولا تمام روشهای غیر اصولی و نامناسب ابتدا در ذهن انسان مطلوب و طبیعی به نظر میرسد اما برنده آن است که گول آنها را نخورد.
گوگل باور نمیکند دروغهایی که با بهینه سازی بیش از حد گفته میشود
در آوریل 2012 گوگل با تمام سایتهایی که در حال بهینه سازی بیش از حد بودند را به طور قطع از سرپ پاکسازی کرد و آنها را از نتایج حذف کرد. آن و بسایتها در آن زمان در حال پر کردن کلمات کلیدی در سایت و ارسال بک لینکهای تقلبی به سمت سایت بودند.
با خارج شدن این وب سایتها از نتایج این موارد تبدیل به شیوههای سئو کلاه سیاه شد و از آنها در بعضی موارد در استراتژیهای سیاه استفاده میشود که معمولا بی اثر یا کم اثر است.
تغییرات قوانین گوگل در مورد بهینه سازی بیش از اندازه سایت
اگر افراد از قوانین جدید در مورد بهینه سازی بیش از حد سایت با خبر نباشند ممکن است در این باره بگویند که ما این کار را انجام نمیدهیم. اما باور آنها از این کار این است که بی اندازه بک لینک بگیرند یا کلمات کلیدی را پر کنند.
اما این همان روشهای قدیمی است. این قوانین امروز بسیار گستردهتر از قبل شده است. گوگل فقط با این موارد سایتها را جریمه نمیکند. بلکه مواردی که وبسایتها شامل جریمه میشوند بسیار وسیع و نرم شده است. مگر آنکه سایت پنالتی گوگل دریافت کرده باشد و یا جریمه را به صورت الگوریتمی یا دستی دریافت کند.
گاهی جرایم به نوعی صورت میگیرد که افراد متوجه آن نمیشوند. اگر یک غورباغه را در یک ظرف آب بگذارید و دمای آب کم کم بالا برود تا به نقطه جوش برسد او تا زمان مرگ در همان ظرف میماند و متوجه تغییر وضعیت نمیشود.
این موضوعی است که هنگام بهینه سازی بیش از حد وبسایت دچار آن میشود و متوجه سقوط آن نمیشود. البته این نوع جرایم در بعضی مواقع برای سایتها اجرا میشود.
مواردی که شامل جرایم بهینه سازی بیش از حد میشود
لطفا ابتدا نگاهی به محتوا، سایت و صفحات خود بیاندازید سپس شروع به سئو کردن سایت بکنید. گاهی گوگل متوجه منظور صفحه میشود و میداند که شما در مورد چه چیزی در صفحه خود نوشتهاید.
قصد شما را از کلمه کلیدی، عنوان و دیسکریپشن میداند اما به دلیل قدرت پایین دامنه یا قدرت کم محتوا و یا کیفیت پایین لینکسازی یا هر دلیل دیگری به شما رتبه تعلق نمیگیرد.
در این صورت لازم نیست با هزاران با تاکید و عملیات سئو و بهینه سازی بیش از حد هدف صفحه را به گوگل بفهمانید در ادامه تمامی اشتباهاتی که منجر به مرگ وبسایت در اثر over-optimization میشود را مطالعه کنید.
1-هدینگ هایی با کلیدواژه های تکراری
یکی از شایع ترین مواردی که در Over-Optimizing رخ میدهد استفاده زیاد و بی رویه از کیوردها در عنوانها یا همان تگهای هدینگ است. درست است که گوگل اهمیت زیادی به هدینگها میدهد اما در نظر داشته باشید که تگهای هدینگ در ابتدا بررسی میشود.
این تگها تابلوهای متن زیر و زیر عنوانهایشان هستند اگر همه آنها را شبیه هم بنویسید یکی از اشتباهات رایج را انجام دادهاید که با همین یک اشتباه ممکن است صفحه شما به جمع صفحات بیش بهینه شده اضافه شود.
2-تولید محتوای بی هدف با کلمات بی ربط
وقتی شروع به تولید محتوای بیهدف برای جذب ترافیک بیشتر میکنید و از کلمات کلیدی غیر مرتبط با سایت را استفاده میکنید شما در حال پراکنده کردن مسیر اصلی سایت هستید و این کار را برای جذب کاربران مبیشتر میکنید اما کاربرانی که در پی هدف سایت شما نیستند.
مثلا در زمینه لوازم آرایشی فعالیت میکنید و قصد دارید در کلمه ولنتاین رتبه کسب کنید. آیا واقعا کسی که ولنتاین را جستجو کند حتما میخواهد لوازم آرایشی بخرد؟ این حرکت از سوی مدیر سایت میتواند شامل جریمه بهینه سازی بیش از حد سایت با استفاده کلمات کلیدی غیر مرتبط به جهت جذب کاربر بیشتر شود.
تکرار کلمات کلیدی keyword stuffing
بکار بردن فقط یک بار کلمه کلیدی در یک پاراگراف بعضی اوقات ممکن است زیاد هم باشد. در همین مقاله بارها از کلمه کلیدی استفاده شده اما فقط جایی که لازم است که درباره آن بنویسم استفاده کردم. یک بازی خنده دار برای تکرار کلمه کلیدی بیش از حد وجود دارد و آن هم این است که:
عبارتهای کلیدی را برای رتبه گرفتن و جذب مخاطب بی اندازه تکرار میکنید. در بعضی مواقع ممکن است رتبه هم بگیرید. سپس همان مخاطبی که میخواهید به سایت شما بیاید از تکرار زیاد کلمات زده میشود و از سایت خارج میشود.
