مزرعه محتوا چیست؟

مزرعه محتوا

اگر می‌خواهید بدانید که مزرعه محتوا یا content farm چیست این مطلب را بخوانید و کمی فکر کنید!! گوگل با الگوریتم پاندا به سراغ آنها می‌رود.

در بعضی جستجوها گاهی وارد یک مزرعه محتوا می‌شوید که مشخص نیست این وب سایت در مورد چیست. یعنی این وب سایت یک هدف مشخص ندارد و فقط به جهت جذب بازدید کننده بیشتر در serp موتور جستجو، به مقدار بسیار زیادی محتوا تولید می‌کند و منتشر می‌کند. که این یک روش سئو کلاه سیاه است که بسیار رایج است. معمولا این وب سایت‌ها توسط فرد یا یک شرکت به صورت سازماندهی شده تاسیس می‌شوند و افراد زیادی برای ایجاد محتوا به کار گرفته می‌شوند. در این مقاله همه چیز را در مورد مزرعه محتوا مطالعه کنید.

در اینجا یک مثال و تشبیه از content farm مزرعه محتوا وجود دارد.

ویژگی های اصلی مزرعه محتوا (content farm) چیست؟

همانطور که گفتم درد یک مزرعه محتوا هدف مشخص نیست و محتوا معمولا در قالب پاسخ‌های سطحی و آموزش‌های جزئی و در سطح پایین تولید می‌شود و به صورت اصولی نظارت نمی‌شود چراکه حجم بسیار زیادی از محتوا در این مزارع تواید می‌شود. همچنین ممکن است در بعضی مواقع محتوا توسط هوش مصنوعی، ربات‌ها یا کاربران سایت تولید شود ویژگی‌های محتوا در مزارع محتوا:

  • محتوای بی کیفیت و بی هدف در مزرعه محتوا
  • تکرار کلمه کلیدی در متن
  • ایجاد محتوای تکراری در داخل و از خارج سایت
  • صفحاتی با تعداد کلمات محتوا کمتر از استاندارد
  • نا هماهنگی و لینک سازی های غیر اصولی

اما چرا به این صورت است؟ فرض کنید در یک مزرعه محتوا روزانه 1000محتوا تولید می‌شود. پس از گذشت دو سال مجموعه‌ای از محتوای تکراری در آن وب سایت منتشر شده است. مشخص نیست که آن محتویات کپی شده از سایت‌های دیگر است یا خیر. همچنین به دلیل اینکه هدف خاصی در آن وب سایت وجود ندارد، مسیر محتوایی مشخص نیست.

نویسنده هر چیزی که بنویسد و تحویل دهد یا خودش منتشر کند شاید بررسی شود، اما درستی و نادرستی آن مطلب را ممکن است در بعضی اوقات فقط خود نویسنده بداند. همچنین در یک مزرعه محتوا به دلیل اینکه هدفی وجود ندارد ممکن است برای کلمات بی ربط لینک سازی شود و صفحات غیر مرتبط در سایت به یک دیگر پیوند داخلی و خارجی بخورند.

کاربرد اصلی وبسایت های که به مزرعه محتوا تبدیل شدند چیست؟

کاربرد اصلی مزرعه محتوا افزایش ورودی از نتایج گوگل است. حتما وقتی وارد این وب سایت‌ها شدید حجم بسیار زیادی از تصویر اسکریپتی را دیده‌اید که برای تبلیغات در گوشه و کنار صفحات چشمک می‌زنند.

پس مهم‌ترین دلیل ایجاد یک مزرعه محتوا تبلیغات و درآمد از طریق آن است. آن‌ها تصاویر آگهی‌ها را به مدت زمان مشخص در سایت منتشر می‌کنند و به ازای هر کلیک مبلغی را از تبلیغ کننده می‌گیرند.

در یک مزرعه محتوا لینک‌های بسیار زیادی می‌بینید که از طریق متن و مقاله به وب سایت‌های دیگر پیوند خورده است. پس یک دلیل دیگر برای ایجاد مزرعه محتوا فروش بک لینک است.

چرا مزرعه محتوا منفی و مضر است؟

کاربران در یک مزرعه محتوا تجربه کاربری خوبی را دریافت نمی‌کنند. چرا که در این وب سایت‌ها تصاویر بسیار زیاد تبلیغاتی وجود دارد و کلمات کلیدی به صورت نامنظم ایجاد شده است و متن مصنوعی است و محتوای اصلی و اصولی ایجاد نمی‌شود و تمرکز بر روی رتبه گرفتن در سرپ گوگل است.

به دلیل اینکه در تمام زمینه‌ها ممکن است محتوا منتشر شود و حجم آنها زیاد است و کنترلی روی صحت و سلامت مطالب نمی‌شود ممکن است محتوا دارای اطلاعات نادرست باشد و برای کاربران مضر باشد. در این خصوص Amit Singha در وبلاگش نوشته بود که آیا اگر یک توصیه پزشکی در یک مزرعه محتوا ببینید به آن اعتماد می‌کنید؟ جواب خیر است چراکه هیچ محتوایی در مزارع بررسی نمی‌شود. حتی در بعضی از آنها محتوا توسط کاربران به صورت مستقیم منتشر می‌شود.

الگوریتم پاندا-با-مزرعه-محتوا چه می کند.

