آموزش سئو رایگان
آموزش سئو را برای دوستانی آماده کردهایم که در ابتدا و شروع فعالیت وبمستری یا یادگیری سئو هستند.
مطالب آموزش سئو در این صفحه به صورت رایگان در اختیار شما دوستان قرار داده شده. ابتدا به موارد و موضوعات پایه، ساده و ابتدایی و الفبای سئو میپردازیم. سپس آموزش را به سمت پیشرفته و حرفه ای میبریم.
همچنین شما عزیزان میتوانید در دوره آموزش سئو شرکت کنید و تمامی مطالب را به صورت دستهبندی شده و تخصصی، ساده و روان (ویدیویی) در یک دوره بیاموزید.
آموزش سئو رایگان
مطالب و ویدیویی که در ابتدای این صفحه برای شما عزیزان قرار دادهام بهترین آموزش سئو رایگان در سطح وب فارسی است. این آموزش به صورت مداوم و همیشگی در اینجا در حال آپدیت و بروز رسانی است و مهمترین مطالب سئو را به صورت اصولی و منظم در این آموزش میتوانید به صورت رایگان در دسترس داشته باشید. من در اکثر آموزش ها دیدهام که افراد فقط میگویند که در دوره آموزشی خود چه مطالبی را ارائه میدهند و به ندرت به مفاهیم سئو میپردازند.
چرا آموزش سئو رایگان را آماده کردم؟
مدت زمان زیادی میخواستم سئو را به همین شکل که برای شما ایجاد کردم بیاموزم اما در هیچ کجا وب فارسی این نوع آموزش را پیدا نکردم بنابراین تصمیم گرفتم که خودم این آموزش سئو رایگان را برای شما عزیزان آماده کنم تا بتوانید مطالب و تکنیکهای سئو را به صورت کامل و اصولی در قالب متن ویدیو و تصویر بیاموزید. به خاطر داشته باشید که با استفاده از همین صفحه میتوانید سایت و کسب و کار خود را به درآمد و ترافیک برسانید سپس به سراغ دوره سئو بیاید و از آن استفاده کنید.
چرا بیشترین تمرکز ما بر آموزش سئو رایگان است؟
لازم بود در ابن قسمت از آپدیت آموزش سئو رایگان به شما بگویم که چرا بیشترین تمرکز وب سایت علی سئو بر روی آموزش رایگان سئو است.
وقتی که این امکان را برای تک تک شما ایجاد کنیم که سئو را به صورت صفر تا صد و رایگان بیاموزید و در نهایت بتوانید از آن نتیجه بگیرید و کسب و کار و اوضاع مالی و درآمدی خود را متحول کنید، در این صورت شما می توانید برای متخصص شدن و گرفتن نتایج بزرگتر بیشتر از قبل با ما همراه شوید.
همچنین تمام عزیزانی که در ابتدای شروع فعالیت خود در سئو هستند ممکن است هزینه شرکت در دوره های تخصصی را نداشته باشند و بخواهند آموزش سئو رایگان پیگیری کنند و سئو را به شکل رایگان بیاموزند.
به همین دلیل شروع به فعالیت های رایگان در مسیر آموزش سئو کردیم تا سئو را به افراد بیشتری بیاموزیم و آموزش های این وب سایت را گسترش دهیم.
روزانه مقالات متنی و ویدیویی بسیار زیادی را برای شما عزیزان تولید و منتشر می کنیم تا بتوانیم به علم شما دوستان اضافه کنیم.
یکی دیگر از دلایلی که تمرکز آموزش سئو به صورت رایگان داریم این است که افرادی که به این حوزه علاقه دارند را وارد مسیر کنیم تا بتوانند رشد کنند. چرا که با رشد و پیشرفت همین افراد کسب و کار ما گسترش پیدا می کند.
بنا بر این اگر شما تصمیم دارید که سئو را بیاموزید می توانید از همین صفحه شروع به یادگیری کنید و آموزش سئو رایگان را شروع کنید پس از آن به آموزش های تخصصی تر بپردازید. به دلیل اینکه این آموزش رایگا است فکر نکنید که کم ارزش است پس به تمام نکاتی که در این صفحه وجود دارد با دقت گوش کنید.
آموزش سئو برای مبتدیان و تازه کارها
قصد دارم موضوعاتی را در آموزش سئو برای دوستان تازه کاره خودم باز کنم که در وب سایتهای دیگر در مورد این موضوعات برای شما نوشته نمیشود. مهمترین چیزی که باید بدانید این است که سئو زمان بر است. مدتی طول میکشد تا همه چیز رو به راه شود. من اولین سایتی که راه اندازی کردم و تمام نکات سئو را در آن به کار بردم. به دلیل اینکه نتیجه ای نگرفتم آن وب سایت را رها کردم و به فعالیت دیگری پرداختم.
بعد از مدتی که به صورت اتفاقی، سایت را جستجو کردم. سایت من در کلمات کلیدی بسیار بسیار پر رقابت رتبه یک گرفته بود و من همان لحظه تمام وجودم یخ کرد. احساس فوق العاده ای بود وقتی با این موضوع رو به رو شدم. با اینکه تمام کلماتی که در آن وب سایت میخواستم به رتبه یک رسیده بودند. درخواستهای بسیار زیادی از مردم دریافت کرده بودم. همان روز تصمیم گرفتم که در حوزه سئو فعالیت کنم. سایت رو پاک کردم که اصل تمرکز مو بزارم روی مبحث سئو. من تمام موضوعات تخصصی رو در سئو سایت انجام داده بودم غیر از یک مورد
سئوووووزمااااااانبر ااااااااست
لازم بود تا اینجای مقاله مقداری شما را با فضای حاشیهای سئو آشنا کنیم. حالا به اصل مباحث آموزش سئو میپردازیم و نکات اصلی و اساسی آموزش را شروع میکنیم پس با دقت مطالعه کنید.
آموزش سئو به زبان ساده
پیگیری سئو و آموزش سئو به صورت همیشگی باید صورت بگیرد. سئو مجموعهای از عملیاتی است که بر روی یک سایت انجام میشود تا اگر کسی در موتور جستجو کلمهای را جستجو کند که در وب سایت شما سئو شده باشد، موتور جستجو در ابتدای نتایج جستجو، سایت شما را در فهرست نمایش میدهد. این یک تعریف ساده برای سئو است.
آش سئو برای
بهترین مکان برای یادگیری سئو کجاست؟
به شما قول میدهم بهترین مکان آموزش سئو برای کسانی که میخواهند سئو را از ابتدا تا تخصصی به صورت عمیق و ساده و روان بیاموزند سایت علی سئو است. ما سئو را آموزش میدهیم متمرکز شدن روی آموزش متفاوت است با متمرکز شدن روی انجام و خدمات سئو یا غیره. این موضوع را در نظر داشته باشید. تمام تمرکز ما بر این است که از چه روشی سئو را بی نقص به شما یاد بدهیم.
دانلود اموزش سئو
دانلود آموزش سئو را به صورت فایلهای ویدیویی و متنی به صورت کامل و حرفهای برای دوستان در یک بسته آموزشی آماده کردهایم. این آموزش به صورت 100 در 100 میتواند دانشآموز را به یک متخصص و یک مدرس تبدیل کند. اگر تمام نکات موجود در بسته اموزش سئو را متمرکز بیاموزید چیز دیگری برای اضافه کردن به تخصص خود در سئو هیچ جای جهان نخواهید یافت. اگر موضوعات جدیدی در بحث سئو ایجاد شود ما آن مطالب را به سرعت به دوره آموزشی سئو اضافه میکنیم و آن را آپدیت میکنیم.
سئو چیست؟
SEO یا سئو که در ایران به آن می گوییم مخفف کلمه search engine optimization است. هدف اصلی آموزش سئو صفر تا صد ، بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است. سئو یعنی انجام عملیاتی که در یک سایت برای بیشتر دیده شدن در نتایج جستجو انجام می شود. سئو یادگیری همین عملیات و راهکارها و ترفند ها است. هرگاه طبق قوانین رسمی موتورهای جستجو عملیاتی انجام شود که سایت در نتایج بیشتر دیده شود به مجموع آن عملیات سئو می گوییم.
هر چه صفحات سایت شما به خوبی بهینه شود میزان نمایش سایت شما در گوگل و دیگر موتورهای جستجو بیشتر میشود. در نتیجه ترافیک سایت شما افزایش پیدا میکند و در نهایت باعث فروش محصولات یا خدمات شما میشود.