با تکیه کردن به تکرار عبارتهای کلیدی جرایم بهینه سازی بیش از حد سایت را به سایت خود دعوت نکنید. در حالی که بهینهسازی سایت روشهای بسیار گستردهای دارد که میتوانید به صورت مساوی از آنها استفاده کنید.
تمرکز مرکزی لینک سازی داخلی به یک صفحه خاص
گاهی یک صفحه خاص از سایت از چندین طریق لینکسازی میکنید که تمام آنها با انکرتکستها و کلماتی مشابه یا حتی متفاوت تشکیل شدهاند. گوگل در ابتدا لینکهای تکراری را نادیده میگیرد و اثر آنها را در سایت خنثی میکند اما اگر زمان و تعداد آنها زیاد شود سایت را برای این حرکت ناشیانه متهم به بهینه سازی بیش از حد میکند. مثلا:
لینکی در سربرگ سایت قرار میدهید و مجدد در متن صفحه به آن صفحه اشاره میکنید و همچنین در فوتر یا سایدبار هم این لینک وجود دارد.
در این صورت شما هزار بار هم آن را تکرار کنید من، شما و گوگل میدانیم که محتویات داخل آن لینک تغییر نکرده است و همهی این لینکها به یک صفحه میرسند. همچنین گوگل لینکهای تکراری در صفحه را نادیده میگیرد و بیشترین ارزش را ابتدا به لینکهای سربرگ و بعد به متن و سایدبار و فوتر میدهد.
قرار دادن لینک یک صفحه در تمام صفحات
وقتی تمرکز تمام صفحات سایت فقط به یک صفحه است مشخص است که شما با رفتارهای ناهنجار میخواهید در یک کلمه رتبه کسب کنید. این به همان باور ارتباط دارد که بخواهید فقط با یک روش رتبه کسب کنید.
لینک سازی خارجی به سایتهای متقلب
گاهی شما به یک سایت خارجی لینک میدهید و آن سایت از نظر گوگل یک متخلف است. از روشهای سئو کلاه سیاه بهینه سازی کرده است یا محتوای غیر اخلاقی دارد و غیره. در این صورت
نوشتن کلمات کلیدی بدون منظور در فوتر
یکی دیگر از رفتارهایی که بوی زرنگبازی را میدهد استفاده از کلمات کلیدی سایت در فوتر است. آما این کار خندهدار است این روشها بسیار قدیمی است و گوگل با تمام آنها آشنایی کامل را دارد.
گاهی افراد فوتر را به دو قسمت تغییر میدهند. قسمت بالایی آن را از تگ فوتر خارج میکنند و کلمات کلیدی سایت را در آن قرار میدهند تا در تمام صفحات سایت به صورت یکسان پخش شود.
از این روشهای کوچه بازاری اجتناب کنید، بهینه سازی بیش از حد سایت با ترفندهای کلاه سیاه منجر به از دست رفتن کسب و کارهای زیادی شده است.
آیا میدانید تفاوت بین سئو کردن سایت و بهینه سازی بیش از حد چیست؟
خوب است بدانید تمام روشهایی که باعث میشود که یک سایت دچار جرایم over-optimization شود همان روشهای بهینه سازی سایت است.
اما گاهی اجرای این روشها نیاز به محتوای جامعتر و اختصاص دادن زمان بیشتر برای رسیدن به هدف دارد. وقتی این مباحث جدی گرفته نشود معمولا افراد به دلیل علم ناکافی به سراغ روشهای کلاه سیاه یا بهینه سازی بیش از حد سایت میروند.
نگاه گوگل به سئو بیش از اندازه
برای اینکه گوگل متوجه صفحات سایت یا اهمیت بعضی صفحات سایت بشه کافی است که از لینکها و کلمات کلیدی مناسب و تگهای مختلف استفاده شود. اما وقتی از این موارد تعداد زیادی استفاده میشود گوگل این سیگنال را دریافت میکند که شما برای کاربران فعالیت نمیکنید و برای رتبه گرفتن در حال فریاد زدن هستید.
هر کاری که انجام دهید که مشخص کند شما تمنای رتبه گرفتن از گوگل را دارید گوگل تشخیص میدهد و آن عمل را خنثی میکند. در صورت تکرار و زیاد شدن این مورد سایت شما اسپم شناخته میشود و از نگاه گوگل به یک سایتی تبدیل میشود که فقط برای کسب رتبه ایجاد شده است.
بنابراین رتبه نمیدهد و رتبه های بدست آمده را کاهش میدهد که این بسیار منطقی است. بهینه سازی بیش از حد سایت یعنی التماس کردن برای رتبه و گوگل به این التماسها پاسخ نمیدهد.
نتیجه گیری:
اگر تمام روش های سئو را میدانید از همهی آنها استفاده کنید اما زیاده روی نکنید. این روشها مثل یک کبریت است که میتوانید با آن غذای خودتان را آماده کنید یا با آن کسبوکار خود را بسوزانید.