الگوریتم های گوگل
آموزش سئو – الگوریتم های گوگل سیستمهای نرم افزاری هستند که گوگل از طریق آنها میتواند تشخیص دهد که کدام صفحه را در نتایج اول جستجو نمایش دهد. یا اینکه کدام صفحه نسبت به کلمه ای که جستجو شده است مطالب مرتبطتری دارد و میتواند چه جایگاهی در لیست نتایج جستجو داشته باشد.الگوریتم های گوگل برای این طراحی شدهاند که گوگل به وسیلهی آنها بتواند نتایج بهتر، دقیقتر، مرتبطتر و ارگانیک تری را به کاربران خود نمایش دهد. در واقع آنها بررسی هایی را در صفحات سایتهای تمام جهان انجام میدهند که نیروی انسانی قادر به بررسی آنها در این حجم از اطلاعات نیست.
الگوریتم های گوگل سیستمهای بی احساسی هستند که یک سئوکار و وبمستر باید بتوانند برنامههایی که آنها بر اساس آن عمل میکنند را کشف کنند و بر اساس آنها سایت و صفحات سایت خود را بهینه کنند تا در نتایج اول حضور پیدا کنند. قبل از هر گونه عملیات سئو افراد باید بدانند که صفحات سایت بر اساس شانس و اقبال در نتایج اول ظاهر نمیشوند.
الگوریتم های گوگل برای این طراحی شدهاند تا بهترین فیلترها را در سایتها اجرا کنند و بهترین نتایج را نمایش دهند. این سیستمها بر اساس عدالت و درستی طراحی شدهاند تا بهترین نتایج را بتوانند.
الگوریتمهای گوگل چه زمانی آپدیت میشوند؟
همه چیز در حال توسعه و پیشرفت است علم سئوکارها نسبت به رفتار الگوریتم های گوگل از این قاعده مستثنی نیست. هرگاه که برخی از افراد سودجو بر اساس باگهای و نقطه ضعفهای الگوریتمها عمل کنند و نتیجهی تقلبی کسب کنند در آپدیتهای جدید الگوریتم های گوگل متوجه میشویم که آن باگ و ضعفها در نمایش نتایج برطرف شده است.
آپدیت الگوریتم ها در زبان فارسی با اختلاف زمانی بیشتری صورت میگیرد از این رو سئوکاران ایرانی بعضا از اطلاعات جدید در مورد آنها استفاده میکنند و سایتهای فارسی زبان را تا مدتی که قوانین جدید در آنها عملی نشده از روشهای تقلبی بهینه میکنند. اما این بهینهسازی پس از عملی شدن قوانین جدید در زبان فارسی از بین میرود.
لیست الگوریتم های گوگل
در اینجا لیست الگوریتم های گوگل را به صورت کامل بخوانید. همچنین در انتهای این صفحه می توانید از هر کدام از آنها یک مطلب جدا و جامع مطالعه کنید.
الگوریتمهای ویژه گوگل برای موبایل
الگوریتمهای موبایلی گوگل نتایج جستجو را در موبایل مشخص میکنند همچنین تشخیص میدهند که چه صفحاتی در موبایل چگونه نمایش داده میشوند و چه صفحاتی برای نمایش در موبایل مناسب نیستند. این نمونهی مشخص و قابل لمس این آنها الگوریتم موبایل فرست ایندکس و موبایل گدون هستند.
شاید تا به حال با صفحاتی در فضای وب روبهرو شده باشید که از فونتهای نا مناسب برای موبایل استفاده شده است یا اینکه سایت مورد نظر موبایل فرندلی نیست و صفحهی جداگانه برای موبایل را تولید نمیکند و از همان صفحهای که در کامپیوتر به کاربران نشان میدهد برای نمایش در موبایل استفاده می شود. این الگوریتم ها این صفحات مشکل دار در موبایل را تشخیص میدهند و رتبه آنها را در نتایج جستجو در موبایل کاهش میدهند.
الگوریتمهای محلی گوگل
از الگوریتم های محلی گوگل در حال حاظر میتوانیم از ونیز و موش کور و کبوتر اشاره کنیم. این الگوریتم ها نتایج جستجو را بر اساس نقشه و موقعیت جغرافیایی نمایش میدهند. تا کسبوکارهای کوچکتر بتوانند سهمی از کاربران گوگل را در جستجوی محلی به خود اختصاص دهند.
شناخت الگوریتم های گوگل چه کمکی به سئو می کند؟
اگر بدانید الگوریتم های گوگل برای چه هدفی طراحی شده سایت خود را با آن الگوریتم هماهنگ می کنید. در واقع هر الگوریتم یک وظیفه دارد. اگر بدانید وظیفه اش چیست بر خلاف قانون آن الگوریتم عمل نمی کنید و سایت خود را با الگوریتم های گوگل هماهنگ می کنید. شناخت و دانش عملکرد این الگوریتم ها می تواند یک چک لیستی برای شما ایجاد کنید که طبق آن عمل کنید و رتبه بگیرید. مثلا وقتی می دانید الگوریتم موبایل فرست ایندکس ابتدا صفحات سایت شما را برای نسخه موبایل بررسی می کند. احتمالا شما به این فکر می افتید که صفحات سایت خود را برای موبایل بهینه و طراحی کنید. به همین ترتیب از قوانین الگوریتم های گوگل می توانید به نفع سئو سایت خود استفاده کنید.
چگونه به الگوریتم های گوگل کمک کنیم و رتبه بگیریم؟
اگر به صورت اصولی هر کدام از الگوریتم های گوگل را بشناسید. می توانید هدف گوگل را از طراحی الگوریتم بدانید. سپس متوجه می شوید که گوگل از طراحی این الگوریتم چه چیزی را می خواهد به او ارائه دهید و سپس با او همکاری کنید. افرادی که که بر خلاف این قوانین الگوریتم های گوگل حرکت می کنند مانند دانش آموزانی هستند که در انتهای کلاس سر امتحان و در حال تقلب هستند. آیا این تقلب سود و منفعتی خواهد داشت؟
گیریم که تقلب کننده از روش های بسیار عالی برای گرفتن نمره خوب استفاده کرد اما او فقط یک نمره خوب دارد. در فضای وب کاربر با شما تعارف ندارد اگر رتبه شما برای همیشه یک باشد. ممکن است کاربران شما را از لحاظ ارزشی مناسب ندانند و با فعالیت شما همراه نشوند. این موضوع به تکامل فعالیت سایت شما رابطه مستقیم دارد. شما می توانید این تکامل را سریع تر طی کنید اما نمی توانید آن را نا دیده بگیرید.
افرادی که از روش های نا مناسب الگوریتم های گوگل را دور می زنند و سایت خود را برای مدتی در رتبه های بالا می آورند نمی توانند به خوبی کسانی که به صورت ارگانیک جایگاه گرفته اند عمل کنند. آنها مانند نوزاد هایی که زودتر از موعد به دنیا آمده اند باید در آن جایگاه بمانند و جالب است که آنها متوجه این موضوع نمی شوند که کاربران گوگل سایت آنها را نادیده می گیرند و به سراغ رقبای ارگانیک آنها می روند که از نظر محتوایی چیز های بهتری برای ارائه دارند.
چرا الگوریتم های گوگل و سئو کاران در نبرد هستند؟
الگوریتم های گوگل همواره در حال آپدیت هستند تا راه هایی که سئو کاران از آنها سوئ استفاده می کنند را ببندند. دقت کنید که عبارت سوئ استفاده را بکار بردم. هر چند وقت یک بار که افراد روش هایی را برای دور زدن الگوریتم های گوگل پیدا می کنند و سئو کلاه سیاه انجام می دهند. در مقابل گوگل دست به کار می شود و یک برنامه نویسی جدید را برای یک الگوریتم انجام می دهد و با روش های سوئ استفاده مقابله می کند. در مقابل گوگل به وبسایت هایی که از طریق روش های ارگانیک و کلاه سفید در نتایج ظاهر می شود بیشتر اهمیت می دهد. ممکن است در این مورد به مطالب ضعیف تر این وب سایت ها هم رتبه خوبی بدهد.
سئو کاران چگونه از آپدیت الگوریتم ها سوء استفاده می کنند؟
یک موضوع است که مدت بسیار زیادی است که سئو کاران از این روش در ایران استفاده می کنند. وقتی الگوریتم های گوگل آپدیت می شود سئو کار ها به سرعت از همان روش که در آپدیت جدید با آن مقابله شده استفاده می کنند. چراکه تمامی تغییراتی که گوگل در زبان انگلیسی در وب سایت ها انگلیسی ایجاد می کند پس از مدت زمانی مشخص در سایت های فارسی زبان اعمال می شود. پس سئو کاران از همان اخبار آپدیت های الگوریتم های گوگل استفاده می کنند و آن روش ها را در زبان فارسی استفاده می کنند و تا مدتی نتیجه می گیرند.
وظایف الگوریتم های گوگل چیست؟
هر یک از الگوریتم های گوگل یک وظیفه مشخص دارند و برای آن طراحی شده اند. تا گزارش خود را به صورت مجزا تحویل گوگل دهد. گزارشات مختلف الگوریتم ها می تواند در نهایت نتیجه کلی را در رتبه بندی و جایگاه ها و صفحات مختلف جستجو مشخص کند. این نتایج می تواند منجر به این شود که صفحه شما در نتایج ابتدایی قرار بگیرد یا انتهایی. حتی در پی این گزارشات امکان دارد سایت شما را یک متقلب یا نادرست شناسایی کند و در نتایج نمایش ندهد.
با چه صفحاتی الگوریتم های گوگل مقابله می کنند؟
گزارشات الگوریتم های گوگل منجر به جریمه چه صفحاتی از سایت ها می شود؟ صفحاتی که :
- محتوای تکراری منتشر کرده اند
- از نظر محتوایی نا مناسب هستند
- امنیت در آنها برقرار نیست
- مطالب آنها به سلامتی کاربران آسیب می زنند (پزشکی)
- از بک لینک برای بهبود رتبه سایت استفاده کرده اند و گوگل تشخیص داده است
- و غیره …
معرفی فهرست هر کدام از الگوریتم های گوگل
فهمیدیم که الگوریتم های گوگل جایگاه صفحات را در فهرست نتایج تعیین می کنند. با آپدیت هر کدام از این الگوریتم ها میلیون ها و میلیاردها صفحه از تمام سایت های جهان جایگاه آنها تغییر می کند. این الگوریتم ها برای این طراحی و بروزرسانی می شوند که هر چه دقیق تر جستجوگرها را به صفحه ی هدف برسانند. همچنین برای جلوگیری از سئو کلاه سیاه و سایت هایی که می خواهند با تقلب به جایگاه بالا تر در نتایج دست پیدا کنند. در ادامه با تمام الگوریتم های گوگل به صورت مفصل می پردازیم. برای هر الگوریتم مقاله ای نوشته ایم که در صورت تمایل می توانید صفحات را مطالعه کنید.