برای اینکه یک وب سایت موفق داشته باشید و از آن به طور نامحدود پول بسازید باید هر روز به آموزش سئو حرفه ای بپردازید. سئو هر روز اهمیت بیشتری در بحث فروش و دیجیتال مارکتینگ ایجاد میکند. چراکه افراد بسیاری از استراتژیهای مختلف و قدرتمند هر روز برای بهبود سئو سایت و بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو استفاده میکنند. پس اگر آموزش سئو به تعویق افتاده شود یا نادیده گرفته شود شما سهمی از این دنیای پرسود و پر آرامش را از دست میدهید.
آموزش سئو صفر تا صد
آموزش سئو صفر تا صد 0 تا 100 به صورت اصولی و منظم میتوانید با شرکت در علی سئو بیاموزید. در اینجا اگر در هر آموزشی شرکت کنید برای همیشه آن مفاهیم آپدیت میشود و در پنل فایل های جدیدی برای شما در دسترس قرار میگیرد. همچنین تمام موضوعاتی که شما به آن بر بخورید و پاسخ آن را ندانید و در آموزش هم نباشد. میتوانید به پشتیبانی سایت اطلاع دهید تا آن موضوع را در آموزش برای همه قرار دهیم. با این روش توانستهایم تمامی سوالات و مواردی دانش آموختههای ما در هنگام آموزش به آن برخوردهاند را به در یک بروز رسانی بگنجانیم و به آموزش اضافه کنیم و این داستان همچنان ادامه دارد.
اگر نمیخواهید برای یادگیری سئو هزینه کنید و بسته کامل را خریداری کنید میتوانید از مطالبی که تا انتهای همینه صفحه برای شما عزیزان نوشته شده استفاده کنید. همچنین آموزشهای زیادی در همینه صفحه برای شما دوستان پیوست شده که میتوانید با مطالعه آنها سایت خود را به رتبه و درآمد برسانید سپس در صورت تمایل از درآمد حاصل از همین آموزشها میتوانید به راحتی در دوره های آموزش غیر رایگان و تخصصی علی سئو شرکت کنید و نتایج بزرگتری را برای خود خلق کنید.
اما واقعا این صفحه یک آموزش صفر تا صد سئو است؟
برای دوستانی که یک وب سایت برای کسب و کار و فعالیت خود راه اندازی کرده اند این می تواند یک آموزش سئو صفر تا صد باشد.
می توانید با راه و روش هایی که درا این آموزش برای شما توضیح می دهیم وب سایت خود را به درآمد و ترافیک برسانید.
اما افرادی که می خواهند در این حوزه فعالیت کنند و مسیر کسب درآمد خود را بر پایه خدمات یا آموزش های مختلف سئو انتخاب کرده اند، برای آنها این یک آموزش صفر تا صد سئو نیست.
آنها باید به صورت گسترده تر سئو را بیاموزد و در دوره ها شرکت کند و محصولات سایت را خریداری کند و به صورت همیشگی با ما همراه شود تا مطالب و آموزش های سایت را بیاموزد.
روشها و سبکهای اموزش سئو
اموزش سئو در بعضی از منابع به سه بخش تقسیم میشود که در اینجا برای شما عزیزان توضیح میدهیم. هر کدام از این بخشها میتوانند به خودی خود برای یک وب سایت مفید باشند اما در نتیجه نهایی همهی آنها در دراز مدت یکی نیست.
- سئو کلاه سفید
- سئو کلاه خاکستری
- سئو کلاه سیاه
از این سه روش میتوان یک وب سایت را به رتبه و ورودی رساند اما تمام این روشها روشهای اصولی و آیندهدار نیستند. اگر سئو سایت را به شرکتها و یا افراد میدهید تا برای شما انجام دهند گذارش کامل از آنها از عملیات در سایت بگیرید تا از تکنیکهای نامناسب در بازه زمانی کوتاه رتبههای سایت شما را افزایش ندهند که پس از مدتی رتبهها از بین بروند. در این بخش از لازم بود به این نکات اشارهای کرده باشم.
سئو کلاه سفید
سئو کلاه سفید به این معناست که عملیات بهینه سازی در یک وب سایت با اصول و قوانین موتورهای جستجو انجام بگیرد. از کلمات کلیدی، متا تگ ها و روشهای صحیح و مناسب برای در سئو استفاده شود. در سئو کلاه سفید مواردی از قبیل دور زدن موتور جستجو برای کسب رتبه وجود ندارد. همچنین باید بدانید که سئو کلاه سفید ارگانیک ترین راه برای بهینه سازی سایت است و سایت به صورت همیشگی میتواند در رتبه هایی که دارد باقی بماند و رشد سعودی داشته باشد. در سئو کلاه سفید ممکن است روند رشد کمی کند باشد اما برای همیشه این رشد هرچند با سرعت کمتر از روشهای دیگر ادامه دارد. مواردی که در سئو کلاه سفید انجام میشود موارد بسیار ساده منطقی و سالم است که در همین آموزش سئو صفر تا صد به آنها میپردازیم مانند:
- تولید محتوای با کیفیت و هدفمند
- استفاده صحیح از کلمات کلیدی
- ایجاد تجربه کاربری مناسب
- سرعت بارگذاری مناسب در موبایل و دسکتاپ
- ساده بودن پیمایش و استفاده از سایت
گوگل بزرگترین منبع ورودی و ترافیک به وب سایت شماست. که میتوانید اگر تمام موارد را به خوبی در سایتتان انجام دهید از گوگل افراد بیشماری وارد در شبانه روز وارد سایت شما شوند. اصول و قوانین این موتور جستجو بسیار منطقی است که عمل کردن صحیح به قوانین سئو کلاه سفید نامیده میشود.
سئو کلاه خاکستری
سئو کلاه خاکستری حد فاصل عمل کردن بین روش سیاه و سفید است. در سئو کلاه خاکستری روشهای کلاه سفید به خوبی انجام میشود و در کنار آن مقداری از روشهای نامناسب و غیر ارگانیک نیز صورت میگیرد. در ایران افراد معمولا به دنبال روشهای سئو کلاه خاکستری هستند تا بتوانند از روشهایی غیر از اصول اصلی توجه موتور جستجو را به سایت خود جلب کنند. به صورت طبیعی در آموزش سئو حرفه ای از روشهای بک لینک سازی توسط خود مدیران سایت انجام میشود که هیچ کس به درستی و غلطی فعل کار توجه نمیکند. در صورتی که اگر یک وب سایت مطالب یا خدمات بسیار محکم و قدرتمندی داشته باشد افراد به صورت معمولی هنگام رسیدن به مرحله لینک سازی خارجی به وب سایت قدرتمند لینک میدهند. در این صورت نیازی به خرید بک لینک یا روشهای ساخت آن و یا تکنیکهای بهینه سازی بیش از حد استفاده کرد.
سئو کلاه سیاه
سئو کلاه سیاه همانطور که از اسمش پیداست یعنی راه نادرست. در این روش افراد از ترفندهایی استفاده میکنند تا بتوانند موتور جستجو را دور بزنند و در وب سایتها رتبه کسب کنند. در این آموزش سئو به این روشها پرداخته نمیشود چرا که سئو کلاه سیاه برای مدتی در اوج دوام میآورد و به دلیل آماده نبودن زیر ساختهای مناسب پس از مدتی سقوط میکند.
استفاده از رباتها و ایجاد بازدیدهای فیک رایجترین روش برای ایجاد بازدید برای یک صفحه است که در گوگل سرچ کنسول و ابزارهای کنترل و مدیریت ترافیک هم صحت این روش مشخص نمیشود و فقط با تجربه میتوانید بازدید فیک را تشخیص دهید. رایجترین روشهای سئو کلاه سیاه چیست؟
- ایجاد بک لینک غیر واقعی
- استفاده از ربات برای ایجاد بازدید فیک و فریب گوگل
- ایجاد محتوای مخفی
- ایجاد لینک مخفی
استفاده از روشهای سئو کلاه سیاه در زبان فارسی به شکلی است که زمانی که از منابع اطلاعرسانی گوگل یا منابع آموزشی سئو جهان موضوعاتی مطرح میشود که گوگل آنها را مورد بررسی قرار داده است و در رتبه دهی مورد استفاده قرار داده است. افراد از همان مورد در زبان فارسی سوء استفاده میکنند. چراکه تمامی تصمیمات و قوانینی که در گوگل اجرایی میشود پس از مدت زمان طولانی در زبان فارسی در رتبه دهیها مورد استفاده قرار میگیرد.