گوگل با مزارع محتوا چه می‌کند؟ (الگوریتم پاندا)

برای جلوگیری و مقابله با مزرعه محتوا، گوگل الگوریتم پاندا را برای این نبرد طراحی کرد. این مزارع حدود 10 سال کاسبی خوبی داشتند تا وقتی که در ژانویه و یا فوریه سال 2011 نتایج سرپ به کمک پاندا کمی تمیز تر از قبل شد.

اما این مزارع کمی کیفیت صفحات و محتوای خود را بهبود دادند و وب سایت‌هایی که با ربات و هوش مصنوعی محتوا تولید می‌کردند، از بررسی‌های زنده و انسانی برای انتشار محتوا استفاده کردند. اما باز هم گوگل آنها را پاکسازی می‌کند و همچنان تمرکز بسیاری بر روی این مزارع مضر دارد. در هر صورت مزارع محتوا هر چقدر هم به صورت اصولی و دقیق عمل کنند دیگر نمی‌توانند ارزش و اعتبار بالقوه ای در نتایج کسب کنند.

آیا شما هم یک کشاورز کلاه سیاه هستید؟

در این مزارع، محصول با حجم بالایی تولید می‌شود اما تمام آنها بی کیفیت است و گاهی خوراک دام‌ها می‌شوند. گاهی افراد خودشان نمی‌دانند که وب سایتشان به یک مزرعه محتوا تبدیل شده است. یا واقعا قصد خدمت و تولید محتوای صادقانه و اصولی را دارند. برای بررسی این موضوع بهتر است به صفحات سایت خود نگاهی عمیق‌تری بی اندازید.

ببینید که آیا برای کاربران به صورت هدفمند و دوستانه و خالصانه محتوا تولید می‌کنید. یا برای ایجاد ترافیک از روش‌های اسپم و کلاه سیاه استفاده می‌کنید؟ اگر این کار را انجام می‌دهید هر چه سریع‌تر توقف کنید و مسیر صحیح را پیدا و دنبال کنید تا پنالتی گوگل را دریافت نکنید. چراکه هر چه بیشتر ادامه دهید زمان، انرژی، هزینه و غیره را بیشتر از دست می‌دهید. سپس یک روز برای گرفتن نتیجه مطلوب باید برگردید و مسیر صحیح را انتخاب کنید.

حجم بالای محتوا و سئو ضعیف در مزرعه محتوا

فهمیدیم که یک مزرعه محتوا حجم زیادی محتوا تولید و منتشر می‌کند. همچنین می‌دانیم که محتوا می‌تواند نردبان موفقیت در سئو سایت باشد. پس چطور است که مزارع محتوا سئو ضعیفی دارند و نمی‌توانند در کلمات کلیدی پر رقابت رتبه کسب کنند؟

درست است که محتوا مهم‌ترین عامل موفقیت سایت است اما در صورتی که به صورت یونیک، جامع و هدفمند و یک پارچه تولید شود. همچنین هدف یک سایت و مسیر محتوایی آن برای موتور جستجو مشخص شده باشد.

یک مزرعه محتوا از این اصل پیروی نمی‌کند و مسیر محتوایی مشخصی ندارد. همچنین محتوای بی کیفیت در آنها منتشر می‌شود که منجر به ضعیف شدن قدرت دامنه و سئو می‌شود. ویکیپدیا به آن‌ها کارخانه محتوا سازی می‌گوید. موضوع مهمتر این است که محتوای منتشر شده در یک مزرعه هیچ وقت بروز رسانی نمی‌شود. در حالی که تنها بروز رسانی محتوا است که سیگنال اصالت و پایداری سایت را به موتور جستجو ارسال می‌کند.

امیدوارم از مطالب من در مورد مزرعه محتوا استفاده مفید کرده باشید. اگه نظر یا سوالی دارید همینجا برای من بنویسید. موفق باشید

سئولات متداول در مورد مزرعه محتوا

1- چگونه یک مزرعه محتوا برای کاربران خطرناک می شود؟

مطالبی که در مزرعه محتوا تولید می شود توسط متخصصان آن حوزه نوشته نمی شود. به همین دلیل ارزش و مفهومی نداند و بی اساس است. حتی در برخی از آنها مطالب توسط رباط‌ها تولید می شود. بنابر این مطالعه این مطالب باعث انتقال اطلاعات غلط به خواننده می شود که این مطالب ممکن است راهکارهای مهم در جهت توسعه کسب و کار یا سلامتی باشد.

2- آیا در وب سایت های ایرانی هم مزرعه محتوا وجود دارد؟

بسیاری از وب سایت های پرسش و پاسخ که اطلاعات نادرست از طریق افراد غیر متخصص منتشر می شود می تواند یک مزرعه محتوا باشد. چرا که معمولان مدیران آن سایتها آن اطلاعات را بررسی نمی کنند و فقط برای ایجاد ترافیک این صفحات را ایجاد کرده اند. غیر از این وب سایت های زیادی هستند که هنگام وب گردی حتما با آنها مواجه شده‌اید که وقتی وارد آنها می شوید هیچ گونه اطلاعات خوبی نسبت به جستجو به شما نمی دهند.

3- بهترین روش برای تشخیص یک مزرعه محتوا چیست؟

یکی از ویژگی های بارز صفحات مختلف یک مزرعه محتوا این است که تبلیغات بسیار زیاد و همچنین لینک های بسیار زیادی در گوشه کنار هر صفحه وجود دارد. که برخی از آنها بسیار مزاحم هستند. ویژگی بعدی آنها، محتوای با کیفیت و نازک است از این دو می توانید تشخیص دهید که یک مزرعه محتوا چیست.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا