الگوریتم پاندا PANDA برای مقابله با سایتهایی که محتوای بی ارزش با تعداد کلمات کم دارند ایجاد شد. این الگوریتم محتوای صفحات سایت را بررسی می کند و صفحات با محتوای تکراری و بی ارزش را تشخیص می دهد. سایتهایی که مطالب سایت های دیگر را کپی می کنند و در سایت خود منتشر می کنند توسط پاندا شناسایی شده و جریمه می شوند. پاندا یکی از الگوریتم های گوگل در رتبه دهی است.
الگوریتم گوگل پاندا در چه زمانی آپدیت شد؟
الگوریتم پاندا در سال 2011 برای مقابله با سئو کلاه سیاه متولد و به کار گرفته شد. گوگل همیشه در حال آپدیت الگوریتم های مختلف است که با این آپدیتها پاسخ های دقیق تری برای جستجوها پیدا کند و ارائه دهد. اما پاندا می تواند یکی از موثرترین تغییرات گوگل برای تمیز کردن نتایج بود. در طی این سالها چندین و چند بار الگوریتم پاندا بروز رسانی شده است.
پاندا و پاکسازی مزارع محتوا
الگوریتم پاندا با مزعه محتوا مقابله کرد و آنها را از نتایج جستجو حذف کرد. این وب سایتها افراد زیادی را برای تولید محتوا استخدام می کردند تا فقط از نظر قوانین کلی سئو تولید محتوا کنند. این وب سایتها تمرکزشان بر کیفیت محتوا نیست و فقط برای تبلیغات در نتایج جستجو ظاهر می شدند. پس از نظر محتوایی مطالب بسیار کم اهمیت و کم ارزشی داشتند. گوگل با الگوریتم پاندا شروع به شناسایی و پاکسازی این وب سایتها از نتایج شد. البته که این کار باعث جمع آوری کامل این وب سایتها نشد و چیزی که به اتفاق افتاد این بود. اکثر آن وب سایتها مجدد شروع به فعالیت کردند اما با محتوای بسیار تخصصی و با کیفیت که تمام هدف گوگل از الگوریتم پاندا همین بود.
چرا عملکرد گوگل پاندا حساس است؟
الگوریتم پاندا در قالب یک برنامه کامپیوتری می خواهد تشخیص دهد که عمق یک محتوا چقدر ارزشمند است. شاید این مورد را یک انسان بتواند تشخیص دهد اما چطور یک رباط می تواند این واقعیت را تشخیص دهد؟ پاندا بسیاری از معیارهایی که یک برنامه کامپیوتری برای بررسی یک محتوای با کیفیت لازم دارد را در خود دارد. بقیه موادی که برای این بررسی می خواهد از رفتار کاربر در صفحه محتوا الگوبرداری می کند. اینکه چقدر کاربر در صفحه می ماند. چقدر اسکرول میکند و اینکه کلیک دوم در صفحه صورت می گیرد یا خیر.
تغییر مسیر سئو با الگوریتم پاندا
با ایجاد و بروز رسانی الگوریتم پاندا بسیاری از سایتها از نتایج گوگل حذف شدند یا رتبه های صفحاتشان تغییر کرد. این بزرگترین تغییر در مسیر سئو سایت های جهان بود که به وسیلهی این الگوریتم ایجاد شد. الگوریتم پاندا همچنین با سایتهایی که تبلیغات های بیش از حد و مزاحم داشتند و مقابله کرد. هم اکنون شاهد این هستیم که در نتایج ابتدایی جستجو، سایتهایی با محتوای مناسب و واقعی با طراحی مناسب و انتخاب کلمات و جمله بندی مناسب حضور دارند.
گوگل پاندا چه مواردی را بررسی می کند؟
الگوریتم پاندا تشخیص می دهد که نویسنده مقالات چه هدفی دارند. آیا از در این سایت محتوای تکراری با منظور یکسان و عناوین مختلف منتشر می شود؟ واقعا نویسندهی مقالات سایت متخصص موضوعی که در رابطه با آن می نویسد است؟ ارزش محتوای تولید شده در این سایت بررسی می شود؟ محتوای سایت با ادبیات و جملات و املای صحیح تولید شده است؟ کاربران سایت به این سایت اعتماد می کنند؟ برای خرید و ارائه اطلاعات کارت بانکی به سایت شما اعتماد می کنند؟ آیا خوانندهی مقاله به اصل موضوع و هدف محتوا پی می برد و محتوا را به خوبی درک می کند؟ این صفحهی شما کاربران را راضی و خوشحال می کند؟
مطالعه کنید: الگوریتم پی دی لون
تاکید الگوریتم PANDA پاندا به محتوای سایت
الگوریتم پاندا موضوعی که بسیار بر آن متمرکز است محتوای صفحات است. به عنوان مثال : محتوایی با عنوان “فروش دورهی آموزشی” و “چگونه دوره آموزشی بفروش می رسد” هر دو یک موضوع را بررسی می کنند. در صورت برخورد با آنها یک صفحه را نمایش نمی دهد. همچنین تبلیغات و لینکهایی که در صفحه ایجاد می شود چه موضوعی را بررسی می کنند؟ مثلا در هنگام اشاره به یک صفحهی مورد نظر اگر چند بار از یک لینک در یک صفحه ایجاد شود الگوریتم پاندا به اسرار نویسنده پی می برد.