سئو چه کمکی به سایت میکند؟
سایتی که سئو نشده باشد یا در واقع بهینه سازی نشده باشد هر چقدر هم حرفهای طراحی شده باشد. مثل یک ماشین آخرین مدل در وسط بیابان است که بنزین ندارد. آموزش سئو و در نهایت اجرای سئو به مخاطبین ما کمک میکند که از طریق موتورهای جستجو بتوانند خدمات، محصولات و وب سایت ما را پیدا کنند. پس از آموزش و یادگیری سئو نگاه افراد به سایت و فعالیت شان در سایت تغییر میکند. چرا اکثر مدیرانی که سئو را به خوبی درک نکردهاند مقداری زیادی فعالیت بی هدف در سایت خود اجرا میکنند که در مسیر هدفشان نیست.
چگونه با یادگیری سئو بیشتر بفروشیم؟
وقتی یاد بگیرید که چگونه مطالب سایت خود را به رتبه های اول برسانید سپس میتوانید محصولات و خدمات مرتبط با خدمات خود را در صفحات تبلیغ کنید و بفروشید. حالا هر چقدر که بتوانید صفحات بیشتری را به صفحه اول نتایج جستجو بیاورید و به رتبههای اول برسانید با ترافیک بیشتر فروش سایت شما افزایش پیدا میکند. البته این موضوع زمانی رخ میدهد که شما خدمت صادقانهای در پیش گرفته باشید. این موضوع را با اعتماد سازی های مختلف به کاربرانتان اعلام کرده باشید.
شناخت موتورهای جستجو
یکی از مهمترین موارد در آموزش سئو شناخت و عملکرد موتورهای جستجو است. موتور جستجو یک برنامهی کاملا نرم افزاری است. کمک میکند افراد اطلاعات مورد نظر خود را با استفاده از کلمات کلیدی و عبارتهای کلیدی پیدا کنند. موتورهای جستجو در هر ثانیه در حال بررسی مداوم مطالب و صفحات جدید ایجاد شده در وب سایتها هستند. آنها را بر اساس کلمات کلیدی، عنوانها، رتبه سئو سایت و غیره مطالب را دستهبندی کرده و به مخاطبین نشان میدهند. هنگام جستجو یک کلمه موتورهای جستجو در میلیونها صفحه به دنبال نتیجه مناسب و مرتبط برای آن کلمه میگردند.
عملکرد موتور جستجو چگونه است؟
اگر مفاهیم آموزش سئو را به خوبی درک کنید متوجه خواهید شد که موتورهای جستجو چگونه عمل میکنند. موتورهای جستجو برای هر جستجویی که صورت میگیرد یک فهرست از تمام صفحات سایتهای موجود در جهان که با کلمه جستجو مطابقت دارند را تهیه میکنند. آنها را از لحاظ بهینهسازی و رعایت اصول سئو بررسی و دستهبندی میکنند. سپس الگوریتمها و رباتهای موتورهای جستجو با خزیدن در این صفحات و با در نظر گرفتن هزاران عامل و اصول سئو به صفحات موجود در این فهرست امتیاز میدهند.
وقتی جستجویی انجام میدهید از تمام فضای وب این جستجو صورت نمیگیرد. فقط شما در فهرستی که گوگل از تمام وب سایتهای جهان تهیه کرده و فهرست کرده جستجو کردهاید. بسته به سئو و بهینه سازی که در هر سایت انجام شده است آنها را رتبهبندی میکند. جایگاه مختلف در نتایج برای آنها در نظر میگیرند و به مخاطبین نشان میدهند. در این آموزش سئو رایگان میآموزیم که موتور های جستجو چطور سایتها را رتبه بندی میکنند. با سرعت تمام بهترین و مرتبطترین صفحه و محتوا را به مخاطبین نشان میدهد. محبوب ترین موتور های جستجو بینک ، گوگل و یاهو هستند که بهترین عملکرد را گوگل دارد.
آموزش سئو آسمان خراش چیست؟
در آموزش سئو، تکنیک آسمان خراش بسیار محبوب است و برای گرفت رتبه در کلمات کلیدی بسیار پر رقابت و اصلی راهی جز آن نیست. در این تکنیک همان تکنیک رسیدن به کلمه اصلی را استفاده میکنیم. یعنی سلسله مراتب تولید محتوا و رسیدن به کلمه اصلی آسمان خراش همین است. اما بهترین و بهینه ترین حالت آن این است که شما از یک دسته بندی برای برای بهینه کردن کلمه کلیدی اصلی استفاده کنید تا کم کم جان بگیرد. یعنی هنگامی که تصمیم گرفتید که در کلمه “خرید پسته” رتبه بگیرید. یک دسته بندی به نام “خرید پسته” ایجاد کنید. سپس هر بار که محتوایی برای آن دسته بندی تولید میکنید آن دسته بندی را هم بروز رسانی کنید و مطالبی که در محتوای جدید نوشتید را چکیدهی آن را در صفحه دسته بندی بنویسید.
این روش باعث میشود که شما صفحهای را بهینه کنید که تمام تمام کلمات کلیدی مربوط به آن در همان صفحه وجود دارد. با این تکنیک آسمان خراش میتواند تا وقتی که به هدف رسیدید به حرکت ادامه دهید و بدون شک هر کس بیشتر توضیح دهد سریع تر به مقصد میرسد.
تولید محتوا
مهمترین و کاربردی ترین مبحث در سئو آموزش تولید محتوا و سئو محتوا است. پس از شما خواهشمندیم به قسمت از آموزش دقیق متمرکز شوید. تولید محتوا یک ابزار قدرتمند و بی سر و صدا است که میتواند هر سایتی را به بینهایت درآمد برساند و هر فردی را به بینهایت شهرت و غیره…
محتوا چیست؟
شما هر فرد و کمپانی یا فروشگاه زا از طریق یک محتوا میشناسید که برای شما ارزشمند است. یعنی اگر کسی یک محتوای طنز را تولید میکند جامعه مخاطب او افرادی هستند که به دنبال محتوای طنز میگردند. بنابراین باید بر اساس جامعه مخاطب خود تولید محتوا کنید. قطعا کسی که در حوزه فروش زعفران فعالیت میکند با تولید محتوا دربارهی کفش نمیتواند مخاطبی را به سمت کسبوکار و فعالیت خود بکشاند.
چگونه باید تولید محتوا کنیم؟
امروز تولید محتوا به صورت تخصصی و متمرکز نسبت گذشته انجام میشود. چرا که جامعه افرادی که به فضای وب دسترسی دارند هر روز بیشتر میشوند. ما امروز شاهد این هستیم که افراد سالخورده هم از دیگران کمک میگیرند تا به آنها روش استفاده از اینترنت و شبکههای اجتماعی را بیاموزند. بنابراین تولید محتوا باید سطح بالاتری از کیفیت انجام شود. حالا میخواهیم در این آموزش سئو به شما بگوییم که چگونه باید تولید محتوا کنید. محتوا میتوانید به صورت متن، ویدیو، پادکست یا تصویر باشد. اما موضوع اصلی این است که تمامی این روشها با متن و کلمات کلیدی به مخاطبانشان میرسند. پس مهمترین موضوع در تولید محتوا نوع نوشتاری محتوا است.
مقاله نویسی سئو
آموزش سئو مقاله نویسی به ما میگوید که باید با نوشتن مقاله به هر شکلی کاربر را به ادامه خواندن وادار کنیم. این موضوع در سئو سایت سیار موثر است. چراکه این موضوع زمان ایستگاه کاربر را در صفحه بالا میبرد و باعث میشود که کاربر مدت زمان بیشتری را صفحه سپری کند. این یکی از معیارهای رتبه دهی گوگل است که به آن time on site گفته میشود. اما چطور مقاله را برای این اصل بهینه کنیم؟ معمولا کاربران از ابتدای هر مقاله که شروع به خواندن میکنند تا انتهای خط اول تصمیم میگیرند که به سراغ سر تیترها بروند یا کل متن را بخوانند.
البته این تصمیم در سطح ناخودآگاه صورت میگیرد. اگر احساسی مخاطب میخواهد با خواندن آن مقاله تجربه کند را در خطوط ابتدایی متن در او ایجاد کنید. او تصمیم میگیرد تا انتها برای نوشته شما زمان بگذارد. این موضوع باعث میشود بیشتر اسکرول صورت بگیرد و بیشتر در سایت شما بماند و ممکن است کلیکهای بیشتری در سایت شما انجام دهد. مجموع تمام این رفتارهای کاربر در سایت شما رتبه سایت شما را هر روز افزایش میدهد.
سئو محتوا
سئو محتوا یک پایه دیگر از صندلی از آموزش سئو است. بهینه سازی و سئو صفحه یا محتوا میتواند تا حد بسیار زیادی در رتبه آن صفحه تاثیر بگذارد. سئو محتوا از چه بخشهایی تشکیل میشود.
- انتخاب کلمه کلیدی مناسب
- انتخاب و تعین عنوان مناسب
- جایگذاری تصویر یا ویدیو مرتبط
- رعایت اصول مقاله نویسی
- تعداد کلمات محتوا
- لینک سازی داخلی و خارجی
- بهینه سازی کلمات کلیدی مرتبط در زیر عنوانها
- بهینه سازی توضیحات متا صفحه
- تکرار به اندازه و پخش کلمه کلیدی در محتوا
- محل مناسب جایگذاری کلمات کلیدی در پاراگراف
- و غیره..
این موارد مهمترین عوامل سئو محتوا است که باید به بهترین حالت رعایت شود تا بتوانید محتوای سئو شده تولید کنید.
بهینه سازی عکس های سایت
سئو تصاویر سایت یکی از مهمترین موارد آموزش سئو است که میتواند سئو سایت شما را تحت تاثیر قرار دهد. موارد زیر را هنگام سئو تصاویر سایت خود در نظر بگیرید تا بهترین نتیجه را ایجاد کنید.
- از تصاویر کم حجم استفاده کنید.
- از تصاویر با کیفیت و فرمت مناسب استفاده کنید.
- از عکسهای مرتبط را موضوع صفحه استفاده کنید.
- تصاویر سایت را کپی نکنید.
- اندازه تصویر را در سایت مشخص کنید.
- تگ آلت تصویر را برای هر کدام درج کنید.
- تصاویر سایت را به فرمت webp تبدیل کنید.
- نام یا لوگوی سایت خود را در کنار تصویر درج کنید.
- از هر تصویر یک بار بیشتر استفاده نکنید.
بهینهترین حالت سئو تصاویر این است که تصاویر سایت را خودتان تولید کنید. اما اگر به هر دلیلی نمیتوانید سایتهایی هستند که میتوانید عکس را با اندازهای مختلف برای هر موضوعی انتخاب کنید و دانلود کنید برای پیدا کردن این سایت ها کافی است کلمه free pic را در گوگل جستجو کنید. همچنین در ویرایش تصاویر، عکسهایی که تعداد رنگ کمتری دارند را با فرمت png از نرمافزار خروجی بگیرید. عکسهایی هم که تعداد رنگ بیشتری دارد میتوانید با فرمت jpg خروجی بگیرید. این کمترین حجم تصاویر را هنگام ویرایش با نرمافزارها به شما میدهد.
آموزش تیترهای html در سئو
- H1
- H2
- H3
- H4
- H5
- H6
اگر بدانید که اهمیت تگها در سئو چیست در سئو محتوا و سئو برگههای سایت بهتر می توانید عمل کنید.در ادامه آموزش سئو به اصلی ترین تگ های اچ تی ام ال در سئو می پردازیم.
1 – تگ h1
تگ h1 اصلی ترین تگ یک صفحه اچ تی ام ال است که به آن تایتل میگوییم. این تگ در هر صفحه یک بار استفاده میشود و مفهوم صفحه را به صورت بهینه در خود دارد.
2 – تگ h2
مهمترین و پر استفاده ترین تگ زیر عنوان h2 است . این تگ بعد از عنوان اصلی مهمترین تگ هر وب سایت است. در این تگ میتوان کلمات و عنوانهای مترادف صفحه را بنویسید و رتبه خوبی کسب کنید. برای بهینه سازی تگ h2 از 10 پیشنهاد گوگل بعد از جستجو کلمه کلیدی در انتهای صفحه کمک بگیرید. مهمترین کلمه کلیدی هم خانواده را در تگ H2 اول بنویسید.
تگ h6 h4 h5 h3
این تگها در مقالهها و نوشتهها و صفحات معمولی استفاده نمی شود و فقط در مقالههای شاخص که ابر مقاله یک سایت به حساب میآید از این تگ استفاده می شود. مثلا عنوان همین پاراگراف h3 است.
تگ a
وقتی که لینکی در سایت ایجاد شده از یک صفحه به یک صفحه دیگر در واقع آدرس آن صفحه به همراه انکر تکست مورد نظر ما در تگ a قرار گرفته است. این تگ مهمترین تک در سایت است که میتوان صفحات مختلف را از طریق آن به هم متصل کرد و لینک سازی داخلی و خارجی را در سایت ایجاد کرد. اما در این قسمت از آموزش سئو میخواهم از روش بکارگیری این تگ برای شما عزیزان بیشتر بگویم. هنگامی که تگ a را استفاده میکنید قطعا در حال اشاره کردن به یک صفحه خاص داخلی یا خرجی هستید.
در این زمان مقداری از اعتبار صفحه شما به صفحه منتقل میشود. اگر لینک مقصد در سایت خودتان باشد مسئلهای نیست. اما اگر صفحه مقصد خارجی باشد یعنی شما به یک صفحه غیر از صفحات وب سایت خود اشاره میکنید. میتوانید از ویژگی nofollow هنگام ایجاد لینک استفاده کنید تا اعتبار سایت شما به صفحه مقصد نرسد. ویژگی بعدی که در این تگ میتوانید استفاده کنید این است که شما میتوانید تعیین کنید که پس از کلیک یک زبانه جدید در مرورگر باز شود یا همان صفحه به صفحهی آدرس لینک تبدیل شود.
تگ alt تصاویر
در قسمتهای مختلف آموزش سئو به تگ آلت تصاویر اشاره کردهایم و اهمیت آنرا میدانید. اما چرا تگ آلت این قدر مهم است؟ گوگل قادر به تشخیص تصاویر نیست و فقط از روی تگ آلت متوجه ارتباط یک تصویر با مطلب است. پس برای گرفتن نتیجه بهتر تگ آلت تصاویر را با کلمات کلیدی یا هم خانواده آن بهینه کنید تا گوگل منظور تصویر شما را بفهمد و به صفحه و تصاویر شما رتبه دهد. این ویژگی را هنگام ایجاد و درج تصویر به تگ (img) میتوانید اضافه کنید.
متا تگ
متاتگها برای نشانهگذاری هستند که موارد مختلف را از صفحه به موتورهای جستجو و خزندهها اعلام میکنند. در این آموزش سئو اولین باری است که به آنها اشاره میکنیم. در وردپرس و سیستمهای مدیریت محتوا این تگها را به صورت حرفهای و دقیق افزونههای سئو ایجاد میکنند. اگر کلید ctrl و u را همزمان فشار دهید. در هر صفحهای که باشید سرس همان صفحه و کدهای اجرا شده در همان صفحه برای شما نمایش داده میشود. در ابتدای صفحه تگهای متا را میبینید که در آنها کلمات کلیدی – عنوان صفحه – دیسکرسپشن و اطلاعات دیگری برای رباتهای موتور جستجو ثبت شده است. که همهی آنها به صورت یکپارچه و پشت سر هم ایجاد شدهاند.
آموزش سئو تکنیکال
یکی از مهمترین عوامل رتبه دهی گوگل به وب سایتها قوی بودن سئو فنی و ساختار تکنیکی سایت است که در آموزش سئو به آن سئو تکنیکال گفته میشود. اما سئو تکنیکال چیست؟ فهرست زیر موارد اصلی سئو تکنیکال است که باید در هر وب سایتی رعایت شود.
- ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول
- تجربه کاربری خوب
- امنیت سایت
- سرعت لود سایت
- بهینه بودن فایل robots.txt
- داشتن url های کوتاه و تمیز
- داشتن نقشه سایت
- نداشتن محتوای تکراری
- و غیره …
موارد فوق مهمترین موارد سئو تکنیکال است. اما تمام این موارد در رتبهها تاثیر میگذارد. گاهی افراد گمان میکنند که با تولید محتوا و لینک سازی و ساخت بکلینک میتوانند در رقابتها پیروز شوند. اما به صورت نیست. سئو تکنیکال موضوع خاموشی است که هر وبمستری خودش از آن مطلع است. هر چقدر از نظر فنی سایت شما بهینهتر باشد در نتایج راحتتر ظاهر میشود.
1- گوگل سرچ کنسول – search console
برای این کار کافی است با مرورگر خود در اکانت جیمیل خود لاگین کنید از صفحه گوگل سرچ کنسول start را بزنید. سپس از دو طریق میتوانید سایت خود را به گوگل سرچ کنسول معرفی کنید. روش اول از طریق URL prefix میتوانید به یک آدرس، سایت خود را ثبت کنبد. روش دوم domain میتوانید با وارد کرد دامنه اصلی سایت خود را ثبت کنید. بعد از باید ثابت کنید که دسترسی به فایلهای اصلی سایت دارید و مالکیت سایت را دارید. برای اینکار از چند روش میتوانید ثابت کنید اما رایجترین روشهای آن بارگذاری فایل html است که گوگل به شما میدهد و باید آن را در ریشه اصلی سایت بارگذاری کنید و verify را بزنید. روش دوم تنظیم DNS است که آدرس و مواردی که باید انجام دهید را هنگام ثبت گوگل به شما اعلام میکند.
2- تجربه کاربری ux
مهمترین موضوعی که با وجود داشتن اهمیت بسیار بالا نادیده گرفته میشود تجربه کاربری یا همان ux است. به عنوان یک کاربر از یک پنجره ناشناس وارد سایت خودتان بشوید ببینید واقعات همه چیز خوب پیش میرود؟ خودتان را جای کاربران بگذارید و سایت را از آن نگاه بررسی کنید. از افراد بیگانه اما حرفهای به صورت ناشناس در مورد سایت و نظر خواهی کنید این کار را با چندین نفر متفاوت انجام دهید و مواردی که همهی آنها با هم هم نظر بودند را مورد بررسی و تغییر و تعمیر قرار دهید. همچنین موضوعاتی که در تیترهای عدد دار بعد وجود دارد را مطالعه کنید و آنها را در سایت بررسی کنید.
3- امنیت سایت
امنیت سایت فقط معنی را ندارد که ممکن است سایت حک شود و از دسترس خارج شود. اتفاقا این کمترین خطری است که یک وب سایت میتواند تجربه کند. چراکه آخرین بکآپ همیشه در شرکت هاستینگ شما موجود است و همچنین دامنه سایت به نام شما ثبت شده است. تمام اینها در کسری از دقیقه بازگردانی خواهد شد. موضوع اصلی که در آموزش سئو میخواهیم به آن بپردازیم امنیت اطلاعات سایت است. پرتوکول ssl در وب سایت خود فعال کنید. تا url های سایت شما از http به https تغییر حالت دهند. این کار را میتوانید با فعال سازی ssl در هاست یا در cdn به صورت رایگان و غیر رایگان انجام دهید. این کمترین کاری است که میتوانید برای استراتژی امنیت یک وب سایت انجام دهید.
استفاده از پسورد های آسان را برای کاربران محدود کنید. از ریکپچا در فرمهای ثبت نام و دیگر فرمهای سایت استفاده کنید.
4- سرعت سایت
یکی از مهمترین و تخصصی ترین موضوع در آموزش سئو تکنیکال افزایش سرعت سایت است. در صفحه آموزش سئو مقدماتی توضیح داده ایم و در اینجا موضوعاتی را برای شما عزیزان گفتهایم. اما به صورت تخصصی این موضوع را برای دانشجویان دورههای آنلاین باز کردهایم و تمامی روشهای افزایش سرعت سایت را آموزش دادهایم.با انجام دادن روشهایی که در ادامه به شما میگویم میتوانید میتوانید سرعت سایت خودتان را بالا ببرید.
1- هاست
سرعت سایت در آموزش سئو در اولین مرحله بستگی به هاست و میزبانی سایت شما بستگی دارد. اگر تمام مواد سرعت لود سایت خود را افزایش دهید. ممکن نیست با هاست نامناسب نتیجه خوبی در ارزیابی سرعت صفحات خود بدست بیاورید. علاوه بر سرعت هاستینگ مورد نظر شما باید بالاترین نسخه PHP را در ابتدا در اختیار شما بگذارد. امکانات دیگر که در صورت لزوم می توانید آنها را قبل از خرید هاست از شرکت هاستینگ خود استعلام بگیرید.
2- افزونه ها و تم ها
مورد دیگر که در این آموزش سئو به آن اشاره می کنیم این است. تم ها، قالب ها و پلاگین های سایت هر چه بیشتر باشد سرعت لود سایت بیشتر کاهش می یابد. همچنین هر چه حجم کمتری داشته باشند برای بهبود سرعت لود سایت مناسب تر هستند. از تم ها و پلاگین های با کیفیت و با اصالت استفاده کنید که از کدنویسی و ساختار اساسی برخوردار باشند.
3- پیش نویس ها و صفحات اضافه
پیش نویس هایی که در محصولات یا برگه ها یا نوشته ها ایجاد کرده اید باعث کندی سایت می شوند. باعث می شود فضای دیتابیس شما اشغال شود و درخواستهای زیادی که بی اهمیت است سمت سرور ارسال شود. در نهایت زمان پاسخگویی به درخواست اولیه بیشتر می شود. بهتر است تمام آنها را حذف کنید و سایت خود را سبک نگه دارید. در آموزش سئو ما بسیار به سبک نگه داشتن و مطالب و سرعت سایت اهمیت می دهیم چرا که اصلی اساسی به حساب می آید.
4- آپدیت وب سایت و پلاگین های سایت
آپدیت سایت یکی دیگر از موضوعاتی است که در این آموزش سئو برای افزایش سرعت سایت به آن می پردازیم آپدیت سایت است. همه چیز در حال آپدیت، تغییر و بهتر شدن است. پلاگین ها، تم ها و سایت شما از این موضوع مستثنا نیستند. در آپدیت پلاگین ها و تم ها کدهای بهینه تر سبکتر و تمیز تری استفاده می شود و نقص های گذشته آنها برطرف می شود. پس شما هم با هر بار آپدیت کردن در وب سایتتان در حال بهبود روند ساختاری وب سایتتان کمک می کنید. سئو به این صورت بهبود می یابد.
5- ریدایرکت ها
ریدایکت ها درخواست های اولیه را سمت سرور را دو برابر می کنند. این موضوع باعث کاهش سرعت سایت می شود و در نتیجه اثر منفی بر روی سئو می گذارد. مورد دیگری که می تواند ریدایرکت ها برای سئو سایت ایجاد کند این است. کاربران هنگامی صفحه سایت شما را باز می کنند با منتقل شدن ناگهانی به صفحه ریدایرکت شده احساس نا امنی در آنها به وجود می آید. ممکن است صفحه و سایت شما را ترک کنند. در این آموزش سئو آموختید که ریدایرکت ها در سرعت سایت شما را کاهش می دهد پس ریدایرکت ها را کم یا قطع کنید.
6- بارگذاری تنبل تصاویر
افرادی که آموزش سئو را به خوبی درک کرده اند و از تاثیر سرعت سایت بر سئو مطلع هستند مواردی را رعایت می کنند. یکی از اصلی ترین موارد تمرکز بر بهینه کردن تصاویر سایت است که بارگذاری تنبل تصاویر سایت یک راه کار مفید در بهینه سازی تصاویر است. هنگامی که از این قابلیت استفاده می کنید تمام تصاویر سایت شما در همان ابتدا لود نمی شود.
ابتدا فقط تصاویری که در صفحه به نمایش در می آید لود می شود و هنگام اسکرول کاربر، تصاویر بیشتر لود می شود. این هم موضوعی است که می تواند سرعت سایت شما را افزایش دهد و در نتیجه موجب بهبود سئو شود. البته در نسخه جدید مرورگر ها این قابلیت به صورت خودکار وجود دارد. اما بهتر است برای کاربرانی که از آخرین نسخه های مرورگر استفاده نمی کنند با فعال سازی این مورد خدمات را با سرعت بیشتر ارائه دهید.
7- تصاویر گراواتار
با مباحث قبلی آموزش سئو یاد گرفتید که سایت خود را سبک نگه دارید. همان طور که می دانید لود تصاویر و استفاده زیاد از تصاویر در سایت باعث می شود. حجم کلی سایت شما افزایش پیدا کند و این امر باعث کندی سرعت سایت شما در بلند مدت می شود. با غیر فعال سازی آپلود تصویر گراواتار برای کاربران می توانید حجم بسیاری را در سایت خود ذخیره کنید. تا هنگام ورودی و ترافیک بالا در سایت باعث ایجاد مشکل در سئو نشود.
8- کاهش حجم تصاویر سایت
راهکار های بسیار زیادی برای کاهش حجم تصاویر سایت وجود دارد که در آموزش سئو به آن پرداخته شد. سایت های بسیار زیادی هستند که خدمات بهینه سازی حجم تصاویر را به صورت رایگان ارائه می دهند. همچنین نرم افزار های بسیار زیادی برای این کار وجود دارد که می توانید استفاده کنید. هنگامی که تعداد محتواهای سایت شما افزایش پیدا کند این موضوع در صرفه جویی حجم سایت شما کمک می کند. سرعت لود سایت را افزایش می دهد که در نهایت باعث بهبود سئو شما می شود.
5- فایل robots.txt
کاربرد فایل robots.txt این است که با استفاده از آن میتوانید ورود خزندههای موتورهای جستجو را در بعضی از صفحات سایت مسدود کنید تا در منابع سرور و بودجه خزش صرفه جویی شود. همچنین با استفاده از این فایل میتوانید از خزش فایلهایی مانند تصاویر و اسکریپتها یا pdf و غیره که خزندهها قادر به خواندن آنها هستند و نیازی به این کار نیست جلوگیری کنید. البته با استفاده از این فایل نمیتوانید جلوی نمایه سازی فایلها را بگیرید چراکه رباتهای موتور جستجو از لینکهای مختلف میتوانند وارد آن صفحات شوتد و آنها را ایندکس کنند. دلیل اصلی بهینه سازی فایل robots.txt این است که توجه و خزش موتور جستجو را از صفحات و مطالب بی ارزش مانند صفحه تماس باما یا ورود و عضویت بردارید و به صفحات مهمتر هدایت کنید.
6- URL ها
URL های سایت را تمیز، مرتب، کوتاه نگه دارید اگر بر خلاف این باشد مجبور میشوید بعدا از ابزارهای کوتاه کننده url استفاده کنید و برای شناختن هر کدام از صفحات وارد صفحات شوید تا بدانید این url به کدام صفحه مربوط میشود. همچنین از ابتدا یک روند برای آنها در نظر بگیرید اگر فارسی مینویسید برای همیشه آن را حفظ کنید و اگر انگلیسی است همچنین همیشه از همان پیروی کنید.
7- سایت مپ یا نقشه سایت xml sitemap
نقشه سایت را در ابتدا باید ایجاد کنید گوگل از روی sitemap سایت شما را کرال میکند و به قسمتها و صفحات مختلف سایت وارد میشود. نقشه سایت در ریشه اصلی سایت یعنی root وجود دارد. در هر نقشه تا 50000 صفحه با بیشتر نباید تعریف شود و حجم فایل xml هر نقشه نباید بیشتر از 50 مگابایت باشد. اگر از این تعداد و حجم فراتر رفته اید باید یک نقشه سایت دیگر را برای گوگل تدارک ببینید و آن را از گوگل سرچ کنسول به گوگل معرفی کنید و همچنین در فایل robots.txt آدرس نقشه سایت خود را وارد کنید تا رباتها بتوانند قبل از ورود به سایت مسیرهای صفحات شما را یاد بگیرد و تمام آنها را به درستی بررسی و خزش کنند.
8- محتوای تکراری
محتوای تکراری سایت خود را پیدا کنید و آنها را پاک کنید و آدرس آن را به صفحات مرتبط ریدایرکت 301 کنید. محتوای تکراری کنیبالیزیشن (Cannibalization) در سایت شما ایجاد میکند که به معنای همنوع خواری است. یعنی دو صفحه از صفحات سایت شما با هم رقابت میکنند این باعث میشود رتبه کلی سایت شما به مرور کاهش پیدا کند. حتی ممکن است پس از انتشار محتوای تکراری رتبه محتوای قبلی سایت کاهش یابد و بین دو صفحه پخش شود.
سئو آپارات
آموزش سئو در آپارات همانند هر وب سایت دیگری است. میتوانید ویدیوهای خود را منتشر کنید و کلمه کلیدی مناسب با ویدیو را انتخاب کنید و در عنوان ویدیو قرار دهید(بهتر است در ابتدای عنوان باشد). سپس متن توضیحات ویدیو را مانند یک مقاله حرفهای که در همین آموزش سئو روش آن را به شما گفتهایم سئو کنید. در آپارات به دلیل اینکه محتوای بسیار زیادی منتشر میشود استفاده از برچسبها متفاوت است.
میتوانید برچسب برای ویدیوهای خود انتخاب یا ایجاد کنید. همچنین میتوانید کانال و ویدیوهای خود را در دسته بندیهای مرتبط قرار دهید تا هنگام مشاهده ویدیوها، ویدیو شما به کاربر پیشنهاد شود. استفاده از عکسهای باکیفیت و مرتبط برای کاور ویدیو را فراموش نکنید. این میتواند بسیار موثر باشد و نرخ کلیک را بالا ببرد. برای بالا بردن میزان بازدید ویدیوها میتوانید ویدیوهای خود را در شبکههای مجازی و وب سایتهای دیگر منتشر کنید. البته قبل از این کار بهتر است نام کانال آپارات خود را در کنار ویدیو خود درج کنید.
سئو یوتیوب
یوتیوب مانند وب سایت سئو میشود و آموزش سئو مختص یوتیوب وجود ندارد. موضوعاتی که در سئو یوتیوب تاثیرگذار است زمان اعلام دکمه سابسکرایب است که میتوانید در زمانی از ویدیو از آن استفاده کنید که احساسات مخاطب درگیر ویدیو شما است. همچنین با اعلام اینکه “کانال یوتیوب ما را دنبال کنید و آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید” میتوانید افراد را برای انتشار مطالب خود تحریک کنید.
البته تعداد این افراد امروز کم شده است اما بی تاثیر نیست. موضوع بعد در سئو یوتیوب محتوا و ویدیو مرتبط است. افرادی که به صورت دورهای و گروهی ویدیوها را در یوتیوب منتشر میکنند بازدید بسیار زیادی میگیرند. مثلا اگر شما یک ویدیو در مورد آموزش پخت استیک را منتشر میکنید در آن کانال اگر غذاهای دیگری را هم آموزش دهید امکان بازدید بسیار بالاتری دارید تا انتشار ویدیو غیر مرتبط.
سئو اینستاگرام
آموزش سئو در اینستاگرام کمی متفاوت است. سئو در اینستاگرام نسبت به سایت مانند صفحات سایت برای موبایل در برابر صفحات سایت برای کامپیوتر است. سئو در اینستاگرام به زمانبندی بسیار حساس است. زمانبندی در انتشار محتوا، استوری، igtv و پست. این کار پیج شما را زنده نگه میدارد. در واقع با این کار به رباتهای اینستاگرامی اعلام میکنید که در دسترس و در حال فعالیت هستید. هشتگها در اینستاگرام مانند کلمات کلیدی سئو سایت عمل میکنند. آنها را مرتبط با نوع و معنی پست انتخاب کنید. از آن کلمات برای آلت تصاویر استفاده کنید و در متن کپشن به نسبت 30 به 1 بکار ببرید. لینک و آیدی خود را در وب سایت ها و شبکه های اجتماعی همراه یک عکس منتشر کنید.
افراد زیادی از این طریق به پیج شما میآیند که شما نمیدانید.عنوان پیج و توضیحات خود را برای دسترسی بیشتر به نوع بلاگ و فعالیت بهینه کنید و از کلمات مرتبط در آن استفاده کنید. برای نمایش بیشتر در اکسپلور از از تصاویری استفاده کنید که هر چند بار که کوچک شوند معنی آنها مشخص باشد. برای این کار میتوانید از متنهای سایه دار با رنگهای متضاد استفاده کنید. آموزش سئو در اینستاگرام را بیشتر در این پست برای شما باز نمی کنیم تا بیشتر بر روی سئو وبسایت متمرکز بمانیم.
CDN یا شبکه توزیع محتوا
ما در این آموزش سئو به شما عزیزان توصیه میکنیم برای بهبود سئو وب سایت تان از یک CDN مناسب استفاده کنید. اما کارایی سی دی ان چیست؟ شرکتها و کمپانیهایی که خدمات و سرویس CDN ارائه میدهند در سراسر جهان پایگاههای ذخیره اطلاعات ایجاد میکنند. حالا وقتی که شما این سرویس را برای وب سایت خود فعال میکنید. فایلها و اطلاعات عمومی سایت شما را استخراج میکنند و در پایگاههای سراسر جهان ذخیره میکنند. حالا اگر کسی از افریقا وارد سایت شما شود اطلاعات سایت شما از نزدیکترین پایگاه CDN برای او ارسال میشود. تا بالاترین سرعت لود را در سایت شما تجربه کند.
مزیت دیگری که شبکه توزیع محتوا دارد این است که یک بازرس میان سایت و کاربر است و اگر رفتار کاربر مشکوک شود در برابر حمله به سایت از سایت شما محافظت میکند. امنیت را میتوانید به صورت گسترده در CDN برقرار کنید و از سرویسای مختلف آنها برای وبسایت خود استفاده کنید.
شبکههای توزیع محتوا مزیتهای زیادی دارند اما مهمترین آنها کنترک و گزارشگیری از میزان ترافیک و برقراری امنیت در سایت و افزایش سرعت سایت است. بهترین سرویس CDN را در جهان cloudflare ارائه میدهد که سرویسهای آن به صورت رایگان و غیر رایگان است.
بهترین ابزارهای سئو
در این قسمت از آموزش سئو به شما معروف ترین و کارآمد ترین ابزارهای سئو را که در جهان بیشترین میزان استفاده را دارند معرفی خواهم کرد.
1- ابزار سئو ahrefs
وب سایت ahrefs ابزار تحلیل رایگان سئو است کع انصافا تمام جوانب سئو یک سایت را در همان پلن رایگان در اختیار مردم می گذارد. یک سئو کار با استفاده از این ابزار می تواند اکثر موارد بهبود سئو صفحات و بک لینک ها و سئو داخلی را به صورت جامع بیاید. ahrefs در میان سئو کاران بسیار محبوب است و با پنل ساده و روان هر کسی می تواند وب سایت خود را در آن ثبت کند و مشکلات و گذارشات مورد نیاز خود را به صورت رایگان دیافت کند. البته پلنهای غیر رایگان این ابراز هم قیمت زیادی نسبت به سایر ابزار های سئو ندارد اما امکانات آن بسیار جامع و وسیع تر از پلن رایگان است.
این ابزار هم مثل گوگل از خزنده ها یا همان کرالرها استفاده می کند و در وب سایت هایی که از این ابزار استفاده می کنند خزش می کنند تا از موارد مختلف دیتا های مناسب برای گذارش دهی جمع آوری کند. ahrefs گذارشات کاملی از تعداد لینک های داخلی و خارجی و بک لینک ها و کلمات کلیدی معتبر سایت و تعداد بازدید های دوره ای می دهد. با استفاده از این گذارشات یک وب سایت می تواند سئو داخلی و خارجی خود را تاحد قابل قبولی بهبود دهد.
2- ابزار سمراش semrush
از ابزار سمراش می شود به عنوان یک ابزار تجاری برای سئو سایت نام برد. مهمترین موضوعی که ابزار سمراش را از دیگر ابزارهای سئو متمایز می کند برنامه ریزی شبکه های اجتماعی در این ابزار است. یا میتوانید شبکه های اجتماعی خود را در سایت سمراش تجزیه و تحلیل کنید که این بسیار با ارزش است. همچنین می توانید یک تقویم محتوایی دقیق در semrush برای وب سایت خود ایجاد کنید .این ابزار قابلیت های بسیار زیادی نسبت به دیگر ابزارهای سئو است به همین دلیل هزینه پلن های مختلف آن بیشتر از سایر وب سایت هایی با فعالیت مشابه است.
از امکانات این ابزار می توان به:
- تحقیق کلمات کلیدی
- تحلیل و بررسی سئو سایت رقبا
- ایجاد درآمد وب سایت
- مدیریت شبکه های اجتماعی
- تحلیل بازار
- تحلیل و بررسی سئو محلی
- تبلیغات ppc کلیکی
امکانات پلن رایگان این ابزار هم نسبت به دیگر وب سایت های سئو بسیار کارآمد و دقیق است که می توانید به ثبت سایت و عضویت در سایت از این امکانات به صورت ساده و روان در پلن بسیار حرفه ای سمراش استفاده کنید.
3 – ابزار Mangools
این ابزار یک ابزار بسیار قدرتمند سئو است که بخش های متفاوتی دارد. ممکن است این ابزار نام آشنایی نداشته باشد اما KWFinder که یکی از زیر شاخه های این ابزار است را قطعا تمام کسانی که باسئو آشنایی دارند میشناسند. در ادامه ابزار های زیر مجموعه Mangools را به شما معرفی میکنم.
نکته:
بیشترین امکانات این ابزار غیر رایگان است اما اگر پلن های غیر رایگان این ابزار را خریداری کنید میتوانید از تمام ابزارهای زیر مجموعه آن استفاده کنید.
– KWFinder
KWFinder یک ابزار بسیار قدرتمند در خصوص جمع آوری اطلاعات تعداد جستجوی کلمات کلیدی و در نهایت تحقیق کلمات کلیدی است. امکانات غیر رایگان این ابزار بسیار قدرتمند و گستره است اما امکانات رایگاه آن دقیقا مانند keyword planner google است. KWFinder ابزارهای وابسته دیگری هم داند که در ادامه آنها را معرفی میکنم اما لازم است بدانید که اگر به صورت تخصصی بخواهید از این ابزارها استفاده کنید باید از پلنهای غیر رایگان این ابزارها استفاده کنید.
– بررسی کننده اعتبار دامنه Domain authority checker
با استفاده از این ابزار از میتوانید قدرت و اعتبار سئو هر وب سایت را بررسی کنید. این ابزار از معیارهایی اعتبار سنجی moz و Majestic استفاده میکند تا میزان قابل اعتماد بودن و معتبر بودن هر وب سایت را با چشم اندازی عمیق تر اندازه گیری میکند.
همچنین با بررسی رتبه های الکسا و اشتراک گذاری هایی که در فیس بوک از آن وب سایت انجام شده میزان محبوبیت آن سایت را در میان مردم میسنجد و در گذارشات نسبتا دقیق ارائه میدهد.
تقریبا در هر آموزش سئو حرفه ای در جهان به این ابزار و بخشهای مختلف آن اشاره میشود.
– تجزیه و تحلیل بک لینک های سایت Backlink Analysis
این یک ابزار بررسی تعداد و میزان قدرت بک لینک های سایت رقیب های شما است. این ابزار با معیار های اندازه گیری Citation Flow و Trust flow اندازه گیری ها را انجام میدهد و پس از آن گذارشات را ارائه میدهد. تمام این کارها را فقط با وارد کردن آدرس دامنه رقیب برای شما انجام میدهد.
– بررسی و تحلیل سرپ SERPChecker
این ابزار قدرت سئو سایت های دیگر در رقابتهای شما بررسی میکند و نقاط ضعف و قوت آنها را پیدا میکند و گذارش میدهد تا بتوانید از رقبای خود پیشی بگیرید.
SERPChecker با 45 معیار سئو بررسی میکند که کلمات کلیدی مرتبط کسب و کار خود را بکار برده اید یا خیر.
4- ابزار ماز Moz
ابزار سئو ماز Moz.com را تقریبا همه کسانی که از سئو چیزی می دانند می شناسند. این سایت یک مرجع آموزش سئو صفر تا صد است. این ابزار این امکان را به شما می دهد که بتوانید سئوی سایت رقبای خود را به صورت حرفه ای بررسی کنید. این ابزار امکانات بسیار زیاد و قدرتمندی دارد که مهمترین آنها:
-
- بررسی اعتبار دامنه با ابزار Domain Authority
- بررسی اعتبار هر صفحه Page Authority
- تحقیق حرفه ای کلمات کلیدی
- یررسی Spam score
- بررسی تخصصی استراتژی سایت رقبا
- پلاگین مرورگر Mozbar
- و غیره …
استفاده از این ابزار در پلن رایگان محدود است و شما می توانید با خرید اکانت از امکانات این ابزار قدرتمند استفاده کنید. همچنین با نصب پلاگین Mozbar بر روی مرورگر می تواند با باز کردن هر صفحه در وب اطلاعاتی نظیر تعداد لینک های دریافتی میزان اسپم اسکور اعتبار صفحه و اعتبار دامنه را که توسط همین سایت اعتبار سنجی شده است مشاهده کنید.
این سایت یک مرجع آموزش رایگان سئو نیست و استفاده از آموزش های این سایت در پلنهای غیر رایگان صورت می گیرد.
ماز یکی از قدیمی ترین وب سایت های موجود در مورد سئو است و اطلاعات و آموزش ها و ابزارهایی که در این وب سایت وجود دارد با اختلاف بسیار زیادی از دیگر رقبای خود ارزشمندتر و قدرتمندتر است.
5- گوگل آنالیتیکس google analytics
ابزار گوگل آنالیتیکس یکی از ابزار های پایه و بسیار ارزشمند سئو است. مطمئنم که اگر این ابزار وجود نداشت باشد و کسی بخواهد امکانات google analytics را به صورت اختصاصی برای خودش ایجاد کند باید هزینه های بسیار زیادی سال های صرف تهیه این امکانات ارزنده کند.
اما گوگل این امکانات را به صورت رایگان و آماده در اختیار افراد قرار داده است که هر کسی می تواند از آن برای بررسی ترافیک و تحلیل و آنالیز بازدید سایت خود از آن استفاده کند.
روش کار و استفاده از گوگل آنالیتیکس:
برای استفاده از این امکانات کافیست با یک اکانت فعال gmail وارد این ابزار شوید و سایت خود را ثبت کنید.
سپس اسکریپت مخصوص خود را از ابزار دریافت کنید و داخل سایت خود قرار دهید و از همان لحظه به بعد تمام ترافیک وارد شده به صفحات مختلف سایت خود را با هر نوع دستگاهی و از هر شهر و کشوری در این ابزار مشاهده کنید.
همچنین می توانید با اتصال گوگل آنالیتیک به گوگل سرچ کنسول اطلاعات بیشتری را به گوگل بدهید و اطلاعات و گذارشات دقیق تری را از آنالیز دریافت کنید.
در این آموزش سئو رایگان نمی توانیم به موضوعات بیشتری از این مقدار امکانات و موارد دیگر این ابزار بپردازیم اما می توانید آموزش های این ابزارها را به صورت مجزا در وب سایت علی سئو پیدا کنید و از آنها استفاده کنید.
6- جی تی متریکس GTmetrix
یکی از محبوب ترین ابزارهای سئو gtmetrix است که این قسمت از آموزش سئو رایگان را به آن می پردازیم. البته این یک ابزار تست سرعت سایت است و از آنجایی که معمولا افت سرعت مربوط به موارد تکنیکال و فنی است این این ابزار برای موارد تکنیکال و فنی سایت را به صورت کامل بررسی می کند و گزارشات بسیار دقیقی را از وضعیت به کاربران می دهد.
این ابزار توانایی این را دارد که در یک بار تست گرفتن تمام ساختار روش لود و کد نویسی و ساختار تکنیکال سایت را به صورت کامل به شما گزارش دهد.
بنا بر این پیشنهاد می کنیم که اگر می خواهید وب سایت استانداردی از نظر تکنیکال و سرعت لود داشته باشید از ابزار قدرتمند جی تی متریکس استفاده کنید.
چند نکته مهم:
1- بهتر است قبل از استفاده از ابزار کش سایت و کش مرورگرتان را پاک کنید و تست را بدون حافظه پنهان انجام دهید.
2- به آمار و ارقام در یک بار تست اعتماد نکنید برای برای هر بار بررسی چند بار تست بگیرید و هر با کش را پاک کنید و میانگین اعداد را در نظر بگیرید.
3- اگر از هاست خارج از کشور استفاده می کنید در جریان باشید که گزارشات از محل سرور تا سرورهای جی تی متریکس محسوب می شود.
در این قسمت از آموزش سئو به این ابزار محبوب پرداختیم اما امیدواریم این ابزار را مثل خیلی از افراد سر لوحه فعالیت تکنیکال سایت خود قرار ندهید و به آن فقط به عنوان یک وسیله که به شما کمک می کند تا سایت خودتان را رشد دهید نگاه کنید.
چراکه خیلی از دوستان تعصب بسیار زیادی روی این ابزار دارند و امتیازاتی که این ابزار به سایت آنها می دهد را از هر چیزی با ارزش تر می دانند. که امیدواریم برای شما این چنین نباشد.
7- ابزار Answer the Public
در این قسمت از آموزش سئو می خواهم به شما یک ابزار بسیار قدرتمند در رابطه با انتخاب کلمات کلیدی معرفی کنم. این ابزار توسط neil patel طراحی شده است.
با استفاده صحیح از این ابزار می توانید بهترین کلمات کلیدی که جستجو می شود حتی در سطح وب در مورد آنها صحبت می شود پیدا کنید. سپس آنها را در سایت خود استفاده کنید تا در نتایج جستجو هدفمند ببخشید.
همانطور که در تصویر بالا می بینید کلمه خرید کفش بهترین ابزار تست شده است سپس می بینید که چگونه نمونه کلمات را در اطراف کلمه و مورد نظر نمایش می دهد.
چرا این ابزار نسبت به سایرین بهتر عمل می کند
ابزارهای سئو معمولاً از طریق دیتای گوگل پلنر کلمات کلیدی را به کاربران گزارش می دهند و اطلاعات آنها معمولاً با اطلاعات گوگل پلنر یکی است. اما این ابزار اطلاعات و دیتای خود را از فضای وب و در جستجوها و شبکه های اجتماعی جمعآوری میکند.
تمام سوالاتی که در مورد آن کلمه که شما در آن جستجو کردهاید، فضای وب بررسی میکند و آخرین و بهترین و مرتبط ترین کلمات را به شما نمایش می دهد.
بنابراین این ابزار می تواند چند قدم جلوتر از ابزارهای دیگر باشد که در این رابطه فعالیت می کنند. موضوعی که می خواهیم در این قسمت از آموزش سئو به شما بگویم این است که شما می توانید از این ابزارها به صورت کامل در پلن های رایگان و غیر رایگان استفاده کنید.
اما بهتر است بدانید که تنها با استفاده از این ابزارها نمی توانید کلمات مناسب را انتخاب کنید اینها می توانند یک تولید کننده ایده برای انتخاب شما باشند. اما به طور قطع نباید به آنها تکیه کنید.
اما چرا؟
مسئله اینجاست که ابزارها در وب سایت های قدرتمند سئو در جهان بیشترین کاربردشان در زبان انگلیسی است. همچنین زبان های دیگری را هم پشتیبانی می کنند.
اما واقعاً در زبان فارسی خوب عمل نمی کنند. بنابراین توصیه من به شما این است که از این ابزارها تا می توانید استفاده کنید اما فقط برای این که ایده بگیرید نه اینکه آنها را به عنوان یک مرجع برای فعالیت خود انتخاب کنید.
8- افزونه yoast seo
یکی از بهترین ابزارهای سئو که در این آموزش سئو به شما می گویم که مخصوص وردپرس می باشد افزونه yoast SEO است. با این افزونه می توانید چند کار را با هم انجام دهید.
اول اینکه می توانید صفحات سایت خود را به صورت کامل هنگام تولید محتوا و صفحه به صورت ایجکس و پویا بررسی کنید.
هر کلمه ای که کم بنویسید یا زیاد بنویسید این ابزار به شما می دهد که این کار برای سئو درست است یا نه. بنابراین می توانید در سایت وردپرسی خود از این ابزار برای سئو محتوا به خوبی استفاده کنید.
زمانی که محتوا تولید می کنید این ابزار به شما می گویند که کلمات را چند بار به کار بردهاید و متن شما چند کلمه است.
همچنین به شما می گوید که آلت تصاویر شما مناسب است یا خیر. تمام موضوعاتی که برای سئو صفحات لازم باشد به شما به صورت کامل و ایجکس اعلام می کند.
مورد بعدی که این ابزار می تواند برای صفحات سایت شما مفید واقع شود این است که متاتگهای ضروری را در هدر سایت برای ربات گوگل تولید می کند.
این متاها می توانند معنی و مفهوم صفحات سایت شما را به صورت جداگانه به زبان رباتها با آنها بگویند. که می توانند نقش بسیار موثری در سئو سایت شما داشته باشد.
برای ایجاد این موارد کافی است فقط افزونه را نصب کنید. پس از نصب همه چیز برای شما ایجاد می شود همچنین از قسمت تنظیمات می توانید قابلیتی ایجاد کنید که هنگام انتشار پست به صورت اتوماتیک پست شما در تمام شبکه های اجتماعی منتشر شود.
تا بتوانید ترافیک خوبی را ایجاد کنید در این آموزش سئو من لازم دانستم که این ابزار را که در اکثر وب سایت های وردپرسی از آن استفاده می شود به شما عزیزان اعلام کنم.